Gå til innhold

"Billig" XPS vs. IFL90+

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en kraftpakke som skal erstatte den stasjonære. Maskinen kommer til å brukes til en del spilling, men ellers "vanlige" bruk som surfing, film, osv.

Etter mye leting og lesing på nettet, er valget nå mellom Compal sin nye maskin IFL90+ og Dell sin XPS m1710 som jeg har fått avslag på.

Maskinene er tenkt med følgende specs:

Compal IFL90+ Pris: 13 005,-

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
# 15,4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 skjerm (matt)

# Intel Core 2 Duo Mobile T7300 2.00GHZ 4MB Cache

# Bluetooth 2.0 (tillegg)

# 2GB minne DDR2 667MHz SO-DIMM (2 x 1GB)

# 100GB SATA 7200RPM 2.5"

# NVIDIA® GeForce® 8600M GT skjermkort 512MB

# 2.0MP webkamera

# 9 cellers batteri 7200mAh, ca 5 timer

# Intel Turbo Memory

Dell XPS m1710 Pris: 13 500,-

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
# Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T7200 (2,0 GHz, 4 MB L2-buffer, 667 MHz

# 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

# 100 GB (7200 rpm) SATA-harddisk

# XPS 256MB NIVIDIA7® GeForce™ Go 7900 GS

# 17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife®

# 9-cellers litiumionbatteri

# Dell 355 trådløs Bluetooth 2.0-modul

Begge er tenkt med Vista Home Premium.

Andre ting som kanskje er verdt å nevne/som jeg lurer på, ang. disse to maskinene er:

* IFL90+ kommer med en såkalt Turbo Memory, og ettersom DinSide's test maskin ikke kom med en slik sak, så er det vel usikkert om hvor mye dette har å si på ytelse? Eller har noen erfaring/kunnskap om disse TurboMemory brikkene?

* XPS'en har mye bedre skjerm. (Større, høyere oppløsning og "TrueLife")

* IFL90+ er en "NextGen" maskin, og med tanke på spilling så holder den ut lengre enn XPS'en. men hvor lenge kan jeg tenke meg at XPS'en kommer til å kjøre de fleste spill på grei grafikk? Holder den ut 2 år til? :hmm:

* Dell har MYE bedre support enn Multicom, og det er et stort pluss at Dell kommer hjem til deg og reparerer eventuelle feil uten å kreve et eneste øre.

Det er delte meninger rundt Multicoms support, noen med erfaring som kan si noe om dem?

Takker for alle svar som kan gjøre valget mitt lettere :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for den IFL90+, men mest pga skjermkortet som er veldig bra!

Og ja dell har veldig god support, men vis du kan endel om pc, går det vel fint.. :) Tror ikke Turbo memorybrikkene har så mye ytelsesforskjell, men vis du skal bruke pcen til masse spill og filmer, kan jo det vært greit med en stor skjerm og.. du får tenke over det :) spill eller skjerm :) Go 7900 funker jo temmelig bra forresten, jeg har Go 7600 og klarer så og si alle spill på høyeste grafikk.. men om det holder i 2 år vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar

Takk for tidlige svar.

Jeg kommer nok ikke til å være en "gamer" mer enn 2 år til, så trenger egentlig en maskin som holder ut i 2 år til.

Jeg føler at jeg er litt sikrere ved å velge XPS, for dette er en maskin som har vært ute en stund, og da vet jeg hva jeg får, men jeg er langt ifra sikker :)

Endret av -Fish-
Lenke til kommentar

Ville gått for XPS jeg, selvom denne har et DirectX 9 kort er det mye kraftigere enn Gt kortet som sitter i Compal'en. Den støyer knapt, og er utrolig deilig med den flotte skjermen. I og med at du er ute etter en desktop erstatter er det godt at du får med en 17" skjerm. Da jeg føler det har mye og si hvis du bruker pc'en mye, samt at det er mye diggere og se på filmer, eller spille spill på denne skjermen. Men alt er relativt, alle er forskjellige, men jeg bare sier min mening ;)

Lenke til kommentar
Ville gått for XPS jeg, selvom denne har et DirectX 9 kort er det mye kraftigere enn Gt kortet som sitter i Compal'en. Den støyer knapt, og er utrolig deilig med den flotte skjermen. I og med at du er ute etter en desktop erstatter er det godt at du får med en 17" skjerm. Da jeg føler det har mye og si hvis du bruker pc'en mye, samt at det er mye diggere og se på filmer, eller spille spill på denne skjermen. Men alt er relativt, alle er forskjellige, men jeg bare sier min mening ;)

8766437[/snapback]

Ingen tvil om at XPS'en er en hærlig maskin :dribble: , og det er nok med krefter i den. men vil ikke kjøpe en maskin, og gå på bærbar-jakt igjen til neste år.

På skjermkort så taper XPS på at den ikke har DX10 støtte.

En annen ting som skiller disse to er Santa Rosa chipsetet. Hvor mye har dette å si ytelsesmessig?

Lenke til kommentar

Skjermkortene det her er snakk om er vel sånn nogenlunde like, ryktene sier litt mer power i 7900GS, haddet det vært snakk om 7950gtx hadde eg ikke vært i tvil, litt verre med det andre....

Fordelen er jo 17" synest eg! ;) SItter her med 7900GS selv, kjører alt du ønsker av spill kongebra!

Lenke til kommentar
Skjermkortet i multicomen er vell 10-20% tregere enn i XPSen, unntaket er at du vil kunne få bedre effekter i nyere spill som støtter DX10 med multicomen. Batteriet i multicomen varer nesten en time lenger, ca 4 timer mot 3t 15 min på XPSen.

8770158[/snapback]

Så mye bedre 7900gs??

Lenke til kommentar

Kan egentlig bare dømme ut ifra 3Dmark, i 05 er forksjellen 5600 mot 6400, i 06 er forskjellen 3300 mot 3850 henholsvis i 8600 og 7900GS. Ville overrasket meg om 8600 plutselig er raskere i spill, 7900GS har dobbelt så bred minnebuss, noe som har mye å si for ytelse, spesielt med AA og AF påskrudd.

Lenke til kommentar
Helt ærlig: http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...=N06947XP&s=dhs denne yter akkurat like bra som XPSen, men ser kanskje litt tammere ut, se imidlertid på prisen, over 2000 billigere. Ville anebfalt deg å sette i 9-cellers batteri og evt høyere skjermoppløsning om du jobber mye med bildebehandling etc.

8771367[/snapback]

Med bluetooth, 667 Mhz minne og 9 cellers batteri kommer den på 12 321,-

Altså ca. tusenlappen billigere enn XPS'en

Og med tanke på at i9400 kan bare velges med enten 160 GB (5400 rpm), eller 200 GB (4200 rpm), pluss at den har dårligere skjerm, så er vel XPS'en verdt pengene? :hmm:

Endret av -Fish-
Lenke til kommentar
Helt ærlig: http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...=N06947XP&s=dhs denne yter akkurat like bra som XPSen, men ser kanskje litt tammere ut, se imidlertid på prisen, over 2000 billigere. Ville anebfalt deg å sette i 9-cellers batteri og evt høyere skjermoppløsning om du jobber mye med bildebehandling etc.

8771367[/snapback]

Med bluetooth, 667 Mhz minne og 9 cellers batteri kommer den på 12 321,-

Altså ca. tusenlappen billigere enn XPS'en

Og med tanke på at i9400 kan bare velges med enten 160 GB (5400 rpm), eller 200 GB (4200 rpm), pluss at den har dårligere skjerm, så er vel XPS'en verdt pengene? :hmm:

8776960[/snapback]

Husk det at en 160 gb 5400 rpm er så og si like rask som en 7200 rpm 100 gb, jo større disk, jo raskere blir den. Jeg ville ihvertfall gått for 160 gb disk. 667 MHz-minne er ikke raskere enn 533 MHz-minnet grunnet høyere CL, jeg ville valgt 533 MHz. Skjermen kan du jo velge til å bli lik som XPSen.

Lenke til kommentar
Hmm, kan jeg få kilder til det du sier om diskene delavar?

8777450[/snapback]

kan bekrefte at det er slik. Dette vet jeg både ut fra kilder og egenopplevd, fikk en avsindig ytelsesboost når jeg byttet ut 60GB 7200rpm med 100GB 7200rpm. that said, så er 100GB 7200rpm fortsatt raskere enn 160GB 5400rpm, og om trådstarter ringer inn bestillingen til dell, så er det ikke noe problem å få kjøpt I9400 med 100gb 7200rpm harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...