siDDis Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Eg trenger ein konsoll for Windows som fungerer like bra som disse for Linux, finnes det? Er det gratis? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_PowerShell http://en.wikipedia.org/wiki/Cygwin Det første er noe relativt nytt og skummelt jeg aldri har sett på, og i Cygwin får du BASH som hva de fleste tenker på når de sier konsoll for linux. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Prøvde Powershell eg, det var ijallefall betre, men eg blei ikkje heilt fornøgd. Får ikkje til å kopiere og lime inn tekst Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Njaaa, du vil ikke få en terminal i windows til å fungere på samme måte/like bra som en terminal i Linux, grunnen er den at windows er ikke bygd opp for å støtte "terminalkomandoer" på samme måte som Linux, windows har DOS "liggende over" fra gammelt av. Linux er bygd slik at du "enkelt" skal kunne greie deg uten X (grafisk grensesnitt) windows er ikke like fullt bygd opp slik at dette skal være like "enkelt" det er flere program til MAC/Linux/BSD skallet som er beregnet for å kjøre uten noen grafisk framvisning. Det er i mine øyne ikke like mange alternativer til windows. NB! http://www.steve.org.uk/Software/bash/ der har du iallefall BASH for windows. Det er dermed ikke sagt at det ikke finnes, bare ikke forvent at du skal få det til å fungere like bra og like "lettvint" som BASH ol. gjør i Linux. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Det er jo nesten litt spessielt....korleis greier utviklere seg utan ein skikkeleg konsoll? Ein må jo nesten lage GUI til programmene ein skriver for å prøve dei... Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Det er jo nesten litt spessielt....korleis greier utviklere seg utan ein skikkeleg konsoll? Ein må jo nesten lage GUI til programmene ein skriver for å prøve dei... 8771008[/snapback] Hvordan software-utviklere (Windows?) greier seg uten en skikkelig konsoll? Programmere gjør man jo i flere språk, men C++ er vel for tiden mest utbredt. Compiler, Linker osv. kan man enten bruke konsollen til (enklest i Linux), eller rett og slett en utviklerpakke som Microsoft Visual Studio. GUI kan enkelt lages i MVS, så det er heller ikke noe problem... At man MÅ lage GUI til programmene sine stemmer vel ikke. Dersom programmet skal ha et grafisk grensesnitt mer avansert enn Command Prompt må man det, men følgende kode kjører helt perfekt i Windows uten å lage så mye som en millimeter GUI. #include <iostream> using namespace std; int main() { int a; int b; cout<< "Vennligt skriv inn et heltall:\n"; cin>> a; cout<< "Vennligst skriv inn enda et heltall:\n"; cin>> b; cout<< a << " + " << b << " = " << a + b << "."; return 0; } Et program er altså ikke en GUI knyttet sammen med en rekke funksjoner, men heller en rekke funksjoner som KAN knyttes sammen med en GUI. Endret 3. juni 2007 av phfjeld Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Ja det var jo ikkje akkurat sånt eg meinte, men du må jo skrive alle kommandoer omigjen istadenfor at dei blir logga som i Linux der eg trenger bare å trykke pil opp/ned 10 eller 20 gonger sjølv om det var nokre dagar sidan sist. Powershell har ijallefall farger noko som eg synes er svært behagelig. Det er og så mykje anna som mangler og, men men... held for mitt bruk foreløpig. Er nødt å utvikle på Windows i disse dager når eg må bruke eit DLink nettverkskort som har drivere som bare fungerer for Windows. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hva er det du utvikler i som krever så mye kommandolinje? Vanlig CMD husker også tidligere kommandoer i samme shellvindu.. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Skriver ein webapplikasjon i Groovy for Grails, då bruker eg eindel konsoll. Kunne fint brukt Eclipse, men eg synes det er for mykje styr med å konfiguere det. Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Skriver ein webapplikasjon i Groovy for Grails, då bruker eg eindel konsoll. Kunne fint brukt Eclipse, men eg synes det er for mykje styr med å konfiguere det. 8772849[/snapback] Styr aa konfigurere Eclipse? Mulig det varierer fra spraak til spraak, men har det siste halvaaret brukt Eclipse til C-programmering, og det tok meg 10 minutter aa ha alt klart fra jeg begynte aa laste ned Cygwin og Eclipse til alt var klart. Har ogsaa brukt cmd flittig ettersom alle oppgavene vi har faatt har vaert basert rundt kommandolinjeargumenter. GUI har ikke vaert brukt i det hele tatt... Et kjapt google-sok ga meg dette: http://sourceforge.net/projects/console/ Det saa jo litt interessant ut. Endret 3. juni 2007 av Jonnar Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Ja det var jo ikkje akkurat sånt eg meinte, men du må jo skrive alle kommandoer omigjen istadenfor at dei blir logga som i Linux der eg trenger bare å trykke pil opp/ned 10 eller 20 gonger sjølv om det var nokre dagar sidan sist. Powershell har ijallefall farger noko som eg synes er svært behagelig. Det er og så mykje anna som mangler og, men men... held for mitt bruk foreløpig. Er nødt å utvikle på Windows i disse dager når eg må bruke eit DLink nettverkskort som har drivere som bare fungerer for Windows. 8771981[/snapback] Hørtes rart ut, modell ? Forsøkt ndiswrapper ? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Vell ein ting er å konfiguere, men ein anna ting er og at det forsetter å fungere Console virka veldig greit, men eg må si eg foretrakk Powershell når ein i tillegg kan bruke Linux kommandoer som cp, cat, mv osv Men powershell er meir prippen på environment variabler, istadenfor å bare skrive cd %java_home% så må eg skrive gci env:java_home Men men, nå er eg ijallefall i godt gang, vanleg CMD er heilt på tryne å jobbe med Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Ja det var jo ikkje akkurat sånt eg meinte, men du må jo skrive alle kommandoer omigjen istadenfor at dei blir logga som i Linux der eg trenger bare å trykke pil opp/ned 10 eller 20 gonger sjølv om det var nokre dagar sidan sist. Powershell har ijallefall farger noko som eg synes er svært behagelig. Det er og så mykje anna som mangler og, men men... held for mitt bruk foreløpig. Er nødt å utvikle på Windows i disse dager når eg må bruke eit DLink nettverkskort som har drivere som bare fungerer for Windows. 8771981[/snapback] Hørtes rart ut, modell ? Forsøkt ndiswrapper ? 8773034[/snapback] ndiswrapper må lastes ned først Har ikkje funne ein enkelt deb pakke av det enda som eg kan bruke med ein minnepenn. Det er eit DLink USB kort, fungerer heilt elendigt med windows drivere og, men det funker ijallefall der. Har prøvd å google etter resultater, men aldri funnet noko. Det heiter DWL-G120. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå