Gå til innhold

Hva må til for at folk begynner å tenke?

Anbefalte innlegg

Så alle som skriver ned sine tanker, og prøver å få til en bra tekst om dette, blir personer som tror de er smarte?

Nei, de gjør ikke det. De blir verken dumme eller smarte. De blir derimot tullinger hvis de skriver slikt tullball som du gjør og tror at dette er "filosofi". Det du skrev er i beste fall et halvhjertet forsøk på å skrive dikt eller novelle. Filosofi handler om noe i retningen av å etablere eller falsifisere ultimate sannheter ved hjelp av konsistente, koherente og følgeriktige argumenter. Ikke om å skrive dilldall historier uten rot i virkeligheten eller skrive diffuse metaforer for å prøve å skape en "dyp" tekst (som i realiteten ikke er det).

8768946[/snapback]

huff, jeg må nesten gi samme svar som til han andre.

Les øverst i teksten, hva er spørsmålet i denne diskusjonen, hvordan blir folk filosof?...

Denne diskusjonen er helt ute å kjøre, tror nesten jeg må fjerne teksten min, om hvordan JEG ble filosof, om hva som skulle til for at JEG begynte å tenke på livet, vitenskap og alt det der.

Noe som egentligt var mitt eget svar på posten.

Tror ikke folk tok poenget med denne posten igrunn!

8768923[/snapback]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner du ikke at vi ikke kan besvare spørsmålet uten å vite hva du spør om? Før vi vet hva du mener med "å bli filosof", så kan vi ikke spekulere i hvorfor folk blir det. Jeg spurte etter en definisjon. Du sa dypere tenkning om etiske spørsmål. Jeg påpekte at mange spørsmål som regnes som filosofiske ikke innbefattes i din definisjon. Hva har du å si til det?

Lenke til kommentar
Skjønner du ikke at vi ikke kan besvare spørsmålet uten å vite hva du spør om? Før vi vet hva du mener med "å bli filosof", så kan vi ikke spekulere i hvorfor folk blir det. Jeg spurte etter en definisjon. Du sa dypere tenkning om etiske spørsmål. Jeg påpekte at mange spørsmål som regnes som filosofiske ikke innbefattes i din definisjon. Hva har du å si til det?

8768987[/snapback]

Jeg tror uansett hva jeg sier nå, så blir vi ikke enie, å du kommer med noe mer for å spore meg av.

Du sier at dere ikke kan svare uten at dere vet spørsmålet?

LES TITTELEN! det blir ikke mer klart

Hvordan blir folk kalt filosof?

nå tar jeg seriøst å fjerner teksten, siden folk bare missforstår...

Lenke til kommentar
Jeg tror uansett hva jeg sier nå, så blir vi ikke enie, å du kommer med noe mer for å spore meg av.

Du kan jo bare svare pås pørsmålet og ikke innbille deg ting.

Du sier at dere ikke kan svare uten at dere vet spørsmålet?

Ja. Altså: hva innebærer det å bli filosof?

LES TITTELEN! det blir ikke mer klart

Hvordan blir folk kalt filosof?

Titlen er "Hvordan blir folk filosof?" Det er ikke det samme som "Hvordan blir folk kalt filosof?". Det nye spørsmålet er mye lettere: om du "tenker dype tanker om etiske spørsmål", så vil du bli kalt filosof av deg. Andre vil kalle deg filosof om du får publisert noe i en filosofijournal, eller hvis du har en universitetsutdannelse i filosofi, eller om du har skrevet en bok som drøfter filosofiske spørsmål, eller, som vist tidligere i tråden, hvis du tenker over hva livet innebærer. Spørsmålet er om å kalle alle disse for filosofer er korrekt.

nå tar jeg seriøst å fjerner teksten, siden folk bare missforstår...

Be my guest.

Lenke til kommentar

Tror alle mennesker filosoferer litt.

Kommer bare an på hva du legger i det.

Prøve og finne meningen med livet syns jeg var et godt svar.

Og etterhvert som man lever og opplever ting tror jeg man begynner og filosofere på livets små og store spm, som f.eks; Hvor i helvete stopper verdensrommet opp? man kan da ikke bare møte en murvegg, hva er bak den jævla veggen da?

og ikke kom med noen kilde om hvor stort verdensrommet er, eller at det til en stadighet vokser. Dette er ingen på guds grønne jord som vet.

Bare en gjeng med filosofer med helt sprø teorier som kan høres noelunde logiske ut.

Lenke til kommentar
og ikke kom med noen kilde om hvor stort verdensrommet er, eller at det til en stadighet vokser. Dette er ingen på guds grønne jord som vet.

Bare en gjeng med filosofer med helt sprø teorier som kan høres noelunde logiske ut.

8769063[/snapback]

Det er rundt fire hundre år siden vitenskap ble skilt ut fra filosofi. Du er nok litt sen med den der kommentaren. Hvor stort verdensrommet er, er et vitenskapelig spørsmål, og ingen filosofi vil klarne dét opp.

Men back on topic, nå som første post er endret: jeg tror ikke at en livsforandrende opplevelse skal til for å tenke over slike spørsmål. Jeg tror faktisk at de fleste som har litt tid til overs vil komme over slike spørsmål før eller siden. Kanskje de finner dem interessante og fortsetter å fundere på dem.

Lenke til kommentar

godt å komme tilbake til posten.

Jeg tror at noen personer har det bare i seg, det å tenke dypt ala filosofere.

Forskjellige personligheter her i verden vetu, men de fleste må nok få kjenne litt på kroppen før de tenker.

Feks det å miste noen, ha en nær døden opplevelse eller lignende.

Jeg legger ikke alle under en skuff, men noen er veldig firkanta her i verden ;)

Lenke til kommentar

All filosofering (per din definisjon) er ikke dypt tenkning. Og siden det finnes et utall svar på slike spørsmål som "hva er meningen med livet?" og andre spørsmål i den duren, og alle ikke kan være korrekte, så følger det at en rekke misforståelser og tankefeil må finnes i folks "dype" tenkning.

Lenke til kommentar
All filosofering (per din definisjon) er ikke dypt tenkning. Og siden det finnes et utall svar på slike spørsmål som "hva er meningen med livet?" og andre spørsmål i den duren, og alle ikke kan være korrekte, så følger det at en rekke misforståelser og tankefeil må finnes i folks "dype" tenkning.

8769146[/snapback]

hmmm, all filosofi blir vel på en måte bygget som hypoteser? eller er jeg langt ute å kjøre nå? :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tror alle har det i seg med og filosofere. Tar gjerne noen år.

og miste noen eller ha en døden nær opplevelse vil jeg heller kalle og få en religiøs opplevelse eller å begynne og reflektere over livet sitt og andre og holdning til andre (Kanskje det er filosofering) Det er bare et Ord uansett.

Men enkelte tror jeg bare lever livet sitt som om at det skulle vere helt "normalt" Tenk for en hel haug med år siden, da vi levde blandt dyr og skauer og var litt mer i kontakt med Naturen og spiste fleinsopp og Jordbær.

Jeg tenker avogtil på Folk med Pollen alergi, det innkluderer meg selv. Det må da vere noe som har komt for et par 100 år siden eller.no

Evolusjon (eller hva faen det heter er litt skummelt) men det er jo slik det er, enda en grunn til at vi har verdensrommet! stikke og terraforme en planet og ha sex med ukjente aliens!

Selv dama syter over at jeg tenkte for mye. Men så jævla lur er jeg ikke. Lufter bare tanker.

Lenke til kommentar
Selv dama syter over at jeg tenkte for mye. Men så jævla lur er jeg ikke. Lufter bare tanker.

8769187[/snapback]

Er vel bare sunt å lufte tankene dine? :!:

Håper du bruker bånd på dem, slik at de ikke springer bort! xD

Lenke til kommentar
Jeg tror alle har det i seg med og filosofere. Tar gjerne noen år.

og miste noen eller ha en døden nær opplevelse vil jeg heller kalle og få en religiøs opplevelse eller å begynne og reflektere over livet sitt og andre og holdning til andre (Kanskje det er filosofering) Det er bare et Ord uansett.

Men enkelte tror jeg bare lever livet sitt som om at det skulle vere helt "normalt" Tenk for en hel haug med år siden, da vi levde blandt dyr og skauer og var litt mer i kontakt med Naturen og spiste fleinsopp og Jordbær.

Jeg tenker avogtil på Folk med Pollen alergi, det innkluderer meg selv. Det må da vere noe som har komt for et par 100 år siden eller.no

Evolusjon (eller hva faen det heter er litt skummelt) men det er jo slik det er, enda en grunn til at vi har verdensrommet! stikke og terraforme en planet og ha sex med ukjente aliens!

8769187[/snapback]

Jeg kan skjønne dama di. De tankene der gir ikke mye mening.

Lenke til kommentar

har heller ikke sagt det gir så veldig mye mening.

Men sier det helt stopp for deg der, så kan jeg igrunnen forstå at du er en vansklig person, for da er det ikke så mye som snurrer øverst med deg.

Tankene mine holder jeg stort sett for meg selv kwerko-foshow.

for de bruker stort sett og vere såpass på bærtur at ingen har nytte av dem uansett, du ser svaret Me Sjøl gir så.

kanskje dette jeg legger i filosofering. Stort sett bare tenking på alt og ingenting når det er mye dødtid og jeg ikke får sove.

Lenke til kommentar

For meg var det en blanding av å begynne på Tegning, Form og Farge hvor jeg traff en del intelligente folk som var flinke tenkere, og som da påvirket meg til å utvide horisonten en del.

I tillegg ble jeg utrolig opptatt av Black Metal på den tiden, så jeg leste og så mange intervjuer av artistene. Dette var også et svært viktig skritt. Det viktigste av alt er nok å høre på Varg Vikernes sine ekstremt kraftige meninger om alt og alle. Ikke at jeg var enig i spesielt mange av dem, men jeg ble enormt inspirert til å finne ut hva jeg selv mente om diverse filosofiske, religiøse og politiske saker.

Lenke til kommentar

Klokkene f.eks har en grunn, de eksisterer for å vise og måle tiden. Så spørmålet om meningen med livet, er å finne ut hvorfor vi mennesker eksisterer.

Selv tror jeg ikke det er en mening. Det nærmeste svaret er at vi skal reprodusere for å føre arten videre slik at flere generasjoner får oppleve livet. Hvorfor vi skal reprodusere og føre arten videre? Som sagt, så det er ingen grunn.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...