paalrh Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 sikter atm på å reise til balkan i 2010. I denne sammenhengen trenger jeg anbefalinger på noen biler- merker som dere mener ville kunne overleve en slik tur. er det bedre å reise med fly til et land lenger ned i europa først for så å kjøpe bil der ? er det bedre å kjøpe en billig bil som jeg bare vraker når jeg kommer hjem eller er en dyrere bil som jeg selger når jeg kommer tilbake et bedre alternativ ? hvor mye ville dere regbne med å måtte punge ut for en bil som ville klare en slik tur ? Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hvor lenge blir du borte? Kan lønne seg å leie.. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Balkan er ikke akkurat verdens ende, de har veier som stort sett er minst like gode som i Norge, i hvertfall hovedveidene. De fleste biler som er i brukbar stand bør klare en slik tur. Hva slags bil du trenger avhenger jo av litt av hvor lenge du skal være borte, hvor mye baggasje du skal ha med osv. Med tanke på din egen sikkerhet ville jeg valgt en litt stor bil, for selv om folket stort sett er utrolig gjestfrie og hyggelige er det mange, særlig unge menn som oppfører seg som tullinger i trafikken, kjører forbi på svingete veier uten å tenke på hva som kommer rundt neste sving. Med tanke på tyveri er det lurt å unngå populære biler som f.eks. Audi, VW og Mercedes. Selv har jeg kjørt T/R Makedonia to ganger i min '90 Chevrolet Subruban 6,2D. Har kjørt i Kroatia, Serbia, Kosovo og Montenegro (og så vidt innom Bosnia ved Adriaterhavskysten). Vi tok riktignok Oslo-Kiel-ferga T/R for å spare litt kjøring og få en rolig start og slutt på turen. Ulempen med en slik bil er nødvendigvis at det tar litt lenger tid enn med en raskere personbil, men til gjengjeld har du god plass til både passasjerer og baggasje. Du bør være klar over at du må ha grønt kort og du må melde fra til forsikringsselskapet hvilke land du skal til. De fleste forsikringsselskaper setter spesielle vilkår for kjøring utenfor EU/EØS, gjerne høyere egenandel og evt. ekstra sikringstiltak (f.eks. ekstra rattlås). Forsikringen gjelder uansett ikke i Kosovo (i hvertfall ikke pr. i dag), og på grensen må du kjøpe egen ansvarsforsikring. I fjor kostet det 50 Euro for én dag. Prisen sto på et skilt uten angivelse av hvilken valuta det var. Jeg mistenker at de "lokale" betaler samme "beløp" men i lokal valuta. Nå er det jo en stund til 2010, så det kan jo endre seg en del til da. Sjekk UD's landsider for info (UD hadde ingen info om "Kosovo-forsikring" som de kalte det på grensen så vær forberedt på overaskelser). Endret 3. juni 2007 av Pengu Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 vel regner med å kunne bli borte så mye som en måned da. varier litt på hvor lenge budsjettet varer og hvordan formen er. vi følger mest sannsynlig adriater havet og holder oss til kyst linjen. tenker å gå gjennom tykland - østerike - slovenia - kroatia etc tanken var kanskje å dra så langt ned som greekland men tviler jeg gidder drasse gjennom albania. skal vist være et skikkelig.... lite imponerende sted, noen feedback på albania btw pengu? eller kjørte du gjennom bosnia ? Lenke til kommentar
acon Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 sikter atm på å reise til balkan i 2010. I denne sammenhengen trenger jeg anbefalinger på noen biler- merker som dere mener ville kunne overleve en slik tur. er det bedre å reise med fly til et land lenger ned i europa først for så å kjøpe bil der ? er det bedre å kjøpe en billig bil som jeg bare vraker når jeg kommer hjem eller er en dyrere bil som jeg selger når jeg kommer tilbake et bedre alternativ ? hvor mye ville dere regbne med å måtte punge ut for en bil som ville klare en slik tur ? 8769647[/snapback] Tja, de fleste biler vil klare en slik tur, så lenge den er i god stand.. Jeg skal på langtur i sommer i en Volvo 740 fra 87.. regner med det blir omkring 5000km, altså veldig langt. Men bilen er i veldig god stand, skifter olje, filtre osv før jeg drar.. sjekker bremser, bremseslanger, lagrene og foringene.. alt ser bra ut til nå, så jeg satser på det går bra.. gode dekk er det også på bilen Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) tanken var kanskje å dra så langt ned som greekland men tviler jeg gidder drasse gjennom albania. skal vist være et skikkelig.... lite imponerende sted, noen feedback på albania btw pengu? eller kjørte du gjennom bosnia ? 8777339[/snapback] Albania vet jeg lite om, bortsett fra at du vissnok må betale en sum pr. pers både ved inn og utreise. Vi hadde vært på ferie i min bedre halvdels hjemland Makedonia (kjørte da Tyskland, Østerrike, Slovenia, Kroatia og Serbia på veien nedover) og hadde bestemt oss for litt sol og sjø på hjemveien i Montenegro (Herceg Novi) eller Kroatia (Dubrovnik). Etter litt diskusjoner og råd fra venner og kjente valgte vi å kjøre gjennom Kosovo. Turen gjennom Kosovo gikk stort sett problemfritt, med unntak at vi kjørte litt feil i et par veikryss og måtte snu etter et par km. Skiltingen, selv på hovedveiene var mildt sagt mangelfull. Det kan nok være en fordel med et skikkelig papirkart, for kartdekningen på GPS'en var tilnærmet fraværende, skjønt hva hjelper det med kart når det ikke står et skilt som forteller deg hvor du er. Vi hadde fordelen av at min bedre halvdel kunne spørre om veien, vær dog klar over at mange i Kosovo er heller motvillige hvis du prøver å snakke serbokroatisk med dem. Engelsk er det svært få som forstår. Nå har jeg bare kjørt raskeste vei gjennom Kosovo (i dagslys) på vei fra Makedonia til Montenegro, så jeg har ikke all verdens forutsetninger til å uttale meg om Kosovo, men langs ruten vår var det lite å se bortsett fra en masse nye fargerike bensinstasjoner, solsvidde sletter, noen nybygde mer eller mindre glorete hus, et og annet bombet/nedbrent hus (antakelig etter serbere som hadde flyktet/blitt jaget). Ruten vi fulgte var grovt sett slik: Skopje (Makedonia), Pristina, Mitrovica, Ivangrad, (mot) Bijelo Polje, Podgorica (Montenegro). Vi velger antakelig en rute via Serbia og Bosnia hvis vi skal til Montenegro eller Kroatia en annen gang selv om det er litt lenger. Et par tips til slutt før jeg tar kvelden. Det blir steike hett om sommeren og det er mange bakker og svinger, så sørg for at radiator og resten av kjølesystemet er i bra stand. Aircondition er heller ikke å forakte. Og en ting til. Sørg for å ha småpenger (Euro eller lokal valuta) til bompenger. I Kroatia og Slovenia kan du stort sett betale med kredittkort, men i Serbia, Montenegro (kan ikke huske at vi betale bompenger noe sted i Montenegro, men det kan fort dukke opp) og Makedonia må du nok regne med å betale cash, men innen 2010 kan det jo skje en utvikling på dette området. Endret 4. juni 2007 av Pengu Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hvis du bil til Hellas kan du jo kjøre Slovenia, Kroatia, Serbia, Makedonia. Deler av veien ble kraftig oppgradert i fb. med OL i Aten. Ellers er det utrolig mange fine steder langs Adriaterhavskysten, men i den verste turistsesongen er det ikke til å unngå å se og høre nordmenn nesten uansett hvor du snur deg i Dubrovnik og områdene rundt, og det kan være litt slitsomt i lengden. Vær også klar over at prisene i turistområdene er en del høyere enn ellers. Hvis du har lyst å se Europas eldste innsjø kan du ta en tur til Ohrid (søk på Google så finner du plenty av info) i Makedonia, innsjøen med samme navn som byen ligger på grensen til Albania. Ved innsjøen ligger det noen fantastiske naturlige kilder ved Sveti Naum (Sveti=Sankt) med utrolig klart, rent vann. Det er også brukbare badestrender her og der langs sjøen, og vannet er (var i hvertfall) slett ikke så verst, og det er ferskvann, så det svir ikke i øynene. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 En nyere Toyota Landcruiser må jo være midt i blinken den kan jo også kjøres "off road" hvis du ønsker Men helt seriøst ville jeg heller kjørt motorsykkel nedover en ktm eller bmw. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Men helt seriøst ville jeg heller kjørt motorsykkel nedover en ktm eller bmw. 8797773[/snapback] Har du vært der, og kjørt der? Hver sin lyst, sier jeg. Med tanke på det jeg har nevnt tidligere om trafikken på Balkan kan jeg ikke anbefale å kjøre motorsykkel der. Om sommeren må det dessuten bli ganske ubehagelig med hjelm og skinndress i 35-40 grader og stekende sol. Et tips når du kjøre på svingete og uoversiktlige veier. Hvis du har mulighet legg deg i passe avstand bak bilen foran, så for den ta støyten hvis det kommer en tulling i feil kjørefelt rundt svingen. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Ja enig at det er sikrere og mere praktisk å kjøre bil... Men drømmer selv å kjøre nedover med motorsykkel engang men da mot frankrike og spania. Er faktisk ikke noe ille å kjøre når det er varmt, er nok vinden som kjøler litt ned og så får du så stor frihetsfølelse. verre med bilen min som ikke har ac 20 grader ute og 40 grader inni bilen om dagen huff. Nå skal det sies at jeg liker å kjøre sykkel noe som ikke alle gjør. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Tok meg en liten roadtrip i California forrige helg, kjørte Mustang Cabriolet.. kanskje ikke sammenlignbart, men bilen anbefales for cruising om man er 2 eller til nød 3 personer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå