MrVilla Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Har flyttet til ny leilighet der dem har lyse. Har egentlig ikke regnet med noen problemmer da jeg har hatt lyse før og alt har fungert helt fint. Jeg har en Lyse bredbånd og med fast IP. Denne tilkoblingen går til en bærbar med XP SP2, En PC med VISTA ULSTIMATE og en ekestern nettverkshardisk som er koblet rett på switch. Alt dette fungerte ypperlig der jeg bodde før. Når jeg kobler nettet til switch og kobler min bærbare til så kommer jeg på nett uten problem. Kobler jeg til en annen pc eller til harddisken så får jeg opp konflikt og jeg mister nettet. Dersom jeg kobler til Vista maskinen så kommer jeg rett på nett. Men så fort jeg kobler til XP maksinen eller hardisken så mister jeg nettet og får opp at det er konflikt. Jeg har prøvd å endre IP manuelt men det nytter ikke. Ingen av maskinen finner en dritt da. Noen forslag? Er det noe spesielt når man har fast IP? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Har du en DHCP-dings/router pa nettverket? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Du kan ikke ha flere en èn maskin tilkoblet nettet pr. IP-adresse. Dersom du skal ha flere maskiner tilkoblet nettet via switch må du ha flere IP-adresser, eller du må sette en NAT-router før switchen. Tenker meg at i det gamle nettet hadde du et modem med NAT-router som gjorde at maskinene fikk lokal IP-adresse. Btw. en NAT-router koster 300kr. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Hmmmm......så NGT modemet var egentlig det som ordnet med nettverket? Pokker. Det regnet jeg ikke med. Hvor kjøper jeg en slik NAT-ruter da. Noen som har en link så jeg vet hva jeg leter etter? Utrolig dårlig at det ikke er en slik i LYSE sin ruter!! Tusen takk for raskt svar!! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Korrekt. NGT sin router gjør dette. Det er ikke alle som vil ha dette, bl.a jeg ville ikke hatt dette, derfor er det noe omstridt om dette burde være i boksen som ISPen leverer. Det du trenger finner du i denne kategorien: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10282&...rice=&maxPrice= (trådløse routere koster omtrendt det samme som de uten trådløs funksjon nå for tiden, så likegodt å kjøpe trådløs) Endret 2. juni 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Omtrent alle routere av nyere dato fungerer. Hvor mye har du tenkt å bruke maks? For noe med stabil oppetid, og som takler store mengder data må du ut med 500-XXXXkr. Selv sitter jeg på en Dlink DI-634Mimo til rundt 800kr, aldri opplevd at den har restartet av seg selv eller lignende, etter nesten 10måneder(den har vært nede en tre-fire ganger pga strømbrudd i huset). Det finnes billigere alternativer, men jeg ville ikke gått under 500kr. Lenke til kommentar
Beo Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Hallo?? Det funker helt fint hvis du setter opp pc 2 med dchp ikke fast ip'er Det er teknisk umulig med to pc'er med samme ip og subnet!! dvs Lyse har router/NAT men da må du ikke sette opp fast ip!! da får du en 10.x.x.x lokal ip bak lyse sin NAT! Kan det egentlig bli enklere enn å la vær å sette inn ip-subnet-dns! Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Jeg har en trådløs ruter men jeg hater den. Innimellom så kobler den ut nettet i et sekund før det er oppe igjen. Kanskje ikke verdens undergang, men svært irriterende når man spiller online! Derfor koblet jeg den ut og benytter kun kabel som aldri kutter ut. Så hvis noen vet åssen jeg fikser dette uten trådløst så er det helt fint:) Tusen takk igjen for kjappe svar!! EDIT: Jeg vet det er umulig for to pc'er å ha samme ip på samme subnett, men hos meg så nytter det ikke selv om dem er forskjellige. Endret 2. juni 2007 av MrVilla Lenke til kommentar
Beo Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 PS min D-link di 624+ restartet hele tiden - takler ikke 10/10 MBit førteklasses søppel egentlig!! For med kjappere linjer må det mer juice til i routeren Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Du trenger ikke å bruke den trådløse funksjonen om du har innebygd switch. Koble linjen inn fra modem til WAN-porten, og switchen din til en av switchportene på routeren. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Du trenger ikke å bruke den trådløse funksjonen om du har innebygd switch. Koble linjen inn fra modem til WAN-porten, og switchen din til en av switchportene på routeren. 8768010[/snapback] Hmmm.....du sier noe der. Kanskje det var en ide. Mener jeg skulle gjøre det tidligere men fant aldri ut åssen jeg koblet ut den trådløse delen. Men skal sjekke igjen. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 En DI-634Mimo ruter holder lenge, vil jeg tro. Mange Dlink er skrap, og jeg har hatt noen dlinker, men denne her er veldig stabil, veldig god. Uansett hva du sier,så har jeg faktisk erfaring med min ruter. Du kan ikke komme med en annen modell og si at dlink ikke har nok juice vet du(!!!). (Stopp med de utropstegnene dine.) Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Da har jeg funnet frem min trådløse ruter så får jeg se om jeg får det til. Lenke til kommentar
Beo Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Tja, har iallefall skrapet min di624+, samt jeg har en kompis med samme routeren begge sliter med det samme! Linksysen og netgearen funker iallefall uten å resette seg flere ganger i timen. Hadde en 3com og i en periode hadde ikke pes med den heller. D-linken fungerer på dårlige linjer men ikke på lyse sin Fiberlinje med hastighet og bra ping tid.(det var faktisk en testvinner) Ja jeg har prøvd dette selv, og har flere servere som har står online 24-7. Så kommer det også ann på kossen du bruker nettet ang port Fwd, antall i routing tabellen og kossen applikasjoner du kjører. Di 624 funker på www.vg.no men ikke prøv fil deling med mange porter Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Vel. Jeg har en D 624+ som er rene sorgen. Dessuten så fattet jeg ikke bæret med å sette den opp skikkelig med port forwarding angående ftp-serveren. Med kabel så var dette null problem. Men dersom jeg bruker kun switch delen så burde det vel gå greit. Ante ikke at switch delen her hadde nat men men.....man lærer. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Da er det vel et problem med akkuratt den modellen. Deling ved bruk av alle portene og switch(evt. treger hub) ved siden av funker fett på LAN her. =) Aldri opplevd at det har blitt for mye for den.(DI-634M). Riktignok vet jeg ikke hvordan det er med en raskere linje som Lyse sin, men skal tro den takler det. Jeg har hatt en annen modell, husker ikke hva den het. Den er ihvertfall helt mongo. Resetter seg minst en gang hvert 30minutt. Endret 2. juni 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Mange av dem trenger bare en firmware-upgrade for å fungere bedre. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Har nå satt opp min trådløse ruter. Har lagt det opp med fast IP mot ISP, WPA passord på den trådløse delen og benytter kun switchen med kabel. Foreløpig så fungerer det som en drøm! Tusen takk alle! Megabra Nå bli guttungen glad når vi får spilt over nett sammen i morgen....hehe Skal se om jeg finnner en FW oppdatering til ruteren og teste litt etterhvert. Kommer muligens til å kjøpe meg en ny trådløs dersom jeg hører om en som er stabil nok. Takk igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå