Gå til innhold

Flere disker som har gått i stykker.

Anbefalte innlegg

Hei, har et veldig stort problem. Når har jeg hatt pcen min i to og et halvt år ( byttet ut minne, MB og CPU ).

Kjøpte for et og et halvt år siden et nytt kabinett hvor alle delene har stått urørt. Her har jeg hatt til sammen 6 hardisker hvor en av de var en raptor-disk, en av de var en Maxtor 300GB og resten var Seagate 200GB. Alt har fungert fint frem til en uke siden. Jeg installerte akkurat Vista og etter dette har samtlige disker krasjet. Sitter nå igjen med 1 fungerende disk og et hav av filer som er borte :no:

På toppen av dette får jeg ikke Raptoren, en av Seagate-diskene og Maxtoren til å fungere uansett hva jeg gjør.. De er bare døde =(

Noen som vet hva det kan skyldes? Alle Seagate-diskene er to og et halvt år gamle, mens Raptor-disken bare ble ett år og Maxtoren er ca to år gammel.

Kan det ha noe med Vista å gjøre i det hele tatt? Ingen av diskene funker i en annen maskin jeg har, sitter kun med en Seagate igjen og denne har begynt å bli merkelig treg og maskinen henger seg ofte pga denne disken stopper.

Trodde først det var noe galt med strømforskyningen min, men denne fungerer helt fint har jeg funnet ut. Hovedkort, CPU og Ram er kjøpt i Desember i fjor.

Edit: Kan også nevne at jeg har hatt god kjøling i kabinettet og er flink til å fjerne støv.

Endret av Smeagoldfish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd noe lignende,dog ikke i forbindelse med os bytte,men alle mons Seagate og Samsungdisker døde da de var mellom 2 og 3 år, sitte nå med kun WD disker igjen .

Det har nok ingenting med Vista å gjøre nei .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Men disker av tre forskjellige merker? Hvoran den ene kun er ett år gammel? Akkurat nå kommer det "klikkelyder" fra disken hver gang den pcen fryser seg, noe som skjer hvertfall hvert tredevte sekund. Har helst ikke lyst til å kjøpe nye disker, men jeg må vel?

Lenke til kommentar
Men disker av tre forskjellige merker? Hvoran den ene kun er ett år gammel? Akkurat nå kommer det "klikkelyder" fra disken hver gang den pcen fryser seg, noe som skjer hvertfall hvert tredevte sekund. Har helst ikke lyst til å kjøpe nye disker, men jeg må vel?

8769256[/snapback]

De fleste disk-produsenter har mer 1 års garanti, sjekk det ut.

I tillegg så har du mulighet for å reklamere, da så vidt jeg vet, er det 5 års reklamasjonsrett på disker.

Lenke til kommentar
Hva slags strømforsyning har du? hvordan kjøleløsning? kan du si noe om normaltemperaturen på diskene under bruk? Funker diskene under et annet OS, eller i en annen maskin?

8769736[/snapback]

Nei, diskene fungerer ikke under WinXP hvertfall. Var noen av de som fungerte i en annen maskin, disse ble da også funnet av OS'et.

Angående kjøling så har jeg rimelig grei kjøling i kabinettet som er av merker Lian Li. Har byttet ut viftene som fulgte med til noen kraftigere, husker ikke akkurat spesifikasjonene. Og har plassert diskene to og to oppå hverandre med en disk's avstand.

Er ikke sikker på eksakt temp på diskene, men jeg kan fint ta på de uten å få vondt, så det burde ikke ligge her. Strømforskyningen er på 400W og leverer stabil spenning.

post-61908-1180868168_thumb.jpg

Endret av Smeagoldfish
Lenke til kommentar
Hva slags strømforsyning har du? hvordan kjøleløsning? kan du si noe om normaltemperaturen på diskene under bruk? Funker diskene under et annet OS, eller i en annen maskin?

8769736[/snapback]

Nei, diskene fungerer ikke under WinXP hvertfall. Var noen av de som fungerte i en annen maskin, disse ble da også funnet av OS'et.

Angående kjøling så har jeg rimelig grei kjøling i kabinettet som er av merker Lian Li. Har byttet ut viftene som fulgte med til noen kraftigere, husker ikke akkurat spesifikasjonene. Og har plassert diskene to og to oppå hverandre med en disk's avstand.

Er ikke sikker på eksakt temp på diskene, men jeg kan fint ta på de uten å få vondt, så det burde ikke ligge her. Strømforskyningen er på 400W og leverer stabil spenning.

8770641[/snapback]

Det er vel åpenbart at det IKKE er diskene som har tatt kvelden her. Sjansen for at flere siker skal ryke samtidig er nermest ikkeeksisterende. Diskene får du nok til å virke igjen, men man får håpe at ikke data er gått tapt. Er de blitt partisjonert på nytt under Vista-installasjonen, og har dermed glemt hvilke filer som ligger på dem? Kjør et partisjoneringsprogram og se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...