Gå til innhold

One laptop per child

Anbefalte innlegg

Igår så var det 60 minutes på tv, hvor emnet var "One laptop per child".

Jeg husker ikke navnet på mannen, men han lagde bærbarer for barn i U-land.

Han var ikke helt ferdig, men prosjektet skal snart settes ut i livet. Selv om dette er til et godt formål, så er mange andre bedrifter som konkurrerer med denne her.

Alle barn over hele verden skal få seg en bærbar, som de kan bruke til å lære ting og tang.

Hva mener dere om denne saken?

Endret av Savage-Garden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva i svarte er det du snakker om wetass_ohyes?

OLPC (One Laptop Per Child) er ment til å kjøpes inn til barn slik at de kan få en mer moderne læreplatform.

De trenger, om jeg ikke husker mye feil, ikke en ekstern strømkilde, da de kan lades med en sveiv som er på de (mulig det ble fjernet, husker ikke helt)

Og hvorfor skulle de gidde å betale $100 for å få ut bitte litte grann gull? ikke bare ville prosessen for å utvinne det være dyrt, men de ville fått ut så lite gull per maskin, at det ikke ville lønt seg..

Lenke til kommentar

Jeg så også på 60 minutes, det virket nesten for godt til å være sant. Men det jeg lurer på er hvilken nytte de egentlig drar av å ha en slik PC?

Er det slik at det er lettere å lære å lese og skrive hvis man har en laptop? Jeg mener å huske at jeg klarte meg helt fint uten...

Lenke til kommentar

Jeg klarte meg også fint uten laptop for å lese, men de økonomiske forskjellene vil bare øke mellom nord og sør dersom vi i nord skal få leve i det 21. århundret mens de i sør er stuck i overgangen til det 20. århundret. Fersk teknologi blir bare viktigere og viktigere i verden generelt, og det gjelder også læringsmiljøene på skolene.

Dette er et viktig tiltak men selvsagt langt fra tilstrekkelig for å utjevne de økonomiske forskjellene i verden.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
hva i svarte er det du snakker om wetass_ohyes?

8770174[/snapback]

Det han snakker om er at strømmnettet i fattige land, f.eks i Afrika sliter...og at man må nesten få en løsning på strømproblemet som er der nede før man gir alle en laptop som krever strøm.-
Lenke til kommentar

http://fair.no/artikkel_249.nml

Er egentlig enig i kritikken mot OLPC.

Maskinen er tiltenkt barn mellom 6 - 12år ... Greit at en sånn boks vil være nyttig på sett og vis, men det er ikke gitt at en slik boks er det beste alternativet for at de skal lære.

Lærere, penner, papir, bøker, skolehus, en god læreplan, og langsiktig investering som gir forutsigbarhet er det som trengs.

Problemet i fattige land er ikke at det mangel på vilje til å gå på skole, men et barn er mer nyttig for familien om den er i arbeid. Skole er en ubrukelig ting i et fattig land sett fra en fattig families synspunkt.

Skal de lære it, så er eg enig i at pc-labber er veien å gå som er målrettet mot riktig studiemiljø, og ikke dele ut kule grønne maskiner til barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...