Gå til innhold

Hvordan reparere XP?

Anbefalte innlegg

Hei! Lagt merke til at det florerer veldig mange profesjonelle mennesker her! Jeg er imponert over kunnskapene deres ;) Men med mine står det veldig dårlig til...:(

Problemet er som dette...! Jeg har fucka opp xp, enkelt og greit. Jeg har en Fujitsu siemens celsius data som er veldig ny. Og med denne dataen fulgte det med 3 cder, og på den ene står det:

Opertaing system- recovery CD/DVD

Kan jeg reparere xp med den? Og hvis jeg kan det, hvordan i huleste gjør jeg det?

Håper på en litt detaljert guide (beklager) siden jeg er veldig klønete...:D JEg har ingen peiling for å si det sånn!

Jeg håper det er noen som vil hjelpe meg...!

Peace out! :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Recovery CD'en du fikk med maskinen din er en slags Windows XP cd. Den inneholder kanskje litt greier fra Fuji, og skal være så enkel som mulig å innstalere på den maskinen den er laget for.

Mens du på en vanlig Windows CD ofte er nødt til å finne drivere, oppgi datamaskininformasjon o.l manuelt, ligger mye av dette allerede på CD'en og fikses selv. Jeg vil derfor anta at det er relativt enkelt å innstalere systemet på nytt.

Iallefall, skal du bruke denne CD'en kommer du mest sannsynlig til å innstalere operativsystemet på nytt, altså fjerne ditt tidligere system. Jeg vet ikke hvordan den CD'en du har deler opp og passer på filene dine (se om det fulgte med noe), og vær oppmerksom på at du i verste fall kan miste alle filene dine.

Har ikke en slik maskin som deg selv, da jeg har selvbygget og en helt "clean" Windows CD der jeg må gjøre alt selv. Men leser du deg nøye frem på alt som står på skjermen tror jeg ikke det burde være et problem det heller. Prøv å sette inn CD'en mens du fremdeles er inne i den Windows XP versjonen du har nå, og se om det ikke står noe informasjon, eventuelt valg for å innstalere på nytt. Du kan kanskje da, eller senere også endre på om du vil slette partisjonen (formatere, altså slette alt innholdet på den aktive harddisken) eller la partisjonen (e) være uendret. Jeg tror faktisk talt at det noen ganger både er en harddisk der alle filene ligger, og en med Windows på. For å bekrefte eller eventuelt avkrefte dette hadde det vært flott om du kunne fortalt meg hvor mange harddisker (partisjoner) du ser i min datamaskin?

Edit: Skrivefeil.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Antar hele innstalasjonen ligger der når jeg tenker meg om. Tror bare det er HP som roter med en skjult en.

Du kan jo somsagt prøve å putte CD'en inn og se hva som skjer. Tror ikke det skal være nødvendig å slette alt, men vær oppmerksom på at Skrivebordet og Mine Dokumenter ofte forsvinner uansett om man innstalerer på ny, eller formaterer maskinen.

En løsning kan da være å flytte det ut på harddisken, og lage en mappe der.

For om du så skulle kunne få spare brukerkontoen fra tidligere Windows, er den ofte uleselig grunnet at den skal passe på personvernet til brukeren.

Merk deg at jeg ikke garanterer noe her. Jeg kan ikke love at filene dine er helt trygge, det er du som styrer maskinen, ikke jeg.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...