Gå til innhold

Overklokke P5GPL-X @ P4 540 (Prescott) 3.2 GHz

Anbefalte innlegg

Hei,

Gjort klar PCen til å overklokke CPUen, lurte på om noen kunne gi meg litt hjelp! :roll:

P5GPL-X (BIOS: American Megatrends Inc v0704)

P4 540 Prescott 3.2 GHz

GEIL 1024 MB (2x512 MB) DDR-SDRAM 2.5 3 4 3

GeForce 6600 GT

NorthQ 400W

Hva er det egentlig man gjør? Jeg ganske grønn. Jeg har default CPU FSB på 200 MHz og en CPU multiplier på 16.0x = ~3.2 GHz. Ligger rundt 26C idle og 38C under load (var MYE høyere før jeg rensket vifta for støv...). Øker jeg bare FSB litt etter litt og sjekker tempen og stabilitet med f eks super pi, øker volten (maks 1.5 V?) når det henger, for så å øke FSB igjen? Eller må jeg gjøre noe annet? Hørt noe om at man må skru ned hastigheten på HK og RAM før man overklokker?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrudde bare FSBen opp til 220 (systemet hang over det), og systemet ligger stabilt her. Kjører super pi M4 med load 42C.

post-89409-1180823731_thumb.jpg

Hva gjør jeg videre? Skrur jeg opp volten på CPUen og prøver igjen (maks 1.5V har jeg hørt?). Volten er dynamisk nå da. Står på "Auto" i BIOS og den varierer mellom rundt 1.3V og rundt 1.4V. Skal jeg prøve å sette den til 1.4V og jobbe meg oppover? Er det noe annet enn FSB og vcore jeg skal forandre på i BIOS?

Edit: Ok, uansett hvor mye jeg høyner volten (turte ikke mer enn 1.62V) på 220 MHz FSB, så stopper altså BIOS rett etter den har detected drevene mine og er treig. Hva gjør jeg feil, eller går det bare ikke mer?

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Du må låse PCI busen din til 33,33 mhz først. Etter det må du kjøre ramen din så lavt som mogleg, for då veit at det er ikkje ramen som stoppar deg. Og hvis ikkje du har låst PCI busen, så vil du kome mykje lengre ved å låse den... Det same med ramen også...

Lenke til kommentar

Niks. Ingenting ser ut til å funke. Kan det ha noe med at jeg kjører FSB på 220 MHz når minnet er maks 200 MHz, pushes til 220 MHz... Finner ikke noe sted hvor jeg kan skru opp volt på noe annet enn vcore. Kan heller ikke forandre på noe RAM i det hele tatt untatt latencies... Dårlig klokkekort...P5GPL-X :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...