Gå til innhold

Hvor er du på Dawkins teist-ateist skala?

Hvor er du på Dawkins teist-ateist skala?  

116 stemmer

1. 1. Hvor er du på Dawkins teist-ateist skala?

• 1.00: Strong theist. 100 percent possibility of God.
      8
    • 2.00: Very high probability but short of 100 per cent.
      5
    • 3.00: Higher than 50 per cent but not very high
      5
    • 4.00: Exactly 50 per cent. Completely impartial agnostic.
      4
    • 5.00: Lower than 50 per cent but not very low
      3
    • 6.00: Very low probability, but short of zero. De facto atheist.
      52
    • 7:00: Strong atheist. 'I know there is no God, ...'
      39

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at du har litt anderledes definisjon enn meg ja, må vel si at det, ifølge min definisjon, er en mikroskopisk mulighet for at det finnes en kraft/noe som kan likne på en gud. Men føler meg nesten helt sikker på at det ikke finnes. Så står nå fortsatt på 5.8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 7+.

Jeg har aldri vært i tvil på om kristendommen er tull.

Dagen en gud påvirker verden er jeg troende.

På samme måte som jeg ikke tror det finnes spøkelser før jeg ser et påvirke verden, eller en GFDGDFgdfd fra planet GSDg5436262 før jeg ser den.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Skjønner bare ikke hvorfor folk skal kalle det en gud viss det kommer et høyerestående vesen in å gjør noe her på jorden. Jeg mener det er jo ingen grunn til å tilbe noen som er mer inteligent. Med mindre de begynner å true deg da.

Lenke til kommentar
Skjønner bare ikke hvorfor folk skal kalle det en gud viss det kommer et høyerestående vesen in å gjør noe her på jorden. Jeg mener det er jo ingen grunn til å tilbe noen som er mer inteligent. Med mindre de begynner å true deg da.

8775819[/snapback]

Guden Gud, tidligere kjent som Jahve, alias Allah sender deg til helvete dersom du ikke tror.

Hvordan det kan kalles en trussel er jeg usikker på, da guden ikke forteller det selv eller gir noen som helst tegn på sin eksistens.

Er det en trussel å si "dersom du ikke tror så vil X torturere deg... Etter du er død."?

Hva skjer dersom man sier man *har* gitt sjelen sin til Satan for at Satan skal ødelegge en person sitt liv, med mindre han gir deg 1 million kroner?

Jeg tviler på at noen norsk rettssal ville tatt saken.

USA -- kanskje på grunnlag av emosjonell skade.

Mexico eller et annet land med dårlige kår og dårlig almenn utdannelse; med andre ord: Et mer religiøst samfunn... Plausibelt.

Lenke til kommentar

Jeg valgte "strong atheist", enkelt og greit fordi jeg mener det er nada sjanse at det oppi skyene sitter en gammel kall og titter ned på oss. (Jada, jeg vet at de aller færreste tror at han faktisk sitter på en sky. :p)

Jeg mener at hvis Gud hadde eksistert hadde han i det minste prøvd å bevise sin eksistens, men siden han ikke har det, ser jeg derfor ingen grunn til å tro på ham. Jeg har da også en meget dårlig erfaring med kristendommen, har for det meste opplevd intoleranse og gammeldagse holdninger fra den kanten.

De fleste religioner prøver å begrense valgfriheten vår - friheten til å leve i et homofilt partnerskap, friheten til å ta abort, friheten til å leve et syndig liv om vi vil - ved å gjøre disse områdene til tabu.

Jeg er for et fritt liv. Jeg mener at i en fargerik verden med flere nyanser prøver religionene å gjøre verden svart/hvitt.

Per i dag mener jeg at vi ikke trenger noen Gud. Vi har fått det aller meste bevist av vitenskapen, vi trenger ingen Gud for å forklare fenomenene vi ikke forstår lenger. Personlig ser jeg ikke noe godt ved å opprettholde religioner, mener at det er skadelig ikke bare for enkeltpersoner men for hele samfunnet.

Lenke til kommentar

Stemte 6. Ligger vel på 6,7 kanskje. Gud er bare noe som er funnet på for å kunne forklare ting man ikke skjønner. Mao tenker jeg på ordet "gud" som "noe". "noe ville at det skulle skje"/"gud ville at det skulle skje".

Men så har man jo guden som det er vanligvis snakk om i relgioner. Den o' store gode hellighet som er så snill og piner folk som ikke tror på han(hvorfor han? Hvorfor ikke hun eller det?") slik det skal bli tilbedt.

Bibelen er bare bullshit som selvfølgelig er laget av mennesker UTEN hellig ånd i seg.

Synes det er skremmende at folk tror på sånt.

Men på en annen side vet man jo at det er masse man verken kan se eller høre(f.eks lyder under 20hz osv.). Derfor blir det ikke 7er selv om jeg er 100% sikker på gudene som blir tilbedt i dag ikke eksisterer. Og veeeeldig sikker på at det ikke finnes noen andre skapninger som har skapt alt sammen heller (hvorfor gjøre det ENDA mer komplisert enn det alt er?). For hvis de gjør det, hvorfor ikke bevise sin eksistens?

Wuhu, første ordentlige innlegg i relgionsdelen :)

Lenke til kommentar

Hadde kristne vært født i India, da hadde de trodd på over 100 tusen guder. Da hadde de vært hinduister (eller buddhister?), og trodd på noe helt annet. Uten at det hadde endret noe annet enn deres syn på skapelsen og døden, og alt det med religion å gjøre. Livene deres hadde ikke blitt påvirket noe annerledes innen religion. Smak på den. ;)

Lenke til kommentar
Hadde kristne vært født i India, da hadde de trodd på over 100 tusen guder. Da hadde de vært hinduister (eller buddhister?), og trodd på noe helt annet. Uten at det hadde endret noe annet enn deres syn på skapelsen og døden, og alt det med religion å gjøre. Livene deres hadde ikke blitt påvirket noe annerledes innen religion. Smak på den. ;)

8781083[/snapback]

Jaa? Hvordan er dette relevant for tråden? Opplys meg!

Lenke til kommentar

Jeg lener mot 7, men er teknisk sett på 6 på denne skalaen. Jeg er meget sikker på at det ikke finnes noen gud og regner hans/dens/hennes eksistens for like sansynlig som julenissen eller tannfeen. Grunnen til at jeg ikke havner på hakk 7 er at jeg teknisk sett ikke kan vite at noe ikke eksisterer. Man kan ikke motbevise at noe som helst eksisterer, så derfor havner jeg altså på steg 6 grunnet en teknikalitet.

Lenke til kommentar

Tror spørsmålet bør gjøres om for de som har mindre greie på definisjoner, som meg :!: Holdt på å besvare spørsmålet med definisjon 3. av gud. Skjønner nå at det er snakk om personlig gud, så da blir det .. 6. Merkelig at det motsvarende av teisme var panteisme, og ikke ateisme (i følge ordbok.no).

gud

gud m1 (norr goð, guð)

1 i polyteistiske religioner: overnaturlig vesen som har makt over naturen og menneskene Olympens g-er / det må g-ene vite det aner jeg ikke / være et syn for g-er svært vakker; utrolig

2 i monoteistiske religioner, som kristendommen: alle tings skaper og opprettholder i begynnelsen skapte G- himmelen og jorden (1. Mos 1,1) / tro på G- / være G-s barn kristen / be til G- / G- Fader / G-s sønn Jesus / G-s rike ny virkelighet som skal bli når Messias kommer / i G-s navn / G-s fred i huset / i uttr med svekket bet.: det var et g-s under at det gikk bra / g- hjelpe meg / du må for g-s skyld ikke si noe / i utrop: å g-, som du skremte meg

3 filos: øverste enhetlige forklaringsprinsipp for alt som skjer; det transcendente, det uforklarlige; det absolutt værende som er første årsak til og det endelige mål for alt som er

teisme teisme -n (utt te-is>me; fra fr, av gr theos 'gud') filosofisk og religiøs oppfatning som regner med en personlig gud som står utenfor verden, men er aktiv i den likevel, mots panteisme

panteisme pan|teisme (utt -te-is>me; nyd av pan- og teisme) religiøs og filosofisk oppfatning som går ut på at Gud og naturen er ett, Gud er og fins i alt eksisterende

ateisme ateisme utt ate-is>me; av gr atheos 'uten gud', se teisme lære, tro som går ut på at det ikke fins noen (personlig) gud, gudsfornektelse

Lenke til kommentar

8781083[/snapback]

Jaa? Hvordan er dette relevant for tråden? Opplys meg!

8785084[/snapback]

Jeg er på en sjuer, altså jeg "vet" at Gud ikke finnes. Grunnen til at jeg vet det, er det jeg beskrev i posten min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...