Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med NAT oppsett

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem ang. åpning av porter til mitt lokalnettverk.

Jeg har bredbånd fra NGT (ADSL 2+) med Thomson SpeedTouck ruter. Bak denne igjen står det en trådløs ruter/switch. Trådløsruteren er satt opp slik at serveren har en "virtuell" IP adresse mot NGT ruteren. Dette er for å slippe å åpne porter og filtersett i to rutere.

Når jeg skal teste om portene virkelig er åpne, peker jeg for eksempel nettleseren min til webserveren min med den eksterne IPaddressen jeg har hos NGT (http://80.202.xxx.xxx/). Dersom jeg gjør dette fra MIN DATAMASKIN funker alt helt utmerket. Men, dersom jeg forsøker å få tilgang fra andre datamaskiner, er det som om porten ikke er åpnen i det hele tatt.

Har stresset med dette problemet en stund. NGT support hadde heller ikke noe vettugt å si.

Noen som har noen tips til hva problemet kan være, og hvordan det kan løses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Oppsettet mitt gjør at det er to lukkede subnett bak bredbåndsruteren. (Har forsøkt å gjøre ting klarere i vedlagt tegning) Forwarding er satt opp fra serverens virtuelle IP-adresse i 10.0.0.0-nettverket rett bak bredbåndsruteren og til bredbåndsruterens eksterne IP adresse i det offentlige IP-nettet.

Som sagt ligger forvirringen i det at jeg fra min PC får tilgang, men fra andres PCer er det umulig.

post-64277-1180821009_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Klarte omsider å få bukt med problemet. Fant et gammelt Ethernet kort blant mye skrot. Satt så opp to grensesnitt på serveren, et mot bakre del av den trådløse ruteren for skriverdeling, etc., og et mot nettverket bak Thompson ruteren. Forwardet porter på Thomson ruteren og vips; så funket det hele utmerket

:)

Endret av erixmaOne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...