SHB Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Hei Er rimlig fersk i foto-gamet og har nå lest på forumet så hodet verker.... Skal på en 4 ukers tur til Alaska og har i den anledning kjøpt Nikon D80 m. 18-200. Så har jeg prøvd etter beste evne å sette meg inn i RAW vs. JPEG diskosjonene rundt omkring. Likevel hadde det vært fint med litt hjelp. Har bare FastStone på min maskin nå. Er det dette nok til å lese og redigere RAW bilder, eller trenger jeg flere programmer. Jeg skal 14 dager uten strøm, og har valgt å kjøpe minne kort til dette, men hadde ikke tenkt på muligheten til å lagre både RAW og JPEG. Skal man lagre begge, vil vel dette ta meget med plass og antallet minnekort bli meget høyt (og dyrt)? Å sette seg inn i skarping, hvitbalanse skjønner jeg vil ta tid og tiden før avreie er knapp. Likevel er det vel en god ide å ta bildene i RAW, slik at man da har muligheten for redigering senere. Eller skal man bare ta i JPEG, og demed ha plass til flere bilder på kameraet? Kanskje dumme spm. men man får jo ikke svar hvis man ikke spør. Endret 2. juni 2007 av SHB Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Hvis du er fersk så tror jeg vil råde deg til ikke å satse på bare en hest, i og med at jeg tipper at Alaska ikke er en plass du reiser til sånn annen hvert år. Det ville være veldig surt om du ikke får framkalt bildene brukbart dine om du oppdager at du har tatt deg vann over hodet. 14 dager uten strøm betyr at du og risikerer å gå tom for strøm på kamera, så du må nok økonomisere litt med hvor mye du fotograferer uansett. Samtidig så vil raw filer gi deg litt ekstra sikkerhet i forhold til hvittballanse og eksponering, som du selv er inne på. Et tips i den forbindelse. For å spare strøm bør du begrense bruk av displayet til et absolutt minimum. Du bør og være forsiktig med å bruke strøm på å slett bilder for å få bedre plass på kortene dine. Sletting er faktisk ganske strømkrevende. Det kan og være en ide å bruke manuell fokus i de situasjonene du ikke trenger autofokus. Autofokus er nemlig og en strømsluker. Jeg vil derfor råde deg til å trene en del på manuell fokusering før du reiser. Hvis ikke du har det fra før, så vil jeg råde deg til å kjøpe et ekstra batteri til kamera. Sørg og for at det er brukt en del, sånn at du får maksimal ytelse fra det før du reiser. Når du kommer til sivilisasjonen igjen kan du gå på en internettkafè e.l. for å brenne filene over på DVD for å frigjøre kortplass. FastTone har jeg ikke peiling på, men dette er det sikkert noen andre som kan hjelpe deg med. Mvh Tim Typo Endret 2. juni 2007 av fototim Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Da du sier du er fersk på foto vil jeg foreslå at du som 1. prioritet konsentrerer deg om det å ta bildet. Det viktigste nå er å få riktig eksponering, lukkertid (skarphet), bra komposisjon o.s.v. Kjøp noe lesestoff om dette, les og prøv. Ta gjerne med en god fotobok på turen. Uansett om du velger JPG eller RAW så vil feil du gjør når du tar bildet være uopprettelig. Selv om RAW formatet kan redde noe eksponeringsfeil så blir det alltid enklere å få godt resultat med riktig eksponerte bilder. Om du skal velge RAW elle JPG? Nøkkelen til gode bilder er å ta mange bilder, så dersom du vet at lagerplass blir et problem ved RAW er nok JPG er riktig valg. Har du plass nok så gir RAW deg mulighet for å få det best mulig ut av bildene. Du kan jo kanskje kombinere, bruk JPG på de mer trivielle bildene. Bruk RAW når du tar de flotte landskapsbildene. Jeg kjenner ikke Faststone, men den aksl vist lese RAW filer. Om du tar bildene i RAW format så vil jeg gi følgende tips: Når du kommer hjem så laster du ned og installerer Adobe LightRoom OG BibbleLight. Begge kan prøves gratis, LightRoom i 30 dager og BibbleLite i 14 dager. Begge er enkle å bruke, har god arbeidsflyt og gir gode JPG bilder med lite arbeid pr. bilde. Når prøvetiden er over så burde du ha fått JPG av alle bildene dine og et godt grunnlag for å vurdre om RAW bilder og ett av programmene er noe å fortsette med. Endret 3. juni 2007 av ahaf Lenke til kommentar
fototim Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Har bare FastStone på min maskin nå. Er det dette nok til å lese og redigere RAW bilder, eller trenger jeg flere programmer. 8768515[/snapback] Jeg kom tilfeldigvis over noe info om FastStone og jeg tror svaret på spørsmålet ditt er nei. FastStone kan vise raw filer, men sånn som jeg leser det har det ikke noen særiøs konverter og redigeringsmuligheter. "Image modification tools: Resize/resample, rotate/flip, crop, sharpen/blur, brightness/contrast, etc." http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm Det finnes f.eks ikke et ord om justering av hvitballanse og eksponering på denne sida Hvis ikke det skjuler seg seg under "etc" da ;-) Men følger det ikke en brukbar konverter med kameraet da? Det tror jeg det gjør, og da er du berga allikevel. Uansett hva du velger å gjøre så tror jeg at jeg vil råde deg til å jobbe med selve fotograferinga før du reiser. Redigering og eventuell konvertering kan du lære deg etterpå. Det som er viktigst er at du sikrer deg best mulig bilder, som du så kan jobbe videre med når du kommer tilbake. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
SHB Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Takk for meget gode svar så langt. Jobbe med selve kameraet osv. er nok det som gjelder frem mot avreise. Programmet som følger med er Picture Project 1.7, hva som er mulig her er jeg ikke sikker på enda.... Noen som vet? Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Vet ikke så mye om akkurat det. Men for å svare på tidligere stilt spm. Ha med MYE ekstra batterier, og jeg vil også anbefale deg ekstra minnekort. Gjerne opp til flere. Minimal bruk av autofunksjoner, display og blitz. og tenk, se og vurder nøye når du skal ta bilder. Bedre å bruke lengre tid (hvis mulig) og få et kanonbra bilde enn å ta en hær av bilder og 75% blir omtrendt ubruklige eller mindre aktuelle å spare på. Tenk vinkler, avstander, motiver. Når du kommer tilbake igjen, vis oss dine aller beste bilder davel;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå