ath1337 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) hei hei. Det er på tide med ny laptop. Etter å ha lest meg opp litt på hva som er bra i dag, har jeg foreløpig konkludert med at den billigste macbooken (85xxkr med diverse studentrabatter) er det beste kjøpet for meg, men jeg er ikke helt overbevist. Jeg kunne rett og slett tenke meg noen tips til alternativer. For å gjøre det enklest mulig for dere setter jeg opp kriteriene mine i prioritert rekkefølge nedenfor. 1. Mobilitet. 12" er å foretrekke, men til nød kan alt opp til og med 14" gå. Lav vekt er ikke så viktig, men den bør ikke være så veldig tjukk. 2. Støy. Pc-en må være så og si lydløs. 3. Byggekvalitet. Den bør kjennes bra ut. Jeg er lei av plastikk. 4. Batteri. Tre timer som "skrivemaskin" bør den klare, gjerne mer selvsagt. 5. Skjerm. wxga holder for meg på så små skjermer, men jeg er litt opptatt av at innsynsvinkel og kontrast skal være godkjent. (6. Ytelse. Jeg har ikke penger til å kjøpe både pose og sekk.) Resten kan det i grunn være det samme med. Jeg kan leve uten cd-rom, fingeravtrykksleser, minnekortleser, webcam og stort sett alt annet dill. Dog vil jeg gjerne ha en firewireport, og wlan tar jeg som en selvfølge. Laptopen skal ikke brukes til noe tunge greier. Først og fremst tekstbehandling og surfing, i tillegg kommer jeg sikkert til å se litt film/tv-serier på den. Jeg ser helst at laptopen koster under 9000. Budsjettet mitt er vel egentlig på 10000, men jeg har lyst til å presse inn en ok mus og en minnebrikke i prisen (gitt at laptopen kommer med under 2gb ram). Finnes det noe der ute som møter kravene mine? Endret 2. juni 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Du kan prøve å få tak i en brukt Dell Latitude X1. Vifteløs er den, men ettersom den kun har 1,1 GHz prosessor bør du helst ha 1280 MB RAM. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Dell M1210. Starter på 9500kr, men burde dekke det meste på listen din Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Dell M1210. Starter på 9500kr, men burde dekke det meste på listen din 8769171[/snapback] Konfigurerer du M1210 til å matche spesifikasjonene til den mellomste Macbooken (den til 10 300,- med vanlig utdanningsrabatt (10 990,- uten rabatt)), ender prisen opp på 13 265,- Eneste forskjellen mellom Macbooken og Dell-en er da prisen, og at Dell-en har mindre skjerm og veier 300 gram mindre. Når en tar utseendet og byggkvaliteten til Macbooken i betraktning, ser jeg ingen grunn til at noen vil velge Dell-en. For det du sparer ved å velge Macbook har du råd til å slenge på 2GB minne (kjøp seperat fra komplett og sett inn selv, da koster det ikke mer enn ca. 700kr) og en 160GB harddisk. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Høh... byggkvaliteten vet eg lite om, men utseende synest eg tvert om helt motsatt om! Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Utseendet til Macbook er ganske elsk/hat, men servicen til Apple er derimot bare hat. Kvalitetsmessig er det ikke noe å si på Dell, og med 3-års NBD-service trenger man ikke å være bekymret om noe skulle skje. Denne servicen kan også kjøpes til laptopen etter kjøp (det er jo ikke billig). Det samme gjelder Completecare-forsikringen. Hvis du skulle miste laptopen i gulvet, eller prøve å lære den å drikke øl, så får du ny. Lenke til kommentar
ath1337 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Dell X1 kunne vært aktuell, om jeg bare hadde funnet den. Har den gått ut av produksjon? Jeg er litt skeptisk til å kjøpe brukt laptop, med mindre jeg har mulighet til å se pc-en før jeg kjøper. M1210 så jo slett ikke verst ut, men jeg klarer ikke å se så mange argumenter for å velge denne over en macbook, som jorgis nevnte. Hvis noen her inne har førstehåndserfaring med macbook hadde det vært kjempefint om dere kunne sagt litt om hvordan den møter kravene mine. Jeg har lest en del på mac1-forumet, men der inne er det stort sett to leire. En hel del fanboys, og en gruppe som kjøpte mac, ikke klarte omstillingen/var uheldige og fikk et mangelfult produkt, og har bestemt seg for å hate alt med eplelogo. Personlig vil jeg bare ha den rimeligste laptopen som mer eller mindre er sånn jeg vil ha den, uavhengig av om det står dell, compal eller apple på den. Å gå over til OSX på laptopen stiller jeg meg ganske likegyldig til. Jeg har forøvrig en gammel laptop som er blitt ganske dreven både på øldrikking og fallteknikk, så jeg satser på å bruke den i situasjoner jeg vet det er stor fare for søling, tyveri og lignende. Men den er ikke aktuell i skolesammenheng fordi den er stor, bråkete, varm, og trives best nær en stikkontakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå