Gå til innhold

Elkjøp Skien krever betaling for simkort.


Anbefalte innlegg

Grunnet liten plass i overskriftsfeltet så vil jeg presisere nærmere:

 

Elkjøp Skien krever gebyr ved utstedelse av nytt simkort også til nye kunder.

 

______________

 

 

Var i dag hos Elkjøp i Skien for å portere et abbonement til Telenor FriFiks. Det skal nevnes at Telenor i disse dager (som de fleste dager) har fri innmelding.

 

Nesten på slutten kom egentlig overraskelsen. De skulle ha 80 kr for simkortet som jeg skulle få av dem. Jeg reagerte selvfølgelig litt på dette siden etableringsavgiften fra operatørene skal dekke utgiftene ved åpning av abbonemnet.

 

Jeg presiserte ovenfor betjeningen ( var bare en der) om at det var snakk om nyåpning, men hun sa at de skulle ha kr. 80 for å gi ut nye simkort.

 

Takket selvfølgelig hyggelig for meg og sa at jeg ikke da var intressert i å portere til Telenor siden jeg måtte betale for simkortet.

 

Gikk over gaten til selve Herkules og porterte kostnadsfritt hos Spaceworld som også er Telenor forhandler.

 

Det jeg reagerer på denne praksisen er at det var snakk om etablering av abbonement, og ikke nytt simkort som følge av vandalisme eller tap. Da får man bestilt gratis fra Telenor uansett.

 

En slik praksis vil jo også i lengden slå tilbake på Telenor. Hvis kunden får et slikt krav mot seg, kan jo mange tro at det er en særavgift fra Telenor og hevde at det er snakk om villedende markedsføring med mer.

 

Uansett så synes jeg det var useriøst fra Elkjøp å kreve dette fordi som sagt etableringsprisen skal dekke nytt simkort, noer som var gratis.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes veldig veldig rart ut. Jeg har aldri hørt om noen som tar penger for SIM-kort på nyregistreinger av abonement før, det er som du sier inkludert i innmeldingsavgiften.

 

Når man har ødelagt SIM-kortet eller liknende så må man betale for nytt normal. Tror nok Spaceworld var de som gjorde riktigst her ja.

 

Men Elkjøp må jo tjene pengene sine fra et sted og noe er tydligvis for SIM-kort på nye abonement... Ihvertfall i Skien.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de tar penger for sikortet er pga at det tar tid fra selgeren. Telenor har ingenting med det å gjøre. Du kan få et gratis simkort hos telenor men da må du vente i ca 1 uke, eller du kan betale for en tjeneste hos elkjøp hvor de oppretter et nytt simkort

Lenke til kommentar
Grunnen til at de tar penger for sikortet er pga at det tar tid fra selgeren. Telenor har ingenting med det å gjøre. Du kan få et gratis simkort hos telenor men da må du vente i ca 1 uke, eller du kan betale for en tjeneste hos elkjøp hvor de oppretter et nytt simkort

8767998[/snapback]

 

merkelig hvordan en greier dette hos andre uten kostnad da, mens Elkjøp priser en tjeneste som koster 5 minutter, til 80 kr.

Lenke til kommentar

Som Elkjøpansatt synes jeg også det virker litt drøyt å ta penger for nytt sim under tegning av nytt abb, hos oss pleier vi kun å ta penger for kortet når kunden selv har mistet det eller ødelagt det. I andre situasjoner gir vi det gratis.

 

Men det er opp til hver enkelt butikk hva de ønsker å gjøre her, vet om en spaceworld butikk som også tar betalt for dette, så det varierer nok litt rundt omkring.

Lenke til kommentar

Siden dette trådstarter ba om tar tid for selgeren ser jeg ikke noe galt i at noen butikker velger å ta penger for å gjøre en abbonementsregistrering.

 

Likevel syntes jeg dette er et dumt valg av dem, som trådstarter understreker ved å gå til en butikk som gjør jobben gratis. Butikker som tar penger for noe veldig mange i samme bransje gjør gratis blir gjerne valgt bort neste gang samme kunde vurderer kjøp av produkter.

 

Når jeg opprettet kontantkort i forbindelse med kjøp av mobil hos Telekiosken og selger prøvde å ta 100 kroner for å registrere dette ga jeg selv klar beskjed. Det stod nemlig at mobilen ble solgt med "Kort og kontant" og da mener jeg kontantkortet skal medfølge kostnadsfritt. Når selger var negativ til å gi meg kontantkortet kostnadsfritt og sa han heller skulle gjøre det siden jeg åpenbart hadde "misforstått" prislisten deres så ga det avsmak fra å handle hos dem igjen. Jeg syntes en butikk må overholde den informasjon som står på deres prisplakater. Nå er ikke dette helt det samme som trådstarter var ute for, men likevel en tilsvarende irriterende opplevelse.

Lenke til kommentar
Grunnen til at de tar penger for sikortet er pga at det tar tid fra selgeren. Telenor har ingenting med det å gjøre. Du kan få et gratis simkort hos telenor men da må du vente i ca 1 uke, eller du kan betale for en tjeneste hos elkjøp hvor de oppretter et nytt simkort

8767998[/snapback]

 

Nåja. Det kan også fort hevdes at siden Telenor kjører med gratis innmelding, så blir det villedende at forhandler krever 80 kr for simkortet.

 

Som sagt så skal innmeldingsavgiften dekke både simkort og de administrative utgiftene i forbindelse med porteringen. Og siden Telenor reklamerer med gratis innmelding i disse tider, så kan man fort hevde at dette vil bryte med reklamerinden deres. Slik at det kan i siste innstans gå ut over Telenor også, rent teoretisk selvfølgelig.

 

Men uansett så fikset jeg det gratis hos Spaceworld, slik at den store taperen blir i lengden Elkjøp Skien.

 

Synes bare synd på de som skal kjøpe ny telefon der hos ny operatør og som ikke kan stille inn telefonen for mms selv.

 

Da blir regnestykket: Ny telefonpris + simkortgebyr 80 kr.+ mms/wap innstillingsgebyr på 100kr.

Lenke til kommentar

Simkort tar vi ikke betaling for ved nyttegning av abo på elkjøp storo - ei heller ved salg av kontantkorttelefoner og slikt. Så jeg synes dette hørtes veldig rart ut.

 

Om du mener dette er en etablert praksis på Elkjøp Skien, så foreslår jeg at du tar kontakt med elkjøp sentralt, og sier ifra om at dette er dårlig kundebehandling.

Lenke til kommentar

Synes det kommer litt an på om man kjøper telefon hos forhandleren eller ikke. Hvorfor skal butikken bruke tid på en kunde som ikke legger igjen penger? Personlig mener jeg man ikke skal ta penger for dette, men kan fortsatt forstå selgeren.

 

Dere som sier "80 kr for 5 minutter blah blah" vet tydeligvis ikke så mye om å jobbe i butikk, nå var sikkert ikke dette omstendighetene rundt denne saken, men se for dere en butikk med 3 stk i kø, og så skal en av kundene kun opprette et nytt abbonement. Dette kan fort ta 5-10 minutter (i tillegg til at det er flere kunder som venter) som kan være nok til at kunder bak i køen som faktisk skal handle noe går et annet sted.

 

Hva det koster butikken er egentlig irrelevant (litt som alle som klager over at tilbehør til 50kr selges for 250, at man kan selge det til 60kr og fortsatt tjene penger på det hjelper lite om man selger 5 om dagen), det er hva butikken må ha inn tilsammen for å betale ansatte, lokaler, etc etc. som til syvende og sist avgjør hva ting må koste.

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Synes det kommer litt an på om man kjøper telefon hos forhandleren eller ikke. Hvorfor skal butikken bruke tid på en kunde som ikke legger igjen penger? Personlig mener jeg man ikke skal ta penger for dette, men kan fortsatt forstå selgeren.

 

Dere som sier "80 kr for 5 minutter blah blah" vet tydeligvis ikke så mye om å jobbe i butikk, nå var sikkert ikke dette omstendighetene rundt denne saken, men se for dere en butikk med 3 stk i kø, og så skal en av kundene kun opprette et nytt abbonement. Dette kan fort ta 5-10 minutter (i tillegg til at det er flere kunder som venter) som kan være nok til at kunder bak i køen som faktisk skal handle noe går et annet sted.

 

Hva det koster butikken er egentlig irrelevant (litt som alle som klager over at tilbehør til 50kr selges for 250, at man kan selge det til 60kr og fortsatt tjene penger på det hjelper lite om man selger 5 om dagen), det er hva butikken må ha inn tilsammen for å betale ansatte, lokaler, etc etc. som til syvende og sist avgjør hva ting må koste.

8772988[/snapback]

Butikker får da provisjon for å selge abonnementer.

Lenke til kommentar
Synes det kommer litt an på om man kjøper telefon hos forhandleren eller ikke. Hvorfor skal butikken bruke tid på en kunde som ikke legger igjen penger? Personlig mener jeg man ikke skal ta penger for dette, men kan fortsatt forstå selgeren.

 

Dere som sier "80 kr for 5 minutter blah blah" vet tydeligvis ikke så mye om å jobbe i butikk, nå var sikkert ikke dette omstendighetene rundt denne saken, men se for dere en butikk med 3 stk i kø, og så skal en av kundene kun opprette et nytt abbonement. Dette kan fort ta 5-10 minutter (i tillegg til at det er flere kunder som venter) som kan være nok til at kunder bak i køen som faktisk skal handle noe går et annet sted.

 

Hva det koster butikken er egentlig irrelevant (litt som alle som klager over at tilbehør til 50kr selges for 250, at man kan selge det til 60kr og fortsatt tjene penger på det hjelper lite om man selger 5 om dagen), det er hva butikken må ha inn tilsammen for å betale ansatte, lokaler, etc etc. som til syvende og sist avgjør hva ting må koste.

8772988[/snapback]

 

Du er veldig flink til å generalisere. Jeg vet ikke om din holdning er slik, men om du tenker ene og alene fortjeneste fremfor kundepleie så får det stå for din regning.

Jeg tørr regne med at kunder som opplever at forhandler krever ekstra for å sette i stand telefon eller gi sim-kort når en kjøper ny telefon vil få et vanskelige kundeforhold enn andre. (eksempel)

 

Du trenger ikke jobbe i butikk for å vite det (noe jeg har gjort og hadde det supert. jeg prioriterte nemlig ikke kunder etter handlevognen deres!) du burde i det minste ha jobbet med kundeservice.

Lenke til kommentar
Du er veldig flink til å generalisere. Jeg vet ikke om din holdning er slik, men om du tenker ene og alene fortjeneste fremfor kundepleie så får det stå for din regning.

8773045[/snapback]

 

Jeg skrev jo at jeg personlig var imot slik praksis, rett og slett pga. jeg ikke vil skremme vekk fremtidige kunder.

 

Jeg tørr regne med at kunder som opplever at forhandler krever ekstra for å sette i stand telefon eller gi sim-kort når en kjøper ny telefon vil få et vanskelige kundeforhold enn andre. (eksempel)

 

Det er som sagt en annen sak om kunden kjøper telefon eller bare skal ha abbonementet.

 

mckvakk:

hvis det stemmer at det er provisjon på frifiks er det ihvertfall ingen grunn til å ta penger for nytegning av frifiks.

Lenke til kommentar

Dette er rimelig drøyt. Som Telenor forhandler selv, så ville jeg aldri ha tatt betalt for å portere inn kunder til Telenor systemet.

 

Det er jo noe med lojalitet imot den man forhandler da. Her kommer det da en kunde som faktisk ønsker å bytte over til Telenor. Selvfølgelig skal han få dette gratis :)

 

Dessuten finnes det jo ikke noe som er mer "gøy" enn å "stjele" kunder ifra andre selskaper.

 

Smålig er vel ordet jeg vil bruke om Elkjøp sin oppførsel.

 

Nå skal det legges til at dette er nok mer eller mindre et isolert tilfelle. Har selv før jobbet en årrekke i Elkjøp konsernet og vet at dette er ingen etablert praksis så vidt jeg vet om.

 

Tror rett og slett den butikken/selgeren så ann muligheten til å "tyne" litt ekstra penger. Må jo si at jeg reagerte litt på prisen og.. Kan være de "tror" ingen bryr seg siden det er "kun" 80 kr.. Normalt for nytt simkort er jo som regel 100 eller noen steder også 200 kr.

 

Tipper Elkjøp Skien slutter med dette straks de leser denne tråden ihvertfall.

 

mvh

 

Torbjørn

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at Elkjøp ikke er bundet av å kun selge for en operatør, så vi har ikke samme forholdet til det å skaffe en ny telenorkunde som feks ansatte i telekiosken har. Så om kunde skal bytte fra netcom til telenor, så bryr vi oss egentlig ikke så mye om det - bortsett fra at man selvfølgelig retter seg etter kundens ønske ;).

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at Elkjøp ikke er bundet av å kun selge for en operatør, så vi har ikke samme forholdet til det å skaffe en ny telenorkunde som feks ansatte i telekiosken har. Så om kunde skal bytte fra netcom til telenor, så bryr vi oss egentlig ikke så mye om det - bortsett fra at man selvfølgelig retter seg etter kundens ønske ;).

8774747[/snapback]

 

Det er jeg fullstendig klar over :-) Men dere har vel budsjetter på portering dere og ;-) hehe.

 

Husker selv ifra min Elkjøp tid.. Da solgte jeg som regel den operatøren som hadde best fester (var som regel Tele2 som var flinkest der)

 

 

mvh

 

Torbjoern

Lenke til kommentar
Ikke på frifiks kompis :).

8773024[/snapback]

 

Nytegninger gir provisjon :)

8773561[/snapback]

 

Det var også det jeg mente, at nytegninger gir provisjon.

 

Men uansett er det vel viktig å presisere at det strengt talt ikke er ulovlig å ta et slikt gebyr for simkort. Men så lenge det er snakk om ny tegning av abbonement så er det en rar måte å tjene penger på.

Lenke til kommentar

Ja, klart kan butikkene gjøre som dem vil, men sånn vi gjør i butikken og som jeg vet mange butikker gjør (uavhengig av kjede) er at det ikke koster noe å opprette et abonnement. Som det står over her får man noen kroner for opprettelse av nytt abonnement uten binding som skal dekke opp kostnadene man har i butikken.

Skal man derimot ha et nytt simkort pga. det andre er mista eller noe sånt tar man betalt. Prisen avhenger veldig fra butikk/kjede, men et sted mellom 100 kr. og 300 kr. stort sett.

 

Telenor kan sende ut gratis, men da må man vente noen dager.

Hos NetCom mener jeg at de tar selv 200 kr. for simkortet ved tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...