Gå til innhold

Ny sikkerhetsguide? *Arbeidsbok*

Anbefalte innlegg

Da vår kjære sikkerhetsguide har blitt noe 'gammel', bør vi kanskje tenke på å få laget en ny/oppdatert guide?

Hva bør en guide bestå av?

Hva skal være hensikten med en guide?

Min tanke er at den bør inneholde en veiledning på hva man bør gjøre før man oppretter en tråd med spørsmål om hjelp til å få fjernet spyware etc. når man erfarer div. popups og/eller at pc'n på annen måte oppfører seg 'virus-aktig'. Det å gjøre et lite stykke arbeid på forhånd, bør være en god vane :)

Den bør også inneholde noen tips til hvordan man kan forebygge spyware/virus-infeksjoner etc.

Hva en guide ikke bør inneholde har ikke jeg noen sterke formeninger om, annet enn at man kanskje bør styre unna andre tråder knyttet til diskusjoner om "Hvilket AV-program liker du best....." o.l. ?

Det finnes en del interessante tråder i denne kategorien (noen krever litt oppdatering). Hva med de?

Innholdet bør tilpasses de 'uerfarne' pc-brukerne og det er derfor fint (og viktig) at dere kommer med innspill på spørsmål som dere gjerne stiller dere når det oppstår et 'spyware/virus'-aktig problem. De erfarne bør vel også få sin dose :)

Kanskje en FAQ-del i guiden kunne være interessant?

Bør man ha med stoff som man enkelt kan google?

Bruk gjerne denne tråden som en arbeidsbok, så kan kanskje noen oppsummere og lage en 'guide' til nytte for brukerne. Vi skal vel heller ikke se bort ifra at "Den store sikkerhetsguiden" som ligger i denne kategorien, blir oppdatert, med utg.pkt i denne arbeidsboka. Hvem vet :)

Fint med synspunkter fra både erfarne og uerfarne pc'brukere

Endret av norbat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempeflott at noen tok tak i dette, det trengs en ny "store allvitende tråd" i denne kategorien. :thumbup:

Hva bør en guide bestå av? 

Hva skal være hensikten med en guide?

8770097[/snapback]

Er enig at en slik tråd bør gi en grundig innføring i hvordan man skal forebygge angrep. Ting som bør vurderes tatt med er kort hva et virus/ spyware er, hvilke farer de medfører, hvordan man får dem og hva man skal gjøre for å forhindre at styggedommen kommer inn på maskina. Ser regelmessig over denne kategorien, og ser at de aller fleste sliter med ulike typer av spyware. Tror det er viktig å opplyse folk om hvordan man får slikt på maskina, slik at ham kan forhindre med rein fornuft. Hvilke softwaremessige grep man bør ta må nevnes, man trenger kanskje bare regne opp gode programmer ( og hvorfor disse er gode) uten å måtte lage en "hvilke er best-tråd" ut av det.

Bør også ha med en del der du gir en oversikt over hvilke muligheter man har hvis man oppdager rusk i maskineriet. Du har vel en egen tråd på dette, men den kan kanskje plasseres her også, så har man alt på et brett?

Lenke til kommentar

Ang. NightBlades tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=776083

Ser meget lovende ut :)

Kunne teksten under overskriftene legges i skjul-tagger? Guiden bli kortere og det blir raskere å få overblikk.

Edit 1: Det ligger noen tråder i kategorien som det kunne ha vært linket til under noen av overskriftene. Ja, jeg tenker på denne som gir en mer detaljert forklaring på hvordan gå fram når man først har fått noe skrammel på pc'n.

En veiledning til Hijackthis med illustrasjoner, trenger ikke å være dumt.

Edit 2: Det bør nevnes at man må holde Windows oppdatert

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Pen den Nightblade :) Sett på skjul-tagger som Norbat sier, så blir den enda mer oversiktilig og.

Lurer på om det hadde vært lurt å hatt med noe om hvordan man får spyware, hva man bør være obs på og hva man bør holde seg unna. De fleste er vel ganske klar over de verste farekildene, men greit å få med likevel, siden jeg vet lite om det selv også. Kommer all agressiv spyware fra programmer man installerer selv (eks: Errorsafe) eller kan disse komme "av seg selv" slik enkelte virus kan? Vil antispyprogrammer med god sanntidsskanning være framtida?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Da har jeg oppdatert Sikkerthetsguiden. Har lagt det som er under overskriftene i skjul tagger.

Har lagt til link til 'når du trenger hjelp til å fjerne spyware' under 'Hvordan fjerne virus/spyware hvis allerede infisert?'

Har også linket til Hijackthis guiden under 'Hvordan være sikker på at du har fjernet alt?'

Windows Update har jeg lagt til under 'Hvordan beskytte seg mot datavirus?'

Har også fortalt litt om hvordan man får spyware og hva man burde gjøre før man laster ned eventuelle programmer under 'Hvordan får jeg virus/spyware?.

Takk for tips! Tar gjerne imot flere ideer og hva/om jeg burde endre på noe! :thumbup:

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Kanskje man burde sette Color=Blue på linkene som ligger i skjul-taggene. De vil da bli litt mer tydelige.

Synes guiden begynner å ta form, så dette blir bra... :)

Det viktigste er at tråden blir et fint verktøy for de som søker etter hjelp knyttet til spyware/virus, så vi får håpe det kommer noe konkrete tilbakemeldinger på hvordan guiden fungerer i praksis.

Lenke til kommentar

Ang. punktet Hvordan beskytte seg mot spyware?

I tillegg til antispywareprog, kan f.eks. Spywareblaster kanskje nevnes. Det er ikke et antispywareprog på linje med SAS (fordi det ikke scanner eller fjerner spyware), men et program som kan forhindre installering av div. spyware og andre uønskede programmer

Les mer: http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

Edit 1: Kunne du ha prøvd å sette skriftstørrelsen på 'overskriftene' (ikke det øverste) ett hakk ned, bare for å sjekke om det gir en bedre look?

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Kanskje burde det stå noen henvisninger til onlinescannere . Naturlig plassering er nok under 'Hvordan fjerne virus/spyware hvis allerede infisert?'

I overnevnte 'overskrift', der du også linker til min post, synes jeg kanskje at det skulle stå noe ala dette i tilknytning til den linken:

"Hvis du ønsker hjelp til å få fjernet virus/spyware, finnes det supportere på dette forumet som kan hjelpe deg. Les gjennom veiledningen i følgende post: Når du trenger hjelp til å få fjernet spyware. Loggene som lages ut fra denne veiledningen, legger du i en egen post som du oppretter. Husk å lage en emnetittel som beskriver problemet noenlunde."

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Under 'Tegn til at du har spyware:' kan du kanskje tilføye noe som er veldig typisk:

'ukjente ikon i systemfeltet som melder om at "You are infected.....".

Ang. Rootkit:

Som tekst her ville jeg ha skrevet:

"Rootkit er ulike teknikker som i spyware-sammenheng har som hensikt å skjulte infeksjoner (spyware, virus, adware.....), og helst seg selv fra å bli oppdaget av AV-programmene (Antivirus /antispyware). Flere og flere av AV-programmene har nå mulighet for å oppdage rootkit og det er også laget egne anti-rootkit-programmer

-her lister du opp de du nevner + AVG-Anti-Rootkit

Det finnes også rene rootkit-scannere, program som bare sjekker om det finnes rootkit. Bla.

Rootchk

Endret av norbat
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-105082
Ikke for å være negativ, men hvordan vet du det? Har du lest tester ang. dette?

9356496[/snapback]

Her f.eks.

Ellers så står det mye rundt omkring på diverse sikkerhetsforum. S&D og Ad-Aware var kanskje de "beste" før, men nå har nye produkter tatt over tronen. S&D og Ad-Aware er middelmådige eller delvis dårligere i forhold til andre.

Grunn til at jeg nevner Ad-Aware er vel også fordi personer fortsatt mener det er "best".

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...