Gå til innhold

Sidenummerering i Word (Haster!)

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver med en lengre oppgave, og blir lettere frusterer over Word's "fine funksjoner".

Jeg har Word 2007, og har problemer med sidenummerering. Planen er å ha 4 sider i teksten som fungerer som "små forsider". Si at jheg har en som er forside til introduksjon, og etter 10 sider en som er forside til teori, og etter 10 sider en til analyse osv. Disse forsidene skal ikke ha sidetall, og heller ikke inngå i Innholdsfortegnelsen.

Jeg har delt inn de forskjellige delene i sections, men problemet er at den starter på nye sidetall ved hver nye section. Det jeg vil, er at den simpelthen hopper over små-forsidene, og fortsetter fra den foregående seksjonen.

Noen som kan hjelpe?? Haster ganske ille her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du det fra? Jeg jobber ofte med dokumenter på over 1000 sider og det er ikke antallet sider som kan lage problemer, det er uryddig formatering. Word kan arbeide med filer opp til 32 MB med tekst(+grafikk) og det tilsvarer ca 7000 sider. Har aldri sett noe som skulle tilsi noen grense på 120 sider.

Angående trådstarters spørsmål: Det er ingen enkel måte å oppnå dette på uten å gjøre som du har gjort, ferdigstille dokumentet, gå til hver nye inndeling (section) og manuelt stille inn hvilket sidetall den inndelingen skal begynne på. For å gjøre dette dobbeltklikker du i bunntekstområdet i en inndeling, klikker Header and Footer tools -> Page number -> Format page number -> Start at.

Hvis du vil forsøke deg på den avanserte varianten kan du forsøke dette men det krever at du holder tunga rett i munnen hele veien, også i forbindelse med videre redigering.

Først og fremst må hver forside være en egen inndeling. Sett inn Section break -> Next page på slutten av en del, skriv inn det du skal ha på forsiden, sett inn nytt Section break -> Next page. Deretter må du sørge for at bunnteksten i hver inndeling er koblet fra forrige inndeling. Klikk i bunnteksten for hver inndeling, gå til Header and footer tools, klikk på Link to previous så den blir deaktivert.

Så går du til første inndeling hvor du skal ha sidetall, klikker i bunntekstområdet og trykker Ctrl+F9 for å sette inn klammeparenteser til feltkode (de kan ikke skrives inn manuelt). Inne i parentesen skriver du page. Høyreklikk på koden og velg Toggle field codes for å sjekke at den begynner på 1. Hvis den ikke gjør det klikker du Page number -> Format page number og velger at den skal starte på 1.

Nå kan du gå til bunnteksten i neste inndeling som skal ha sidetall. Her trykker du Ctrl+F9 to ganger og skriver så det ser slik ut:

{={page}-1}

Høyreklikk på koden og velg Toggle field codes to ganger. Den skal nå vise riktig sidetall -1.

I neste inndeling som skal ha sidetall gjør du det samme men skriver -2 osv.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Hvor har du det fra?

jeg jobber i en bedrift hvor det ofte skrives store dokumenter. og hver gang det blir over 120-130 sider blir det kluss med de automatiserte formateringene og innholdsforetgnelsene i Word.

hvis du bruker metoden du forklarer så får du det til å funke men det blir endel knoting med det.

Lenke til kommentar
Jeg finner fortsatt ikke dette problemet dokumenter noe som helst sted.

8768495[/snapback]

jeg har ikke noen dokumentasjon å peke til annet enn organisasjonen jeg jobber i med 150 brukere som jevnlig får dette problemet.

nå går vi to off topic igjen og det tjener ikke trådstarter. jeg vil derfor ikke skrive flere innlegg i denne tråden.

Lenke til kommentar

Det bør da ikke være alt for vanskelig å dokumentere en slik påstand? Og det er da ikke off-topic å dokumentere påstander du kommer med? Hvis det er et reelt problem i programvaren bør du da kunne vise til noe dokumentasjon på det slik at trådstarter vet at det kan være et problem?

Jeg har som sagt aldri opplevd dette "problemet" og har heller ikke funnet det dokumentert noe sted. Jeg tviler ikke på at det er et reelt problem for noen av dine 150 brukere, men spørsmålet er om problemet er i programvaren eller i bruken av programvaren. Det som i så fall vil være on-topic er hva som er årsaken til at dere har et problem ikke andre har, og hva som kan gjøres for å unngå det.

Lenke til kommentar

Takk igjen, kjeklulf :)

Bruker den manuelle innstillingen, tror jeg. Skal ikke redigere dokumentet noe videre, så da går det greit :)

Nytt problem er å ha blå tekst-bakgrunn på de små-forsidene...vil jo absolutt ha samme bakgrunn på alle sidene!

Lenke til kommentar

Det var godt du valgte den, etter litt tenking fant jeg ut at den siste varianten ikke vil vise riktig sidetall i innholdsfortegnelsen. Innholdsfortegnelsen plukker opp det sidetallet som står på siden, men i ditt dokument vil det jo ikke stå sidetall men sidetall -1 og -2 osv.

Bruker du bakgrunnsfunksjonen vises samme bakgrunn på alle sider. Den er beregnet på visning på Web. Sett inn et tegnet rektangel i topptekstområdet til en av innholdssidene og dra det ut så det dekker hele siden. Velg fyllfargen du ønsker. Kopier denne til øvrige innholdssider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...