Robocoop Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Nå skal muligens alle som blir dømt for noe som kan gi fengselsstraff havne i registeret, noen vil sågar registrere alle i Norge! Dette må da være en spøk. Det er brudd på menneskers integritet å måtte avgi materialet fra egen fysiske kropp for noe som kan være fillesaker. Og hva kan dette brukes til i fremtiden? Om vi får et annet "regime" så vil det bli næmeste umulig å styrte dette fordi de har all informasjon om eventuelle dissidenter. Gunnar Sønsteby hadde vel blitt tatt ganske raskt av Gestapo om de hadde hatt tilgang på et sånt datasystem ? Det må være en viss "slack" i et samfunn, ellers så går vi mot en "1984" fremtid. Enig? http://www.bt.no/lokalt/bergen/article366731.ece Endret 2. juni 2007 av Robocoop Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) 1. Hvorfor ikke ta DNA av alle når man blir født? Så har man en unik identifikasjon på alle. 2. Da måtte de ha fanget han, for å så ta en DNA prøve av han som de sammenligner med et sentralt register. Personlig har jeg ikke noe å skule, og at staten har min DNA-id ett eller annet sted er det samme for meg. Blir litt som fingeravtrykk idag... Sitat av førstepost fjernet av moderator Endret 2. juni 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 1. Hvorfor ikke ta DNA av alle når man blir født? Så har man en unik identifikasjon på alle. 2. Da måtte de ha fanget han, for å så ta en DNA prøve av han som de sammenligner med et sentralt register. Det er vel like ille når prøvene blir tatt, nyfødte kan jo ikke protestere heller....... Og de trenger jo ikke ta en prøve av ham når de allerede har det fra før.....? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Det er vel like ille når prøvene blir tatt, nyfødte kan jo ikke protestere heller....... Og de trenger jo ikke ta en prøve av ham når de allerede har det fra før.....? 8765763[/snapback] Hvorfor protestere? Sånn sett så trenger vel egentlig ikke staten å vite navnet mitt?? Hva er det som er så ille med å ta en DNA-prøve? Det er snakk om å ta en q-tips i munnhulen, er ikke noe stikking eller noe sånt. Nei, etter de har tatt en DNA-prøve trenger de ikke å ta en ny. DNA-sekvensen endrer seg ikke. Endret 2. juni 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
papirvann Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 nei! hvordan skal det gå med de småkriminelle da? Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Syntes DNA burde bli satt opp i register fra man blir født Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 1. Hvorfor ikke ta DNA av alle når man blir født? Så har man en unik identifikasjon på alle. 8765741[/snapback] Det tror jeg ville funket, og da ville alle saker i fremtiden bli mye letter å løse Lenke til kommentar
O.J Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Ser ikke helt den store forskjellen på det og det å avgi fingeravtrykk. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Tenk om man finner blod, spytt eller sæd, men ingen fingeravtrykk... Da hjelper det ikke å ha fingeravtrykk av alle i verden Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Ser ikke helt den store forskjellen på det og det å avgi fingeravtrykk. 8766428[/snapback] Helt enig, men noen har helt noia mot det. Dette vil være til god hjelp i etterforskning, samt ved identifisering av personer etter ulykker osv. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 nei! hvordan skal det gå med de småkriminelle da? 8766353[/snapback] Her i landet trenger vi ikkje småkriminelle! Basta! Lenke til kommentar
O.J Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Flere forbrytere i fengsel vil bare være et plus for meg. Føler ikke at det går ut over min personlige frihet eller privatliv. Lenke til kommentar
P-Brane Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Husk at tidene forandrer seg. Det er artig å lese hva folk tenkte i det gamle Hellas. Alle gikk rundt og var glade for at nå var det fornuft og likeverd som rådet og fremtiden var lys. Det var rett før totalitær romerstat og nesten to tusen år med kirkelig mørketid. Internasjonalt er Norge ikke noe særlig mektige og det å anta at fremtiden fra nå av bare kommer til å være fred, forståelse og fornuft har ikke særlig historisk grunnlag i alle fall. At våre myndigheter akkurat nå er ganske fornuftige er ingen garanti for at de kommer til å være det i fremtiden og jeg kan se for meg mange måter DNA-registrering av folk kan misbrukes. Under et korporativt styre er det potensielt en oppskrift for genetiske klasseskiller gjennom ting som forsikringer, ansettelser etc. Husk dessuten at det ikke bare er selve personens biologiske styrker og svakheter myndighetene får et kart over, men også alle etterkommere. Vi vet ennå ikke nøyaktig hvor mye man kan finne ut om en person gjennom DNAet og det er en ting som definitivt burde vært kartlagt før man i det hele tatt vurderer noe slikt. Å være mot registrering av folks DNA er IKKE det samme som å være for kriminalitet eller å ha noe å skjule, det er kynisk fornuft. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 1. Hvorfor ikke ta DNA av alle når man blir født? Så har man en unik identifikasjon på alle.8765741[/snapback] Tja, er i prinsippet enig med to forbehold: A. Det kan bli svært dyrt å lage et komplett register. Alt for dyrt i forhold til fordelene av å ha det. Derfor synes jeg det er greit at de kun tester grupper som har forhøyet sannsynlighet for å gjøre forbrytelser. I framtiden blir det kanskje billigere å gjøre DNA-analyser og da kan det sikkert bli samfunnsøkonomisk å teste og registrere alle. B. Slike data kan misbrukes dersom det havner i gale hender. Derfor må det være en høy sikkerhet rundt systemet og at færrest mulig vet hvordan systemet brukes og har tilgang til det. Lenke til kommentar
papirvann Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 nei! hvordan skal det gå med de småkriminelle da? 8766353[/snapback] Her i landet trenger vi ikkje småkriminelle! Basta! 8766577[/snapback] haha næida Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Det blir en gledens dag når forsikringsselskapene får tilgang til et DNA-register over alle menneskene i landet! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Det blir en gledens dag når forsikringsselskapene får tilgang til et DNA-register over alle menneskene i landet!8771251[/snapback] Det er akkurat det jeg nevner under punkt B. B. Slike data kan misbrukes dersom det havner i gale hender. Derfor må det være en høy sikkerhet rundt systemet og at færrest mulig vet hvordan systemet brukes og har tilgang til det. Det innebærer blant annet at forsikringselskaper eller andre private selskaper ikke skal ha tilgang til slik informasjon. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Problemet er at forsikringsselskapene ønsker å ha tilgang til denne informasjonen, og det er en reell fare for at de før eller siden vil få det. Eller vi kan få en situasjon hvor det at myndighetene har tilgang til DNA-et vårt gjør at det blir enklere for forsikringsselskapene å kreve DNA-prøver av kundene sine før de tegner forsikring. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 At forsikringsselskapene ønsker DNA-informasjonen eller at du ønsker å vite hva som står i legejournalen eller rullebladet til naboen betyr jo ikke at du faktisk får den informasjonen etter hvert. Som sagt må det et godt system til for å sikre at data ikke kommer på avveie. Jeg synes det er mer interessant å diskutere hvem som bør ha tilgang til registeret, når og hvordan. Og ikke minst hvem som ikke bør ha tilgang og hvordan det skal hindres tilstrekkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå