Penrin Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Heisann For noen måneder tilbake, fikk jeg tak på en 24p Ciscoruter. Da jeg kom hjem å prøvde den, viste det seg at den ikke funka out of the box. Har bare latt den ligge til nå, men i det siste har folka her i huset kommet ned her når jeg sover, og tatt med seg ruteren! Har hatt 3 stykk, aner ikke hvor de blir av... Men iallefall. Det jeg ikke fikk til med den, var å få standard gateway. Hørte med han jeg fikk den av, og han sa at de måtte programmeres. Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som har peil på å programmere en Ciscorutere. Håper noen kan hjelpe meg, kan komme med modellnavn hvis det er nødvendig. Mvh Stian Kolrud Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 model nr er viktig, og hvem os den kjører den , du kan laste ned simulator fra net(ikke gratis, men det finnes) Lenke til kommentar
Penrin Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Er en Cisco Catalyst 2950c ruter.. Hvordan finner jeg ut hvilket os den kjører? Eller hva jeg kjører den opp mot? Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Cisco Catalyst 2950 er ikke en router, men en switch. Det kan hende at det er satt opp VLAN eller noen form for portsikkerhet på den. For å gjøre noe fornuftig med den, må du skaffe en konsollkabel (DB9 -> RJ45) som kobles mellom serieport på PC'n og "console"-porten bak på switchen. Deretter er det bare å bruke HyperTerminal for å komme til kommandolinja i IOS (Internetworking Operating System - operativsystemet i det meste av Cisco-utstyr). Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Det ligger masse informasjon ute på Cisco.com om hvordan du programmerer switchen. Det kan godt tenkes at du kan route med den, det avhenger av hvilken software som er installert på den. Den konsollkabelen som Wayshot snakker om følger med switchen, men er jo ikke sikkert den fulgte med hos deg siden du kjøpte brukt. I så fall er det en lys blå kabel. Lenke til kommentar
Penrin Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Fikk ingen slik kabel med nei. Har sett de før. Men det programmet jeg trenger, er det gratis? Skal få tak på en sånnen kabel jeg Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 HyperTerminal, mener du? Det følger med de fleste versjoner av Windows. Start -> Programmer -> Tilbehør -> Kommunikasjon -> HyperTerminal. Jeg ordnet en konsollkabel ved å ta en DB9 forlengelseskabel (seriell), klippe av ene enden og sette på en RJ45-plugg med pinout etter guide på nettet. Har testet den på en Cisco-switch som måtte konfigureres, men som ingen hadde konsollkabel til. Funket utmerket. Lenke til kommentar
Penrin Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Har du link til guiden? Lenke til kommentar
emandero Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 men i det siste har folka her i huset kommet ned her når jeg sover, og tatt med seg ruteren! Har hatt 3 stykk, aner ikke hvor de blir av... 8765420[/snapback] er eg trøtt? eller var den der helt utenfor tema ? Synnes den bare var litt interessang like it Lenke til kommentar
Penrin Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Nei vil da ikke si det? Det er grunnen til at jeg skal fikse den! Så de ikke tar den med seg! Der er ''så stor å tung'' at ingen her gidder å dra den med seg.. Var bare grunnen det, men kanskje litt dårlig formulert at det var det Lenke til kommentar
Ludolf71 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Skal du få til dette må du ta deg tid til å lære litt generelt om hvordan en Cisco switch virker. Det finnes sikkert noen CBT kurs du kan ta. Har selv slitt med en gammel Cisco ISDN-ruter en gang og du trenger litt over gjennomsnittet med pågangsmot skal du komme i mål med dette. Har du en kompis som kan Cisco er det det beste. Lykke til! Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Send switchen til meg, så skal jeg ordne den (men om du noensinne får den tilbake igjen, gjenstår å se ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå