Gå til innhold

4 GB i Vista

Arkadia

Anbefalte innlegg

Jeg har et Asrock 945 Conroe hovedkort og 4 GB RAM. Det er 4 brikker à 1 GB. Dette vises riktig som Dual Channel 4 GB i Bios. I Vista vises det 3,3 GB. Hvorfor? Jeg har et onboard GMA 950 skjermkort som jeg har satt til å ta 128 MB. Resten er borte. Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskina kan bruke alle 4GiB

Bios finner alle 4GiB

OSet finner ikke alle 4GiB -> Feilen er OSet.

Vista 32bit støtter bare teoretisk opp til 4GiB, men noe av adresseområdet som kunne vært brukt av minnet brukes som kommunikasjon med hovedkortet, PCI-kort, skjermkort og flere andre småting. Disse tingene bruker normalt bortimot 1GB av adresseområdet. OSet får rett og slett ikke kommunisert med resten av minnet.

Løsningen er å installere et 64bit OS: Windows Vista 64bit, Windows XP 64bit, eller en av de mange andre 64bit OSene.

Lenke til kommentar

Merk at applikasjoner som er skreve i 64 bit vil bruke og litt meir minne samanlikna med tilsvarandes i 32 bit. Dette er pågrunn av at datavariabler ikkje lenger kan lagras i eit 32bits minneområde men må bruke eit heilt 64 bits minneområde.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har fått med meg så er det Windows XP X64 som sliter veldig med problemer med drivere...Og som jeg har forstått det så kommer det ut 32 og 64bits drivere til begge vista utgavene når drivere utgies....

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Merk at applikasjoner som er skreve i 64 bit vil bruke og litt meir minne samanlikna med tilsvarandes i 32 bit. Dette er pågrunn av at datavariabler ikkje lenger kan lagras i eit 32bits minneområde men må bruke eit heilt 64 bits minneområde.

8767525[/snapback]

Applikasjoner som er kompilert til 64bit tar som du sier litt større plass enn om det var kompilert til 32bit. Litt mer nøyaktig er det snakk om ca 20% mer plass. Men det du sier om datavariable stemmer ikke helt. Kompilatoren finner ut om det variable og instruksjoner skal bruke et helt 64bit område eller bare bruke et 32bit. Det varierer ettersom hva som lønner seg.

Scortech: XP 64bit har vært ute et par år nå og driverne har både blitt langt bedre og langt flere i løpet av den tiden. Jeg har inntrykk av at det er færre og mer problematiske drivere til 64bit versjonen av Vista, som tross alt er ganske ferskt ennå.

Lenke til kommentar

Ja er sant det simen1...Win x64 har nok sikkert kommet seg veldig med drivere siden det er så pass lenge siden det kom ut...Men det jeg mente med 32 og 64bits vista osene var drivere mer eller mindre blir sluppet ut så og si samtidig og mer hyppigere enn som f.eks windows X64 ikke gjorde..Altså at det er mer fokus på drivere til begge utgavene som både ikke windows x64 hadde...

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...