Gå til innhold

Verdens beste vokalist (Finaleomgang her)


Juden

Finale: Hvem mener du er verdens beste vokalist?  

278 stemmer

  1. 1. Finale: Hvem mener du er verdens beste vokalist?

    • Axl Rose
      6
    • Björk
      5
    • Bono
      4
    • Bruce Dickinson
      19
    • Bruce Springsteen
      15
    • Chris Cornell
      8
    • Fish
      2
    • Frank Sinatra
      5
    • Freddie Mercury
      55
    • Ian Gillian
      3
    • Jahn Teigen
      4
    • James Hetfield
      23
    • John Lennon
      8
    • Johnny Cash
      16
    • Jussi Bjørling
      2
    • Jørn Lande
      3
    • Kristoffer Garm Rygg
      5
    • Kurt Nilsen
      8
    • Matthew Bellamy
      6
    • Maynard Keenan
      14
    • Mikael Åkerfeldt
      29
    • Morten Harket
      5
    • Robert Plant
      15
    • Thom Yorke
      6
    • Tom Waits
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei og hva har det med saken å gjøre? Hvordan kan du påstå at Freddie Mercury er bedre enn Kristoffer Rygg hvis du ikke har hørt sistnevnte synge? Jeg vet at du ikke har skrevet dette direkte i de siste par-tre innleggene, men du antyder det kraftig ved å stille det retoriske spørsmålet "hvem kan overgå Freddie Mercury?"

Lenke til kommentar
Nei og hva har det med saken å gjøre? Hvordan kan du påstå at Freddie Mercury er bedre enn Kristoffer Rygg hvis du ikke har hørt sistnevnte synge? Jeg vet at du ikke har skrevet dette direkte i de siste par-tre innleggene, men du antyder det kraftig ved å stille det retoriske spørsmålet "hvem kan overgå Freddie Mercury?"

8958988[/snapback]

 

Jeg har da hørt fleste av alternativene, men finner ikke dem like bra!

Lenke til kommentar
Nei og hva har det med saken å gjøre? Hvordan kan du påstå at Freddie Mercury er bedre enn Kristoffer Rygg hvis du ikke har hørt sistnevnte synge? Jeg vet at du ikke har skrevet dette direkte i de siste par-tre innleggene, men du antyder det kraftig ved å stille det retoriske spørsmålet "hvem kan overgå Freddie Mercury?"

8958988[/snapback]

men hva er galt med det?

Lenke til kommentar

For å si det sånn, Freddie Mercury regnes som den beste rockesangeren gjennom tidene. Han er høyt respektert (til tross for at han er død selvfølgelig) og Mikael Åkerfeldt kan ta seg en bolle. Gi meg en låt av Opeth som verifiserer at fyren er bedre enn Freddie? Helst Live, da det tydelig viser skille mellom vokalister.

Lenke til kommentar

Poenget er at påstander om "verdens beste" er meningsløse uten at påstandsgiver har tilstrekkelig kunnskap innenfor rammene han eller hun setter for seg selv. I tillegg når spørsmålet "hvem kan overgå x?" ikke makter å ta hensyn til enkle motargumenter, blir det hele desto enda mer meningsløst.

Lenke til kommentar

Fordi han har en fantastisk god stemme, som apelerer til meg. Åkerfeldt har noen fantastiske growls, han har en særegenhet i stemmen som gjør ham spesiell. Man hører det med en gang om det er Åkerfeldt som synger. Han mestrer begge stilarter meget godt, og det syns jeg gjør ham til en av verdens beste vokalister.

 

Han er faktisk den ene stemmen jeg ikke vil synge sammen med, fordi jeg ikke vil tilkludre vokalarbeidet. ;p

 

Edit: Og ja, han presterer utrolig godt live også.

Endret av Anathema
Lenke til kommentar
Man hører det med en gang om det er Åkerfeldt som synger. Han mestrer begge stilarter meget godt, og det syns jeg gjør ham til en av verdens beste vokalister.

8966784[/snapback]

 

At man med en gang hører at det er Åkerfeldt stiller jeg meg litt skeptisk til. Har hørt en hel del på ting der han synger. Både Opeth, Bloodbath, og Katatonias Brave Murder Day, og jeg kan for eksempel med hånden på hjerte si at jeg hørte en hel del på Brave Murder Day samtidig som Opeth (altså ikke samtidig samtidig, men i samme periode), uten å høre at det var han som sto for vokalen før etter at jeg leste det et sted. Hører man for eksempel på Sörskogen vil jeg personlig påstå at det ikke er veldig lett å kjenne stemmen hans igjen. Det er klart at han har sin spesielle vokal, som alle andre, og man kjenner den igjen om man kjenner den godt nok, men så voldsomt lett gjenkjennelig vil jeg ikke påstå at den er. Det som kanskje heller gjør at det er lett å plukke ut hans ting er det at han stort sett står for alt kreativt i den musikken, slik at det like mye er komposisjonene og stilen hans som er gjenkjennelig som vokalen.

 

Han growler veldig veldig bra, det skal han ha, og ganske så forståelig også, noe som ikke akkurat kan sies om alle kakemonstrene der ute. Jeg synes imidlertid det kanskje er litt tørt og flatt. Blir liksom så perfekt teknisk, og litt lite følelse i det, men igjen, dette er min personlige mening. Dette skrytet renvokalen hans får skjønner jeg meg ikke like mye på. Synes personlig at den er ganske ordinær. Ja, han er flink, men ikke noe som hever han noe særlig over andre vokalister med samme type stemme.

 

Det man selvfølgelig kan gjøre er jo å argumentere for at siden han både growler så bra og synger ok rent, så gjør de to tingene til sammen han til en god vokalist, noe jeg forsåvidt kan være enig i også. Det er han absolutt, men igjen. Så unikt er det ikke. Hva med for eksempel Dan Swanö? Han growler etter min mening minst like bra. Kanskje ikke riktig like forståelig, men mye råere, og med mye mer innlevelse enn det jeg synes Åkerfeldt klarer. Renvokalen hans er også meget bra, og jeg vil kanskje påstå at han har litt mer særpreg i stemmen. Alt i alt tror jeg jeg vil plassere dem på samme nivå, men Swanö er ihvertfall ikke noen dårligere vokalist, så at Åkerfeldt (som en hel haug andre) befinner seg på denne lista har mye mer med hvor kjente og populære bandene deres er enn hvem som faktisk er "verdens beste vokalist" som det er avstemningen går ut på.

 

Jeg mener på ingen måte å slakte hverken det ene eller det andre. Jeg synes det er morsomt med slike kåringer jeg, men skulle man stemt på verdens beste hadde man nesten blitt nødt til å høre på alle, så det burde vel strengt tatt vært kalt "diskusjon.nos favorittvokalist" eller noe sånt, men nå var det vel ingen som mente dette som en seriøs kåring av det som faktisk er verdens beste vokalist.

 

Og så til saken...

Min stemme går til Freddy Mercury (igjen). Jeg er ikke noen spesielt stor fan av Queen, eller av han, men at han er den "beste" av de som er på denne lista som jeg har hørt nok til å kunne uttale meg om er jeg ikke i tvil om. Det jeg legger i begrepet "beste" som brukt i denne sammenhengen er da hovedsaklig teknisk sangferdighet, og da snakker jeg ikke bare om å nå høye toner og synge rent. Det er en helhetsvurdering både av det, variasjon i stemmen (bare for å komme med Åkerfeldt igjen. Her faller han litt igjennom i min bok. Ja, det er stor variasjon, men han har bare to hovedmoduser; kakemonster og fløtepus. (og ja, jeg setter det på spissen, ikke noe å hisse seg opp over)), og følelsen de legger i det når de synger. Jeg savner et par personlige favoritter her, men de skal jeg ikke trekke fram. Av de som er der og jeg har hørt noe av er det Freddy som stikker av med stemmen, både den i avstemningen, og den andre (jeg har åpenbart ikke talent for annet enn å bli hes når det gjelder å kopiere Freddy).

 

 

Her skulle man komme med et kjapt svar før man tok kvelden... Det var ikke mye vellykket.

 

 

Om noen ble nysgjerrige på Dan Swanö kan man forresten høre eksempler på growlingen hans i Edge of Sanity (hør på Enter Chaos. Ikke det beste han har gjort, men det duger), og renvokalen i Nightingale (hør på hva som helst egentlig, men kanskje helst Alonely og A Raincheck On My Demise.)

Endret av kakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...