Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjernet visdomstanna mi

Catkin

Anbefalte innlegg

Hei! Det har seg slik at jeg har måttet operere bort visdomstanna mi. De måtte fjerne noe bein for å komme til og jeg har fem sting bak i der. Nå har kjeven hovnet opp på den ene siden. Da lurer jeg altså på hvor lang tid det tar før ansiktet mitt er normalt igjen. Kan noen hjelpe med det? Og noe annet er at jeg greide å rive litt på stingene. De har ikke løsnet,men det blødde litt. Fare for infeksjon eller noe?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann... Dette har jeg også gjort. Tanna lå gjemt inni kjevebeinet og måtte meisles ut :cry: . Det tar noen dager før hevelsen går ned, men det kommer an på hvor mye "bank" du har fått kjevekirurger har en tendens til å være litt hardhendte.

Huden tåler en god del og det skal en del til for å rive noe særlig opp i stingene. Dessuten gror slimhinner utrolig fort (noen som har tatt piercing i tunga?)

Du bør kjøpe og skylle med corsodyl eller hva det heter... Etter hver gang du spiser, drikker, røyker etc etc. røyk kan forresten få såret til å gro litt saktere.

Husk ikke å spise slikt som kan snike seg inn i såret (brød o.l). Jeg var uforsiktig her og gikk med århundrets stålånde før jeg fikk skylt ut noe digg som lå og godgjorde seg inni hullet. (sprøyta inn og skylte ut med destillert saltvann).

Dette gjorde jeg for 2-3 år siden og har fortsatt en liten "dal" der tanna lå.

Lenke til kommentar

Men det har seg altså slik at jeg spiste loff :hm: . Er ikke så mye annet jeg orker å spise. Mamma disket opp med noe most mat. Det så ut som oppkast og virket mindre delikat. Har spist en del suppe da. Men med tanke på hevelsen,så lurer jeg på når jeg kan gå på skolen igjen. Vil ikke se ut som et monster heller. Var hos tannlegen i går. Tenkte kanskje det hadde gått ned til mandagen.

Og jeg må bare takke utrolig mye for innlegget ditt! Setter pris på svar :)

Lenke til kommentar

Tja. Jeg gikk på jobb dagen etter. Fikk med noe smertestillende som jeg tok på morran. Etter det var det bare litt banking og litt blåfarge som forsvant etter noen dager. Jeg var nok heldig for det ble ikke så innmari hovent. Dette er nok veldig individuelt og forskjellig fra tilfelle til tilfelle etter hvordan inngrepet går...

Det som var litt kjipt var at et par måneder etterpå måtte jeg dra ut noen beinbiter fra såret.

Jeg ble vel operert i oktober en gang og julaften nappa jeg ut en liten spiss beinbit... ganske traumatisk selv om biten egentlig var veldig liten :p Skylte godt med akevitt :D

Flott at du takker for svar... Har ikke sett det så mange ganger her før :)

Lenke til kommentar

Hadde et lite kirurgisk inngrep på tirsdag.. Hadde utrolig vondt når bedøvelsen gikk ut og måtte ty til Pinex Forte.

Glad jeg dro rett hjem og ikke på jobb etter det. Men dagen etter var jeg grei.. Nå kjennes det bare ut som jeg er støl i kjeven etter å fått meg en på kjeften.

Det er litt forskjellig smerte terskeler når det gjelder dette. Ei jeg kjenner hadde vondt mange dager :cry:

Lenke til kommentar

Min kjeve ser ikke ut. Har en mega kul på den ene siden. På den andre er det normalt. Så jeg bør grue meg til i natt? Ja,men syns jeg hørte at det ville bli enda verre etter 72 timer. Har tatt litt is på det,og det føltes godt ut etterpå. Skal skylle med antibakterieltskyllevann også. Får se om det hjelper :) . Og takker til alle som tar seg tid til å svare.

Endret av KittyCat
Lenke til kommentar

Ene gangen jeg trakk en visdomstann så blødde jeg i en uke eller noe sånt. Skylte godt med det munnskyllevannet jeg fikk og det funka greit. Tannlegen hadde glemt igjen en liten tannbit, og den kom ut et par uker etter at såret hadde grodd igjen. Om du blir i tvil om det er infeksjon eller ikke så ta en tur til tannlegen din og la h*n ta en titt.

Lenke til kommentar

Har gjort akkurat det samme selv. Hos meg forsvant hevelsen etter en dag, men det gikk over en uke før jeg klarte å spise noe annet enn nudler uten å begynne å blø igen.

Nå er det forresten ikke lenge til jeg skal inn og gjøre det samme på andre siden, faen så kjedelig.

Lenke til kommentar

I dag oppdaget jeg at stingene har tråder som henger ned på tennene. Er usikker på om det skal være sånn. Det blør jo ikke eller noe. Prøvde å ringe mamma,men hun tok jo ikke telefonen. Men det er antagelig bare jeg overdriver.

Lenke til kommentar
Åh! Takk for svaret,pinnsvin. Det beroliget meg. Trenger altså ikke redd da. For det er ikke slike som forsvinner nei. Skal ta de ut om ca ni dager. Håper det ikke gjør vondt.

8772629[/snapback]

Tja... rart, men ikke vondt.

Trodde også dette skulle svi litt og så for meg at tråden hadde grodd fast men det gjorde ikke spesielt vondt. Tar ikke mange sekundene heller da. Du har nok vært gjennom det verste nå :)

Kunne også kjenne tråden med tunga og tygde på den da jeg spiste osv... Ikke dramatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...