anaconda Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Hei Dette har vel ingenting med hardware å gjøre. Jeg bestilte noe parfyme fra strawberrynet.com. Verdien på pakken var under 200 kr. Fikk pakken i dag og måtte betale 151 kr i moms og gebyr. Ser på pakken at den er merket som "gave" og verdi $40. Sjekket kontoutskriften fra banken. Er trukket 197,54 (USD 32,03). Kan jeg kontakte posten eller hvem som styrer med dette, vise de kontoutskrift, og få pengene tilbake? Eller skal jeg klage til butikken? Lenke til kommentar
mullemeck Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Dette skulle du tatt med posten før du hentet pakken. Da hadde du sluppet unna. Det har jeg egen erfaring med. Jeg hadde ringt posten og forklart situasjonen og hørt om det var noe å gjøre med saken. Strawberrynet betaler også dette tilbake på sin "tollgaranti" Lenke til kommentar
radisson Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 En sending som er merket som Gave bør utifra eventuell stikkprøve gjenspeile dette. Dvs en personlig hilsen og litt gavepapir. Hadde vært ganske skeptisk som kontrollør selv (ikke at jeg er det), dersom det stod "from: strawberrynet.com" - Gift. Men jeg vet ikke om det er noe slikt som er skjedd i denne saken. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Gift og gave slik du ser det for deg har fint lite med hverandre å gjøre. Skal man måtte pakke inn alt man sender mellom venner som presanger for at de skal falle inn under gift? Merkes det som gift så skal den kontrollerende myndigheten forholde seg til det. Det de stopper den på er om avsender er et firma. Da er det ikke en gift siden man kan nesten uten tvil hevde at det ligger en utveksling av verdier bak. Jeg kan f.eks motta bildeler fra England som gift. Endret 7. juni 2007 av Rookie_NO Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Problemet er at verdien ble satt til $40. Det er over 200 kroners grensen. Gift kan kun benyttes fra privatperson til privatperson. Derfor blir ikke dette tatt hensyn til. Har også hatt samme erfaring ved bestilling av sko. Verdi på tollpapirer var satt til £400, mens vi i virkeligheten kun betalte £200. Blir mye ekstra moms på det beløpet. Har ikke gjort noe med dette enda, så jeg er interessert i å høre hva du gjør. Ørjan... Endret 7. juni 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
radisson Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hei, isåfall så er det varierende praksis fra toller til toller, jeg fikk smertelig erfare at jeg måtte betale moms på noen klær som VAR gave men pga at innpakningen så veldig "steril" ut så anså de ikke dette til å være en gave Gift og gave slik du ser det for deg har fint lite med hverandre å gjøre.Skal man måtte pakke inn alt man sender mellom venner som presanger for at de skal falle inn under gift? Merkes det som gift så skal den kontrollerende myndigheten forholde seg til det. Det de stopper den på er om avsender er et firma. Da er det ikke en gift siden man kan nesten uten tvil hevde at det ligger en utveksling av verdier bak. Jeg kan f.eks motta bildeler fra England som gift. 8802550[/snapback] Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Slikt må man vel eventuellt ta med posten før man kvitterer ut pakken ja, så får man lov til å åpne pakken, og hvis det da følger med en kvittering der korrekt beløp står, så ordner det seg. Men etter at du har hentet den ut så blir det sikkert værre... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hei Dette har vel ingenting med hardware å gjøre. Jeg bestilte noe parfyme fra strawberrynet.com. Verdien på pakken var under 200 kr. Fikk pakken i dag og måtte betale 151 kr i moms og gebyr. Ser på pakken at den er merket som "gave" og verdi $40. Sjekket kontoutskriften fra banken. Er trukket 197,54 (USD 32,03). Kan jeg kontakte posten eller hvem som styrer med dette, vise de kontoutskrift, og få pengene tilbake? Eller skal jeg klage til butikken? 8765555[/snapback] Vær også oppmerksom på at tollvesenet bruker egne valutakurser, som ligger fast en uke i gangen, og da kan fort 32,03 USD bikke over 200 kr uansett, når det tilsvarte 197,54 ved bestilling. Kursene ligger på www.toll.no en plass.. Du bør vel helst klage til butikken at de oppga verdien til 40USD når den faktisk bare var 32,03 -tollvesenet/posten har ikke gjort noe galt her (riktignok er grensa på 1000 som gave, men når det sendes fra et firma blir det et tvilstilfelle/gråsone om gave/ikke gave..) Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 I dette tilfellet er det jo ikke noe tvilstilfelle. Trådstarter har jo betalt $32. Da er det jo ikke noe gave. Så ingen feil hos tollbehandler er gjort. Ørjan... Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 I dette tilfellet er det jo ikke noe tvilstilfelle. Trådstarter har jo betalt $32. Da er det jo ikke noe gave. Så ingen feil hos tollbehandler er gjort. Ørjan... 8803384[/snapback] Gave eller ei, skal vel ikke trenge å betale mva for varer under 200,-, med noen unntak. Om parfyme er et unntak der du uansett må betale mva derimot vet jeg ingenting om. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Den er grei, men tollpapirene sa at dette hadde en verdi på $40. Det er over tollgrensen på 200 kroner. Derfor er det ikke gjort noen feil hos tollbehandler. At verdien på sendingen er feil, har ikke tollbehandler noen forutsetninger for å vite. Men om det i ettertid er mulig å få omgjort dette er usikkert. Ørjan... Lenke til kommentar
Phingoc1 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 toll verdien skal ikke overstige 200kr. tollverdien er det varen koster + div utgifter som kommer på helt til pakken er i norge, altså: varens kostnader + frakt + evt avgifter i utlandet. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Du kan ta dette med Posten EMS, men erfaring tilsier at du bruker mer tid enn de pengene du får tilbake er verdt. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 toll verdien skal ikke overstige 200kr. tollverdien er det varen koster + div utgifter som kommer på helt til pakken er i norge, altså: varens kostnader + frakt + evt avgifter i utlandet. 8806023[/snapback] Det er en sannhet med modifikasjoner. Dersom vareverdien er under 200 kroner, da er det uinteresant hva frakten var på. Men dersom vareverdien er over 200 kroner, da skal fraktverdien ++ legges til før mva beregnes. Så: tollverdi = vareverdi, dersom vareverdi er under 200. tollverdi = vareferd + frakt + div, dersom vareverdi er over 200. Ørjan... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå