SøtaBror Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Hva må igrunn til for at personer begynner å filosofere? Noen personer her i verden virker det som er dumme som brød, å ikke klarer å tenke litt dypere en det de klarer å se med sine egne øyne. Har du en historie bak deg som har satt deg i tanker? Eller andre ting som har fått deg til å fundere over livet og verdenen du bor i? Post dem her å diskuter, hvordan blir folk (eller deg selv) ble/blir filosof? Jeg selv begynte å bli en liten filosof når mora mi hadde en alvorlig hjerteoperasjon. En person tenker ofte dupt om forskjellige spørsmål om livet. De blir som oftest kalt filosofer, eller andre ord som tenkere, grublere osv.For eksempel noen av disse stikkordene blir det ofte tenkt på: - Hva er meningen med livet? - Hva vil det si å vite? - Hva er vitenskap? - Hva er eksistens? - Hva er logikk? - Hvilket verdensbilde er best: supernaturalisme eller naturalisme? [tok stikkorda dine Me Sjøl, regner med det er greit) Endret 2. juni 2007 av kwerko-foshow Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Før du kan spørre hvordan man blir filosof må du definere hva en filosofer er. Og verken filosofer eller andre er enige om dét. Etymologien er vel "kjærlighet til viten" eller noe slikt, men det er ikke det vi mener med å filosofere. Lenke til kommentar
Freddie_Mercury Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Folk blir filosof, fordi de prøver å finne mening med livet! Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Folk blir filosof, fordi de prøver å finne mening med livet! 8768641[/snapback] Det er vel knapt et menneske som ikke har stilt seg det spørsmålet en eller annen gang. Mener du at alle er filosofer? Hva mener du termen "filosofi" innebærer? Lenke til kommentar
SøtaBror Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Folk blir filosof, fordi de prøver å finne mening med livet! 8768641[/snapback] vel, der la du vel alle ''filosofer'' under en hylle. Vel, det fins mange temaer å filosofere på. Den mest kjente blir vel meninga med livet. Men filosofering er så mye mer. Det kan være alt fra det å filosofere på hvordan klarer padda å hoppe så langt, eller hvorfor jorda har gravitasjon eller lignende. Så pass deg hva du sier Lenke til kommentar
andir Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 ... men jeg lurer på hvordan blir folk filosof? "By all means, marry. If you get a good wife, you'll become happy; if you get a bad one, you'll become a philosopher." - Socrates Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg vil nekte å kalle "hvemsomhelst" for filosof. F. eks vil jeg sjelden goda at begrepet filosof skal omfatte personer med mangel på forståelse innen logikk eller naturvitenskaplige fag (_selvsagt_ med flere unntak). Jeg vil heller ikke kalle personer som har studert faget filosofi i flere år for filosofer. De kan nok tankene til de store tenkerne, men de har ikke produsert noe holdbart av interessant karakter selv. Å kalle personer som hevder en "tro" på diverse eksistensielle spørsmål, eller som har meninger om "livet" og liknende, uten at de kan redegjøre for (nyskapende) følgekriktige, konsistente, og koherente tankerekker, for filosofer, blir for dumt. Jeg vil påstå at nødvendige, men ikke tilstrekkelige, egenskaper for å kalles filosof er stor hjernekapasitet, disiplin og forståelse av verden. Ikke tullinger som snakker om livet og døden mens de kjeder seg og tror at dette er "smart". Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 : de som ikke vet hva en filosof er kan ta en titt her på wikepedia. 8768184[/snapback] Det der er ikke noen ordentlig definisjon. Som sagt er det ikke enighet blant vanlige folk eller folk som blir betalt for å være filosofer om hva som er en god definisjon på filosofi. Metafilosofi er vel nesten like gammelt som filosofi. Men filosofering er så mye mer. Det kan være alt fra det å filosofere på hvordan klarer padda å hoppe så langt, eller hvorfor jorda har gravitasjon eller lignende. Så pass deg hva du sier 8768703[/snapback] Vi skiller mellom vitenskap og filosofi. Hvorfor padda hopper så langt er et vitenskapelig spørsmål. Det samme er hvorfor jorda har gravitasjon. Filosofering er ikke synonymt med "fundering". Lenke til kommentar
SøtaBror Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Ikke tullinger som snakker om livet og døden mens de kjeder seg og tror at dette er "smart". 8768730[/snapback] Du vil frem til at jeg bare er en tulling som rabler ned noe og tror jeg er smart? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Ikke tullinger som snakker om livet og døden mens de kjeder seg og tror at dette er "smart". 8768730[/snapback] Du vil frem til at jeg bare er en tulling som rabler ned noe og tror jeg er smart? 8768756[/snapback] Dette er det du kaller filosofering: Jo høyere du spiller kortene, jo mer faller du på veien ned igjen. Hadde folk levd livet lykkelig, men ikke overlykkelig, da hadde ting automatisk ordnet seg for de fleste tror jeg. Jeg er en filosof med mange sprø tanker. Jeg tror jeg er en av de få som klarer å tenke seg vinden er av samme kaliber som vann. At når du svømmer opp en elv med stri strøm, kjenner du motstanden. Samme som om du skulle stå i en orkan. Da vil vinden prøve å flytte den i sin egen retning. Du har den samme motstanden når du lever livet. Du må enten følge følge vinden å se hvor du havner, eller du kan hoppe fra berget og legge på svøm. Mitt liv har både hatt motgang og medgang. Men når en du er glad i svever mellom himmel og jord, da er det lett å se livet. Jeg tror det bor en liten filosof i alle. Men noe må skje før den våkner… Hva i all verden forsøker du å si? Og hvorfor i all verden er dette filosofi? For meg ser det ut som rabling. "Jeg tror jeg er en av de få som klarer å tenke seg vinden er av samme kaliber som vann." Noe mindre meningsfylt har jeg ikke sett idag (kanskje med unntak av "Miss Universe"). Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Du vil frem til at jeg bare er en tulling som rabler ned noe og tror jeg er smart? 8768756[/snapback] Jeg siktet ikke direkte til deg. Men jeg ser likevel ikke bortifra at også du er omfattet av hva jeg skrev. Slik som veldig mange andre. Lenke til kommentar
SøtaBror Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Hva i all verden forsøker du å si? Og hvorfor i all verden er dette filosofi? For meg ser det ut som rabling. "Jeg tror jeg er en av de få som klarer å tenke seg vinden er av samme kaliber som vann." Noe mindre meningsfylt har jeg ikke sett idag (kanskje med unntak av "Miss Universe"). 8768786[/snapback] Var kanskje et dårlig ordvalg av meg, men det jeg ville frem til, er at vann blir på det samme som vinden/lufta, noe du må kjempe deg igjennom. Vannskelig å forklare, men det skal liksom synbomlisere motgangen du må kjempe deg igjennom i livet. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Hva i all verden forsøker du å si? Og hvorfor i all verden er dette filosofi? For meg ser det ut som rabling. "Jeg tror jeg er en av de få som klarer å tenke seg vinden er av samme kaliber som vann." Noe mindre meningsfylt har jeg ikke sett idag (kanskje med unntak av "Miss Universe"). 8768786[/snapback] Var kanskje et dårlig ordvalg av meg, men det jeg ville frem til, er at vann blir på det samme som vinden/lufta, noe du må kjempe deg igjennom. Vannskelig å forklare, men det skal liksom synbomlisere motgangen du må kjempe deg igjennom i livet. 8768817[/snapback] Dine tanker er så dype at de er grunne. (Om du ikke fikk det med deg, så var det sarkasme og ikke filosofi.) Hva mener du er en god definisjon av "filosofi"? Det er et nødvendig onde å definere sine termer før en begynner å spekulere i hva som får folk til å gjøre seg fortjent til dem. Lenke til kommentar
SøtaBror Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Du vil frem til at jeg bare er en tulling som rabler ned noe og tror jeg er smart? 8768756[/snapback] Jeg siktet ikke direkte til deg. Men jeg ser likevel ikke bortifra at også du er omfattet av hva jeg skrev. Slik som veldig mange andre. 8768811[/snapback] Så alle som skriver ned sine tanker, og prøver å få til en bra tekst om dette, blir personer som tror de er smarte? Tror det er noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg sitter feks å grubler på noe, feks det at jeg kan tenke, at jeg tenker at jeg tenker (vannskelig å forklare). Så rabler jeg det ned på et essay, og prøver å få noe poeng i det, og kanskje forme tankene mine. Den der teksten jeg posta, var en hendelse som har satt sine spor i meg, som jeg også prøvde å få ned på papir, på en måte som folk fleste (kunne prøve) å lese og få et poeng av. Ikke for å virke smart på noen måte. Vel, det finnes da noen av dem også, men ble irritert over at du satt meg i samme bås. Lenke til kommentar
SøtaBror Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Hva mener du er en god definisjon av "filosofi"? 8768846[/snapback] Dypere tenking om større og mindre etiske(etikk) spørsmål Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Da utelukker du store deler av det som vi vanligvis kaller filosofi. Her er noen spørsmål som ikke handler om etikk, men likevel regnes som filosofiske: - Hva er meningen med livet? - Hva vil det si å vite? - Hva er vitenskap? - Hva er eksistens? - Hva er logikk? - Hvilket verdensbilde er best: supernaturalisme eller naturalisme? (osv...) For ikke å snakke om at det du skriver om i førsteposten ikke er etikk. Lenke til kommentar
SøtaBror Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Da utelukker du store deler av det som vi vanligvis kaller filosofi. Her er noen spørsmål som ikke handler om etikk, men likevel regnes som filosofiske: - Hva er meningen med livet? - Hva vil det si å vite? - Hva er vitenskap? - Hva er eksistens? - Hva er logikk? - Hvilket verdensbilde er best: supernaturalisme eller naturalisme? (osv...) For ikke å snakke om at det du skriver om i førsteposten ikke er etikk. 8768900[/snapback] Les øverst i teksten, hva er spørsmålet i denne diskusjonen, hvordan blir folk filosof?... Denne diskusjonen er helt ute å kjøre, tror nesten jeg må fjerne teksten min, om hvordan JEG ble filosof, om hva som skulle til for at JEG begynte å tenke på livet, vitenskap og alt det der. Noe som egentligt var mitt eget svar på posten. Tror ikke folk tok poenget med denne posten igrunn! Endret 2. juni 2007 av kwerko-foshow Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Da utelukker du store deler av det som vi vanligvis kaller filosofi. Her er noen spørsmål som ikke handler om etikk, men likevel regnes som filosofiske: - Hva er meningen med livet? - Hva vil det si å vite? - Hva er vitenskap? - Hva er eksistens? - Hva er logikk? - Hvilket verdensbilde er best: supernaturalisme eller naturalisme? (osv...) For ikke å snakke om at det du skriver om i førsteposten ikke er etikk. 8768900[/snapback] Les øverst i teksten, hva er spørsmålet i denne diskusjonen, hvordan blir folk filosof?... Denne diskusjonen er helt ute å kjøre, tror nesten jeg må fjerne teksten min, om hvordan JEG ble filosof, om hva som skulle til for at JEG begynte å tenke på livet, vitenskap og alt det der. Noe som egentligt mitt eget svar på posten. Tror ikke folk tok poenget med denne posten igrunn! 8768923[/snapback] Kan ikke diskutere hvordan man blir filosofer uten å vite hva en filosof er. Og jeg er uenig i at det du skriver i førsteposten er filosofi. Og da blir jo din begrunnelse for å bli "filosof" overflødig. Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Så alle som skriver ned sine tanker, og prøver å få til en bra tekst om dette, blir personer som tror de er smarte? Nei, de gjør ikke det. De blir verken dumme eller smarte. De blir derimot tullinger hvis de skriver slikt tullball som du gjør og tror at dette er "filosofi". Det du skrev er i beste fall et halvhjertet forsøk på å skrive dikt eller novelle. Filosofi handler om noe i retningen av å etablere eller falsifisere ultimate sannheter ved hjelp av konsistente, koherente og følgeriktige argumenter. Ikke om å skrive dilldall historier uten rot i virkeligheten eller skrive diffuse metaforer for å prøve å skape en "dyp" tekst (som i realiteten ikke er det). Lenke til kommentar
SCV Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Usj da, om ikke folk forstår det på samme måte som deg, så har folk det med og si det er uten mening og at du er så dyp at du er grunn. Selv om det bor en liten filosof i oss alle, og vi filosoferer på forskjellige ting. Satt forleden i en bil med en kompiss og morra hans, og kompisen min sa noe slikt som "ja, livet er bra trist/sørgelig" eller noe i den dur og jeg sa noe slikt som "jepp, men vi må bare leve med det" mens jeg kika ut vinduet opp mot fjellene. Da morra til kompisen min lo litt og kalte oss litt av noen filosofer. jeg er 21 og han 23 (mest tørrsnakk da han sa det. Så han mente vell ikke noe med det tror jeg, hehe.) ikke akkurat det jeg vil kalle og filosofere akkurat, men men. Folk filosofere over så mye rart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå