Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

starter ikke, cpu?psu?

Anbefalte innlegg

begynte før helga med at marskinen låste seg, restarta og det virket som regel i noen timer, fikk noen fine svar her inne men ikke noe hjalp.

så leita jeg lit rundt, fant ut at det ikke var noen feil meldinger i systemverktøyet, men under enhetsbehandling sto det at "Standard diskettkontrollere" ikke hadde noen driver så den virket ikke.

prøvde og søke etter ny men det fantes tydeligvis ikke noe sted.

så i dag begynte et nytt kapitel, nekta nesten og starte, så jeg la inn alt viktig på en annen pc og skulle legge inn xp på nytt, men nå starter den ikke uanseth !

først i kveld fikk jeg følgende melding. " warning!now system is in safe mode, pleac re-setting cpu frequensy in the cmos setup" press f1 for og forsette, når jeg presser f1 så gikk den til jeg skulle taste passord men der frøys hele greia.

når jeg prøver og starte nå er skjermen blank, noen vifter starter men utover det er det lite og skryte av.

så hva gjør jeg?kjøpte pc`n i slutten av juni i fjor så jeg har vel garanti på den?

er det noe hokus pokus jeg kan gjøre får og starte den?

har du svaret her skal jeg anbefalle deg/dere når jeg står ved perleporten, garantert

Endret av skidrow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lest din tildligere tråd, men synes det lukter PSU problemer her. Kan også være ei rambrikke, men da ville du nok fått endel blåskjermer i XP og ikke restarts. Tipper PSU, kan du teste et annet PSU så gjør det.

Lenke til kommentar
Har ikke lest din tildligere tråd, men synes det lukter PSU problemer her. Kan også være ei rambrikke, men da ville du nok fått endel blåskjermer i XP og ikke restarts. Tipper PSU, kan du teste et annet PSU så gjør det.

8768213[/snapback]

og hadde jeg vist hvordan jeg gjorde det så skulle jeg gjort det, cpu er vel prosesoren det?

fåt noen blåstopper i det siste men ikke mange, 1 pr mnd tenker jeg.

Lenke til kommentar
PSU = Power Supply Unit = Strømforsyning

8768273[/snapback]

dårlig kontakt?

sendt meil til komplett nå, så det blir spenende og se hva de sier. :roll:

hva kan man gjøre med dårlig cpu da? justere noe?

8768403[/snapback]

Nei da bytter du den ut med en ny.

Lenke til kommentar

8768273[/snapback]

dårlig kontakt?

8768403[/snapback]

Nei da bytter du den ut med en ny.

8768513[/snapback]

og hva koster noe slikt da?

Lenke til kommentar

Det er meget skjelden du få en dårlig CPU.

Prøv å resette Cmos? Du finner ut hvordan du gjør det i manualen til hovedkortet.

Ourasi: Du vil se blåskermene om du skruer av autorestart ved system feil, om du ikke gjør det så skruer maskinen seg av(Restarter)

Lenke til kommentar

8768273[/snapback]

dårlig kontakt?

8768403[/snapback]

Du har fått forslag om dårlig PSU (strømforsyning), IKKE CPU (prosessor).

Du fortsetter å skrive cpu, selv om du fikk det forklart i posten du quoter.

Lenke til kommentar

Du har både garanti og reklamasjon på pcn.

Reklamasjon: 5år på gjenstander over 300kr som er ment å vare lenger enn 5 år. Noe som tom. har blitt avgjort i retten på mobiltelefoner, men Nokia har anket dommen til høyeste rett.

Så hvis gjenstanden ikke har blitt påvirket av ytre påvirkelser som: vann, støt, klumsete fingre, overklokking eller høye spenninger så har gjenstanden en fabrikkasjonsfeil som har ført til at en komponent er defekt. Så du har da rett til gratis reperasjon og transport.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Det er meget skjelden du få en dårlig CPU.

Prøv å resette Cmos? Du finner ut hvordan du gjør det i manualen til hovedkortet.

Ourasi: Du vil se blåskermene om du skruer av autorestart ved system feil, om du ikke gjør det så skruer maskinen seg av(Restarter)

8769810[/snapback]

Joa, selfølgelig, trenger ikke akkurat å få forklart dette;) Poenget var at han sa den restartet, ikke at det var en blåskjerm involvert før den restartet, de fleste får med seg om det kommer en blåskjerm før restarten. Og det faktum at den nå ikke starter, men står med svart skjerm og viftene surrer, ja så lukter det PSU lang vei. Men, med tanke på at hans kunnskaper om PC virker noe begrenset (ikke vondt ment trådstarter), er det ikke like lett å komme med diagnose... Jeg ville satset på å teste en annen PSU var jeg han, deretter skjekket Ram.

Men, første bud her, trådstarter, ikke prøv på noe som helst dersom du ikke føler deg trygg på hva du driver med, la heller Komplett ta seg av feilsøkingen da.

PS: Med mindre du har overklokket CPU med mye volt, er det meget skjeldent CPU tar kvelden. Så glem denne tanken du..............

Edit: Beklager om jeg svarte på denne tråden for tidlig, så ikke Moderators post før etter jeg hadde svart. Emnetittel er forandret ser jeg...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

er vel ikke til og komme bort i fra at jeg har begrenset kunskap til alle fagutrykene osv det brukes her inne nei.

har ikke overklokket, så der ligger det ikke.

sendt meil til komplett og håper deres rykte om bra service er korekt, så får vi se hva de sier.

takk for alle som tokk/tar seg bryet med og svare...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...