kentfa Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 kjøper ny pc, men kan den gamle brukes til noe fornuftig, eller bør jeg sprenge den? har adsl Lenke til kommentar
paradox Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Hadde vel vært fint om du kunne ha utdypet deg litt mer om den gamle maskinen. Da er det litt enklere å finne ut hva den kan brukes til... Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 med to netverkskort kan den bli fin brannmur og router. Kan vel også bruke den som ftp-server hvis du skulle trenge det. Spørs jo hvordan pc du har.... Lenke til kommentar
kentfa Skrevet 2. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2003 det er en gammel 166 med 4 gig hd. 10M nettverkskort, usb2 kort brannmur er jo bra men å lage ruter av den krever vel ny hw? hvordan lager jeg en brannmur? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Det enkleste her er vel å installere en linux distro spesielt laget for dette formålet, f.eks Smoothwall eller ClarkConnect. Da har du en finfin router/brannvegg og du slipper PPPoE hvis du har telenor (trenger bare å plugge i en TP kabel i switchen, så er du på nett) Du må ha to nettverkskort, så hiver du ADSL i det ene og nettverk med switch i det andre og vips...du har en router og internett på alle pc'ene. Det at du kun har EN pc begrenser jo nytteverdien noe :wink: men det er ihvertfall bedre enn å skrote den... Smoothwall ClarkConnect Good luck... Lenke til kommentar
KaldBlod Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Du kan gi den til meg. Neida, bare kødder, jeg. Men.. Det du bør gjøre, er å legge inn en Linux/BSD-distro, så lærer du mye interessant (hvis ikke du kan det fra før). Da kan du kjøre web-server og mye annet fra den. (eggdrop-boter mm. til IRC). Kjører selv min Compaq DeskPro 4100 (?) som server. (166mHz, 96mb ram, 2gb disk) JBLinux 2.4.7 (Go' og gammal) På denne hoster jeg webserver, ftp-server, og kjører mange eggdrops, BitchX's osv. Lykke til Lenke til kommentar
kentfa Skrevet 2. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2003 høres intresant ut, men da det bare er en tp inngang på hvert nettverkskort, så får jeg jo bare koplet sammen to pcer eller en pc mot adsl-modemet(som også bare har en tp tilkopling). trenger vel ruter eller hub eller noe? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Kjøp et ekstra nettverkskort til linux boksen Lenke til kommentar
kentfa Skrevet 2. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2003 det var smart , det blir billigere enn å kjøpe en ekstern svitsj. Men kan jeg kople adsl modemet mot linuxen, også kjøre på usb mellom de to pcene, da slipper jeg å kjøpe ny hw? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 urk USB nettverk? koster ikke et nytt Nettverks kort ca 100 lappen uansett? det er ikke mange pengene iallefall Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 usbnettverk er no drit. Mye bedre med vanlige nettverkskort, koster ca 100 kr per stk, det er ikke mye det. Og en 8-porters switch er(var?) på tilbud på komplett for under 400. da får du raskt nettverk som funker bra, kan ha mini-lan med kompiser og alt. Lenke til kommentar
Goof Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Jeg satte sammen en PC an noen gamle deler for 3 dager siden. En 166mhz, 98 mb ram, 3gb PC uten skjerm. Jeg satte i et Etherfast nettverkskort i den og nå står den og laster ned STORE filer døgnet rundt :wink: (amatør filmer og, ehh, forskningsdokumenter) . Koblet den direkte på en ruter slik at den er i nettvek med min "gode" PC, dermed blir det lett og overføre de filene den laster ned til maskinen jeg bruker. Fordelen er at jeg sover i samme rom som PCene, og denne er nesten helt stillegående slik at den kan stå og laste ned om naten uten at det forstyrrer meg. Branmur trenger jeg ikke siden det er innebygd i ruteren... Lenke til kommentar
Ever Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Vil det si at jeg kan hive sammen en pc av noe gammelt skrot, og bruke den istedenfor bredbåndsrouteren min? (Har NGT og Cisco 667(?)i router) Visste ikke at det gikk an engang, hehe Lenke til kommentar
DiscoDown Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Bruk den som server det jeg antagligvis skal gjøre med min gamle 100mhz;D ... så fort jeg har litt mer kunskap om linux etc:) Lenke til kommentar
KaldBlod Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Du får kunnskap når du legger inn Linux, chris Lenke til kommentar
kentfa Skrevet 5. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2003 når jeg da har satt opp linuxen som brannvegg, kan jeg da også legge inn antivirusprogram i den maskina også? virusprogram drar mye suppe! Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg har en 75mhz pentium her, kjører som FTP, web og irc server Digg med egen irc server. Red hat linux 7.3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå