Feltherre Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) G8 G8 er en koalisjon av de syv ledende industrinasjonene i verden: USA, Japan, Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Italia (G6, 1975) og Canada (G7, 1976). Russland ble invitert til å delta i 1998 og ble medlem i 2002 (G8), til tross for at landet ikke tihører verdens ledende industrinasjoner, derfor deltar ikke Russland på alle møtene. G8-landene møtes årlig for økonomiske og politiske samtaler mellom dets statsoverhoder, og mellom andre politikere og embedsverk. G8 er av noen (særlig kritikere) blitt kalt en «uoffisiell verdensregjering». De årlige møtene er ofte mål for antiglobaliseringsprotester. Foran G8-toppmøtet i Skottland i 2005 ble konsertarrangementet Live 8 arrangert samtidig i alle G8-landene, for å forsøke å presse G8-lederne til å slette all u-landsgjeld og gjøre slutt på sult og fattigdom i Afrika. Det ble også avholdt en konsert i Johannesburg i Sør-Afrika for å markere Afrika og kontinentets problemer. lzHiyLMcnN8 -Over 100 Politimenn skadd Video av gatekampene i Rostock Støtter du protestantene? Hva syns du om G8? Endret 6. juni 2007 av Feltherre Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg har null forståelse for pøblene/avskummet som driver å sloss med politiet. Det er greit å demonstrere, det må være lov i et demokrati, men vold og bråk er ikke greit. Personlig synes jeg ikke det er noen problemer med G8 Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Forstår jeg det rett. De demonstrerer fordi de er i mot globalisering og at de store industrinasjonene skal snakke sammen for å legge planer for fremtiden¿ - Da er det bare søkt. Uansett så støtter jeg ikke voldelige demonstrasjoner mot politiet i fredstid. Det finnes utallige demokratiske kanaler som kan brukes i f.eks propaganda, noe som gjør dette til ren dumhet. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg har null forståelse for pøblene/avskummet som driver å sloss med politiet. 8766263[/snapback] Fullstendig enig. Å tro at de uttretter noe med å angripe politiet med vold er veldig naivt; men det er nok gjerne mindre intelligente ungdommer som bare leter etter en mulighet for en slosskamp som er med på de voldelige demonstrasjonene. De som faktisk ønsker å påvirke politikerene finner andre, fredelige kanaler å uttrykke seg gjennom. Jeg kan ikke se noe negativt med G8. At de store nasjonene samarbeider må da være en positiv ting. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg kan ikke se noe negativt med G8. At de store nasjonene samarbeider må da være en positiv ting. 8767196[/snapback] Helt enig! Men før jeg visste hva det faktisk gjaldt dette "G8-greiene" så trodde jeg det var noe negativt siden det var så mye bråk og trøbbel med protestanter. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Forstår jeg det rett. De demonstrerer fordi de er i mot globalisering og at de store industrinasjonene skal snakke sammen for å legge planer for fremtiden¿ 8766747[/snapback] Kritikken mot G8 har vel gått på at de åtte landene samarbeider og setter resten av verden utenfor. Pga av proteksjonismen i disse landene, med nære samarbeidspartnere (EU, NAFTA, OECD),så blir den fattige delen av verden forsatt holdt nede, selv om fattigdomsutfordringen er mye mer utfordrende enn hva frihandel kan løse. G8 landene står for 2/3 av handel i verden, men kun 13% av befolkningen, så hvilke "rett" har disse 13% til å sette kurs for verden? Det var vel kjapt hva kritikken mot G8 går ut på, og flott at verden består av differensierte meninger, men utrolig usmakelig at man ikke kan si hva man mener på en sivilisert måte. Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg tror at disse pøblene som driver og konstant sloss med politiet ikke engang vet hva G8 står for , og hvor viktig de egentlig er for vårt kapitalistiske systems framgang. Dessuten så ser jeg ikke de negative sidene ved en økt globalisering, bortsett fra at nasjonalfølelsen svekkes og grenser viskes sakte men sikkert bort. Har vel heller ikke sett på meg selv som en nordmann , men mer heller som en verdensborger. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Er enig i at det å forsøke å påvirke G8 landene til å ta noen sunne grep om verden er riktig. De fattige landene burde vært mer i fokus, og det er i vår interesse at de kommer seg opp og frem i verden. Men volden, og ødeleggelsene tjener ingenting. Jo ... Uansett hva G8 lederene måtte bestemme seg for, og hvor teit det er, så vil uansett nyheten om brutale demonstrasjoner overskygge det. Ergo så kan man si at G8 møtene, WTO møtene, NATO`møtene faktisk tjener på bråket. Men ... who cares Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Bare dere vet det - jo nærmere de står Bush på bildet, jo mektigere er de og nasjonen deres. De står jo alltid slik på alle bildene uansett. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Nå er vel de fleste demonstrantene fredelige? Det er synd at noen skal ødelegge for resten. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Brøt igjennom politisperringene Det skal ha vært mellom 8000 og 10.000 demonstranter med da en gruppe klarte å bryte seg gjennom politiets sperringer i et område der en lokal domstol erklærte at det skulle være forbudt å demonstrere. Flere hundre demonstranter truer politiet Angriper G8-møte med speedbåter Endret 7. juni 2007 av Feltherre Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Brøt igjennom politisperringeneDet skal ha vært mellom 8000 og 10.000 demonstranter med da en gruppe klarte å bryte seg gjennom politiets sperringer i et område der en lokal domstol erklærte at det skulle være forbudt å demonstrere. 8796445[/snapback] Hvorfor i svarte skal det være forbudt å demonstrere der? Slik jeg tolker det, så ligger gjerdet midt i elns et område der de ikke har lov til å demonstrere... De må da for faen få lov til å demonstrere hvor de vil... Men volden er jeg ikke enig i. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hvorfor i svarte skal det være forbudt å demonstrere der?Slik jeg tolker det, så ligger gjerdet midt i elns et område der de ikke har lov til å demonstrere... De må da for faen få lov til å demonstrere hvor de vil... Men volden er jeg ikke enig i. 8803534[/snapback] Vil nok tro man kan nekte de å demonstrere på privat eiendom. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Vil nok tro man kan nekte de å demonstrere på privat eiendom. 8804296[/snapback] jo'a. det er vel opp til grunneier å bestemme og ikke en domstol? Hvis det er privat eiendom skjønner jeg det, men hvis det er et "offentlig" område som er fri for allmennheten, så liker jeg det ikke... Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Skjønner ikke problemet med at de ikke skal kunne demonstrere der. Hvis de ikke får lov er det sikkert av en sikkerhetsmessig grunn og det finnes da fullt av steder der de kan demonstrere lovlig Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Amerikanske agneter forsøkte å smuglem sprengstoff til G8 møte DPA melder at demonstranter skal ha stappet spiker inn i poteter, som de akter å kaste på politiet. Onsdag trengte 9 000 demonstranter inn i den forbudte sonen som omgir Kempinski-hotellet. Politiet måtte bruke vannkanoner, batonger og tåregass for å få kontroll over situasjonen. Endret 7. juni 2007 av Feltherre Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Skjønner ikke problemet med at de ikke skal kunne demonstrere der. Hvis de ikke får lov er det sikkert av en sikkerhetsmessig grunn og det finnes da fullt av steder der de kan demonstrere lovlig 8804455[/snapback] Så lenge det er utenfor gjerdet, så burde de ha lov til å demonstrere hvor de vil. uten at noen domstol skal si at de ikke kan det. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hvis en lovlig oppnevnt domstol i et demokratisk land på vegne av folket erklærer at det ikke skal være lov å demonstrere ett sted ser jeg ikke noen grunn til at en gruppe raddise der de fleste ikke kommer fra ommrådet en gang skal ha noen rett til å gå i mot dette Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg mener ivvertfall det at å demonstrere (Ikke voldelig selvfølgelig) skal være en menneskerett elns. Vil du demonstrere, så skal du få lov til det, samme hva det er for... Og hvor som helst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå