Gå til innhold

Panasonic NV-GS60 tilbehør. hva trenger jeg ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Iløpet av sommeren, i slutten av juni, tenkte jeg å kjøpe meg et Panasonic NV-GS60.

Men lurer litt på hva jeg må kjøpe i tillegg. Må vel ha en ekstra tape eller 2. og noe for å

få overført filmene til pcen. Burde kanskje ha en slags veske å legge det i ?

Er det noe annet jeg burde skaffe meg ? Er det nødvendig med stativ at noe slag ?

Kameraet skal hovedsakelig brukes til å filme min kommende sønn/datter.

Har ikke tenkt så mye på hvor mange penger som skal brukes til tilbehør. Men det burde bli noe som passer til prisen på kameraet. altså kjøper ikke en kameraveske til 2000 kr og lignende.

Tar gjerne imot kommentarer angående kameraet også. Planen var å bruke rundt 3000kr på selve kameraet. Og virker som at NV-GS60 koster rundt 2500kr.

Hilsen

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må kjøpe en DV-kabel(Firewirekabel) for tilkobling til PC. Har du ikke Firewire-inngang på pc-en, må du også kjøpe et kort til denne. 5-pak med min-DV-kassetter på f.eks Exspert (Sony) (Panasonic-kassetter er også bra, men vet ikke hvilke butikker som fører disse).(Hold deg til ett merke) Redigeringsprogram f.eks Magix Movie Edt til ca 500,- på Expert. Ekstra batteri kan være kjekt å ha. Ikke sikkert du trenger stativ enda, hvis du ikke skal stå mye i ro å filme. Blir mer aktuellt når poden har framføringer med barnehage/skole/idrett ol. Trenger du et Firewire-kontrollerkort til pc-en, følger det med noen korttyper både redigeringsprogram og kabel, så her kan det være penger å spare. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

hmm GS80 virker egentlig greit. Firewire blir ikke noe problem må bare kjøpe DV-kabelen.

kan vel vente med stativ da. Og heller vente å se.

Men angående kassetter, hvorfor er det viktig å holde seg til et merke?

Lenke til kommentar

Hei, jeg føyer meg til de som anbefaler G80 fremfor G60. Førstnevnte er et bedre kamera som du får til 2800,- på nett.

Videre kan du kjøpe en FireWire-kabel på Biltema til 89,-

Kassetter får du aldri nok av, men du ikke ha så mange tomme til enhver tid. Kjøp en 5-pack, så holder det lenge.

Ang. batteri, så avhenger det av hvor mye utendørs du tror du kommer til å filme. Med LCD-skjermen kan du grovt sett si at ett batteri varer en film (60min).

Skal du filme mye innendørs, kan kanskje stativ være mer fornuftig å investere i før batteri. Stativ får du fra noen få hundrelapper og oppover, men de billigste er ustødige og lite myke ved panorering etc. Slike fungerer da best til statisk filming hvor motivet ikke beveger seg mye rundt (små barn?).

Ang. å holde seg til ett og samme merke på kassettene; er dette virkelig reelt? Tror nemlig få hobbyfilmere merker forskjell, eller opplever problemer med "smøring" og andre detaljer. Spør du meg, så vil jeg si at alle filmer av kjent merke, TDK, JVC, Sony etc. går fint om hverandre, og skulle de tross alt by på "smøreproblemer", så kan du heller stille spørsmål hvorvidt en reklamasjon på kameraet er å vurdere i stedet.

Jeg er ikke skråsikker her, men slike påstander tror jeg ofte er basert mer på "hva folk har hørt" enn faktiske erfaringer. Men, motbevis det gjerne om nettopp du har opplevd dette.

Lenke til kommentar
Ang. å holde seg til ett og samme merke på kassettene; er dette virkelig reelt?  [...]
Har ikkje noko personleg erfaring å kome med, men du kan no lese det som vert sagt i t.d. denne tråden.

8779598[/snapback]

Joda, jeg leser det som blir skrevet, men ser egentlig ikke annet enn en persons mening om saken. Har all respekt for personen og det han skriver, men jeg stiller meg likevel undrende til at et vanlig kamera "ikke tåler" kassetter av forskjellige merker. At alle mekaniske opptagere/avspillere må renses med anbefalt intervall er uansett en forutsetning for best mulig opptak/avspilling over tid, men at denne intervallen skal endres nevneverdig ved at en bruker forskjellige merker har jeg mindre tro på. Meg bekjent er det ikke så mye avsmitting av belegg, men støvpartikler som forårsaker skitne videohoder. Samtidig, om det faktisk er tilfelle det som påstås, og ikke mer et forsøk på å beholde en trofast kundemasse, så burde vel dette tydelig anmerkes i kameraenes manualer, eller? Jeg kan nemlig ikke huske å ha lest noe om dette i mine kameraer i alle fall..

Lenke til kommentar

I tråden det snakkes om her, trekker jeg frem personlige og venners erfaringer, og hva jeg hører fra kunder. I ettertid ser jeg sitater som det som kommer frem i den tråden, og hører også historier og påstander her på forumet som underbygger min mistanke om dette.

Vil ikke si at jeg beholder en "trofast kundemasse" ved å påstå noe slikt... jeg kan faktisk skremme vekk enkelte kunder om de stort sett har brukt et annet merke som f.eks Sony. Ikke er det mange her på forumet som vet hvor jeg jobber heller.

Ellers tviler jeg på at kameraprodusentene vil innrømme at det er et problem om man mikser taper med deres kamera, eller at deres egne taper kan skape problemer om de brukes sammen med andre merker. Derfor ser man det ikke beskrevet på den måten. Men det anbefales jo alltid at man bruker deres merke, i de forskjellige manualene (ihvertfall i et par jeg har sett).

Men for å være helt ærlig, tror jeg ikke det er et stort problem. Jeg tror dog at man unngår å rense kameraet så ofte, og det er jo ikke spesielt bra for videohodene å bli renset unødvendig ofte heller. Trist er det jo også, om et opptak er ødelagt av digitalt støy som en følge av skitt, som igjen kan ha oppstått av en blanding av smøremidler. Hvorfor ta sjansen, om man har god tilgang på et merke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...