Gå til innhold

Ny DNA lov på vei -

Anbefalte innlegg

Slike data kan misbrukes dersom det havner i gale hender. Derfor må det være en høy sikkerhet rundt systemet og at færrest mulig vet hvordan systemet brukes og har tilgang til det.

Jeg er uenig. Det må være en høy sikkerhet rundt systemet ja, og færrest mulig må ha tilgang til det. Men flest mulig må vite hvordan systemet brukes, hvem som bruker det og til hva. Enhver forespørsel i registeret burde faktisk offentliggjøres (men selvsagt ikke resultatene.) Selvfølgelig, en fornuftig person vil innse at selv dette vil ikke være noen bombesikker måte å sikre seg mot misbruk. Slike saker ender alltid opp med uendelighetsproblemet om "hvem som skal vokte vokterne," et problem uten løsning da vi vet at mange mennesker lett blir korrupte. Å tro noe annet er naivt.

Jeg er også uenig i at denne problemstillingen er den eneste som er interessant å diskutere. Er det ikke et etisk dilemma at når du lar myndighetene registrere ditt DNA så lar du dem i praksis registrere i stor grad din sønns egenskaper? Selv om du ikke bryr deg om din egen sikkerhet så er det ikke gitt at han vil tenke likt som deg når han vokser opp.

Er det ikke et etisk dilemma at vi skal begynne å registrere folks DNA når vi faktisk ennå ikke vet nøyaktig hva som blir registrert om en person gjennom en slik prosess?

Jeg siterer smartingen Benjamin Franklin som en avslutning:

"Den som gir fra seg friheter for å få trygghet, oppnår ingen av dem og fortjener ingen av dem."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nei! hvordan skal det gå med de småkriminelle da?

8766353[/snapback]

De kan havne der de hører hjemme? I fengsel?

Var det ironi?

Jeg er litt skeptisk til å tillate DNA-register på alle, men mer åpen for å gjøre det på kriminelle, særlig de som begår alvorlige lovbrudd. En negativ konsekvens kan jo være at det blir lettere å legge igjen andre kriminelles hårstrå for å legge skylden på dem. Det er jo lettere å plante hårstrå enn fingeravtrykk.

Lenke til kommentar

Det er tendens man allerede ser i Sverige. Der har politiet siden januar 2006 hatt lov å DNA-registrere alle som mistenkes for kriminalitet som kan gi fengselsstraff. Det har gjort kalde spor varme igjen.

Syke tendenser. DNA-register, kamera- og telefonovervåkning, og nå RFID-revolusjonen. Feil sted til feil tid kan vise seg å bli en farlig kombinasjon. Er det en gruppe som burde registreres og overvåkes så bør det være styresmakten selv.

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...