ApolloC Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Maskinen min begynner å trekke på åra og er snart 4 år gammel. Den har fått et par oppgraderinger siden første innkjøp, men ved spilling begynner den for alvor å synge på siste verset. Det jeg lurer på er om det finnes muligheter for å gi den et år eller to ++ med ekstra levetid vha et par rimelige oppgraderinger, eller om det kan være på tide å pensjonere den? Specs: * Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A nForce2 Ultra400 * AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus, Socket A (Barton) prosessor, 512kb (klokket til 2700+) * TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1,5GB RAM * ASUS V9999 GT 128MB DDR * 360W strømforsyning Det finnes vel en rekke flaskehalser her. Særlig prosessorkraften er lite å skryte av, men vil det være fornuftig å oppgradere denne? Finnes det i hele tatt produkter igjen på markedet som er kompatible med hovedkortet mitt...? Lenke til kommentar
Limstift Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Nei, det vil ikke være fornuftig å oppgradere denne. Socket A er for lengst utdødd. Det beste er nok å kjøpe alt nytt. Lenke til kommentar
ApolloC Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Du har nok rett i det. Problemet hvis jeg oppgraderer nå er at maskinen hele tiden vil bli hengende etter - og jeg kan ikke drive å oppgradere i all evighet. Det som irriterer meg litt er at jeg prøvde å være bevisst på å kjøpe en PC med gode oppgraderingsmuligheter, men det tok ikke mange månedene før jeg måtte ha nytt grafikkort og mer minne. Neste gang - da skal jeg kjøpe en skikkelig PC, hehe. Lenke til kommentar
Clint Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Tja, jeg sitter fremdeles på en socket A løsning, og synes fortsatt den duger meget bra til alle de spillene jeg spiller (BF2, C&C Tiberium Wars osv.) Spiller i 1280*1024 med alt på maks. Får bra framerate. Jeg har 2 GB med RAM, kjører en XP-M 2400+ klokket til 2200MHZ. Jeg har et 7800GS+ AGP skjermkort. Jeg oppgraderer når det blir nødvendig. Jeg mener at trådstarter burde oppgradere skjermkortet sitt. Det kan gjøre at maskinen holder i et par år til. Lenke til kommentar
Cthulhu Dawn Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 du kan jo ta å klokke cpuen til 2,2 ghz hvertfall (3200+), helt uten problemer. mulig du da må stille opp vcore littegrann. du kan jo selvsagt klokke mer også, men 2,2 ghz er hvertfall null prob Lenke til kommentar
ApolloC Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 du kan jo ta å klokke cpuen til 2,2 ghz hvertfall (3200+), helt uten problemer. mulig du da må stille opp vcore littegrann. du kan jo selvsagt klokke mer også, men 2,2 ghz er hvertfall null prob 8768259[/snapback] Jeg har ikke klokket noe på rundt 2 år, men mener å huske at maskinen ble noe ustabil da jeg klokket høyere... Kan det være at jeg har gjort noe feil? F.eks. voltstyrke? Har denne viften påmontert: EKL Blade Lenke til kommentar
Cthulhu Dawn Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 den ble sikkert ustabil fordi du må stille opp vcore litt, det ble min hvertfall. da jeg stilte opp forsvant ustabiliteten. jeg har forresten helt samme hk og cpu som deg jeg har vcore på 1,728 viss ikke jeg husker feil. kan ta å sjekke viss det høres helt feil ut, hehe. men jeg stilte den hvertfall bare litt opp kan jo forresten nevne at jeg bare har satt opp fsb til 200, ikke gjort annet. så multiplier står på 11. Lenke til kommentar
ApolloC Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 den ble sikkert ustabil fordi du må stille opp vcore litt, det ble min hvertfall. da jeg stilte opp forsvant ustabiliteten. jeg har forresten helt samme hk og cpu som deg jeg har vcore på 1,728 viss ikke jeg husker feil. kan ta å sjekke viss det høres helt feil ut, hehe. men jeg stilte den hvertfall bare litt opp kan jo forresten nevne at jeg bare har satt opp fsb til 200, ikke gjort annet. så multiplier står på 11. 8768964[/snapback] Ok. Jeg sjekket litt i BIOS nå og fant følgende: CPU external freq. 166 MHz, multiple 12.0x... CPU Vcore 1.700 V (men var ca samme tall som deg reellt) Men det som skremmer meg litt er at jeg har en CPU temp på 61-62 grader. Mulig den vifta jeg har linket til over ikke gjør jobben. Skal ikke være særlig med støv inni der hvertfall. Lenke til kommentar
Xneon Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 jeg satte en svær heatpipe kjøler på min og dette gjorde ikke så mye:( fra 55-60grader på min athlon xp 2800+ med en dårlig kjøler til en heat pipe kjøler ga bare forskjellen på 5 til 8grader.. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Har hatt et veldig likt oppsett selv, med samme hovedkort og prosessor. Det enkleste for deg er å justere FSB (front side bus) opp. Det er ikke sikkert du har en av de XP 2500'ene som har åpen multiplier. Dersom du skrur FSB opp i 200 MHz så har du en prosessor tilsvarende XP 3200. Du har nok med RAM, og et bra grafikkort, ser jeg. Kjøp en bra kjøler først, bare. Dersom du stanger i taket da, så kan du like godt selge den du har, og kjøpe alt nytt. Lenke til kommentar
ApolloC Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Kjøp en bra kjøler først, bare. Dersom du stanger i taket da, så kan du like godt selge den du har, og kjøpe alt nytt. 8769356[/snapback] Tror det kan være lurt med en bra kjøler. Kjørte en halvtimes tid nå med 200 x 11, men det endte bare med frys og bluescreen. Skrudde tilbake til 166 x 12 som har fungert fint. Men hvordan får jeg tak i bra kjølere til min CPU - er ikke denne rimelig utdatert? Den EKL Blade-vifta jeg har installert nå ser hvertfall veldig ordinær og lite effektiv ut. Edit: Kan en av disse Socket A-viftene gjøre susen? Bare kjipt at det da tilkommer ekstra fraktutgifter nå når jeg nettopp har lagt inn en bestilling fra før. Endret 3. juni 2007 av ApolloC Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Selv hadde jeg store problemer med mitt A7N 8X Deluxe (v2.0) hovedkort hvis jeg kjørte FSB noe særlig over 190. 11x190 funket derimot fjellstøtt i flere år. Men midt på sommeren hendte det jeg måtte skru ned litt, pga. varme. Mist Silent twin fra microplex er finifin kjøler. Evt. kan du jo sjekke litt på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
ApolloC Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 I kombinasjon med den papst-viften Microplex anbefaler? MIST "Silent Twin" Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 I kombinasjon med den papst-viften Microplex anbefaler? MIST "Silent Twin" 8771059[/snapback] Med to sånne Papst-vifter, ja. Slik de anbefaler. Har du forresten prøvd 190 MHz FSB enda? Husk å sette RAM -ratio på 1:1 (Forutsatt at du har PC 3200-Ram, såklart.) Lenke til kommentar
ApolloC Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Har du forresten prøvd 190 MHz FSB enda? Husk å sette RAM -ratio på 1:1 (Forutsatt at du har PC 3200-Ram, såklart.) 8771689[/snapback] Er ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre det. I BIOSen min kan jeg kun stille FSBen på 133 166 200. Endret 3. juni 2007 av ApolloC Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Har du forresten prøvd 190 MHz FSB enda? Husk å sette RAM -ratio på 1:1 (Forutsatt at du har PC 3200-Ram, såklart.) 8771689[/snapback] Er ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre det. I BIOSen min kan jeg kun stille FSBen på 133 166 200. 8772873[/snapback] Jeg tror det er et valg for om du skal sette på faste intervaller, eller "flytende". Men jeg husker ikke helt hva det heter eller hvor du setter det. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Du får jo nytt HK,CPU,RAM, skjermkort til en 4000-5000:) Rimligere enn deg også, men da ikke så ''high end''. Ellers trenger du kanskje og gå over til Sata disk samt en ny strømforsyning.. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjøpt helt ny maskin, solgt den gamle eller brukt som server Lenke til kommentar
ApolloC Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Du får jo nytt HK,CPU,RAM, skjermkort til en 4000-5000:) Rimligere enn deg også, men da ikke så ''high end''. Ellers trenger du kanskje og gå over til Sata disk samt en ny strømforsyning..Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjøpt helt ny maskin, solgt den gamle eller brukt som server 8776522[/snapback] Er klar over det. Men skal jeg først ha ny PC så kommer jeg nok til å investere litt mer slik at jeg får det beste av det beste. Men hadde håpet å tyne den jeg har en liten stund til. Kvalitet koster! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Du får jo nytt HK,CPU,RAM, skjermkort til en 4000-5000:) Rimligere enn deg også, men da ikke så ''high end''. Ellers trenger du kanskje og gå over til Sata disk samt en ny strømforsyning..Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjøpt helt ny maskin, solgt den gamle eller brukt som server 8776522[/snapback] Er klar over det. Men skal jeg først ha ny PC så kommer jeg nok til å investere litt mer slik at jeg får det beste av det beste. Men hadde håpet å tyne den jeg har en liten stund til. Kvalitet koster! 8781532[/snapback] Både og Lenke til kommentar
ApolloC Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Har du forresten prøvd 190 MHz FSB enda? Husk å sette RAM -ratio på 1:1 (Forutsatt at du har PC 3200-Ram, såklart.) 8771689[/snapback] Er ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre det. I BIOSen min kan jeg kun stille FSBen på 133 166 200. 8772873[/snapback] Jeg tror det er et valg for om du skal sette på faste intervaller, eller "flytende". Men jeg husker ikke helt hva det heter eller hvor du setter det. 8775337[/snapback] Fant det. Har kjørt på 190 x 11 noen timer i kveld. Det har funket bra så langt - i motsetning til hva 200 x 11 gjorde. Takk for tipset! Edit: Men hvor/hvordan stiller man RAM-ratio? Endret 4. juni 2007 av ApolloC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå