Gå til innhold

Hatt Lumix DMC-TZ, ønsker bedre. Tips?

Anbefalte innlegg

Lumix DMC-TZ1 var mitt første kamera utenom "kjøp og click utgaver.", samt mitt første digitalkamera utenom det man har på dårlige mobiler.

Jeg hadde riktignok en meget kompromissfylt modell som hadde masse god funksjonalitet, 12,5x optisk zoom og god mulighet for videofilming opp til minnekortets størrelse og i bra oppløsning(om man ville ha en videosnutt der og da).

Jeg synes også at ved en del eksperimentering fikk jeg til fine bilder(ved første og andre forsøk faktisk). Men det som irriterte meg mest når jeg kom hjem og overførte bildene til min 24" LCD skjerm var:

- Alltid støy i linje overganger i bildet uansett lysforhold. Dette ødela ellers gode bilder, selv om mange sikkert ikke la merke til det.

- Generellt mye støy og meget dårlig utenfor ideelle lysforhold.

- Skjerm som ikke traff bildet slik man så det. Jeg måtte alltid justere motivet litt til høyre for å treffe slik jeg så det på skjermen. Og det var vanskelig å se skjermen under visse forhold selv om det skulle være en meget god skjerm.

- Det hadde ikke optisk søker(eller hva det kalles) som jeg savnet under enkelte forhold. Jeg syntes også det var vanskeligere å holde kameraet stødig når man ikke hadde det mot ansiktet i en optisk søker.

- Innebilder ble enten for mørke eller for lyse med blitz, var vanskelig å få til gode bilder innendørs. Uansett om jeg stilte lysfølsomhet osv og hadde sterkt lys inne.

- Typisk ville høye sivstrå se meget dårlig og spesielt "digitalt" ut.

Det var også mye positivt med kameraet, for all del... men det drepte litt av gleden at jeg fikk støy på bildene. Dette var et kompakt digitalt ultrazoom kamera til 3300,- Solgt det videre til 2400,-

Hva bør jeg satse på nå?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel Lumix du mener... Luminix har jeg aldri hørt om :) Og ikke minst, hvilken Lumix modell hadde du. Det er en ganske vesentlig opplysning.

Hvis det var FZx (hvor x er ett tall... tipper det, om man ser på prisen), vil kanskje Canon Powershot S3IS/S5IS være en erstatning for deg? Veldig like kamera, men Canon og Panasonic vektlegger litt forskjellige ting.

Hvis det var FZxx (hvor xx er to tall, enten 20, 30 eller 50), er det vanskelig å finne noen gode alternativer. Men det spørs om det var dette kameraet, da det koster mer, ihvertfall nytt.

Lenke til kommentar

Hehe flaut, lenge siden så jeg rotet med navnet. Jeg hadde nok ikke den serien du nevner, men en enklere utgave som var ny i fjor.

DMC-TZ1 (glemte å skrive det i posten). Men jeg ønsker en vesentlig oppgradering. Og gjerne at de støtter SD i en eller annen form siden det er mye brukt ellers.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vil du ha mye zoom, så er disse aktuelle:

Panasonic FZ8

Panasonic FZ50

Canon Powershot S3IS

Canon Powershot S5IS

Olympus har også en modell... husker ikke helt hva den heter.

Alle disse har elektronisk søker. Det er umulig med optisk søker på superzoom, ettersom man ikke får plass til nok zoom i den optiske søkeren, og man må derfor bruke elektronisk søker. Men den er god på disse modellene, og fungerer på samme måte som en optisk... bare mye mer nøyaktig. En optisk søker kan aldri være 100% nøyaktig, spesielt ikke på zoomkamera, ettersom den ikke viser bildet gjennom objektivet. Det gjør imidlertid en elektronisk søker.

De er også en del større enn TZ1, men størrelsen er grunnen til at TZ1 går på noen kompromisser i forhold til kvalitet. TZ3 skal være bedre på de fleste områder, og har i tillegg vidvinkel tilsvarende 28mm.

Lenke til kommentar

Hmm takker for gode tips, skal sjekke ut disse alternativene :) Jeg er ikke fremmed for å gå opp i prisklasser 5-7000,- så lenge jeg får et kamera jeg kan leve lenge med.

Jeg synes også DMC-TZ var flott i størrelsen, men det ble ikke så godt å holde i og der er kanskje type DMC-FZ bedre slik sett.

EDIT:

Er DMC-TZ3 og DMC-FZ8 like gode kameraer hvis man ser bort fra den fysiske størrelsen? Med tanke på at sistnevnte faktisk koster mindre.

Evt. er kanskje DMC-FZ50 neste skritt?

EDIT2:

har satt opp en sammenligning her og må si at noe av informasjonen desverre er litt gresk for meg.

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign

- 1/1.8 er bedre enn 1/.2.35?

- På vivinkel, er 28 da bedre enn 35?

- Største tele er 432 bedre enn 420?

Jeg vet jeg ikke skal gå for mye på det tekniske, siden de teller forskjellig, men for en som ønsker et godt allround kamera så har det sikkert noe betydning.

Det jeg vet er at det ikke er viktig med høy MP hvis man har en dårlig CCD. Og at 6MP egentlig er nok for de fleste formål hvis man ikke skal lage store plakater.

Gode macroegenskaper er også viktig siden dette var en ny verden med nye gleder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

FZ8 er et bedre kamera enn TZ3, blant annet på grunn av større optikk. TZ3 er et relativt lite kamera, med påfølgende ganske liten optikk, og det er dens største ulempe. FZ8 har større, skarpere og bedre optikk. FZ8 er også bedre på en rekke andre punkter, blant annet mulighet til flere manuelle muligheter og lignende. Det har også elektronisk søker som sagt.

FZ50 er et av de aller råeste semi-kompaktene på markedet. Det er imidlertid like stort som de minste speilrefleksene. Til gjengjeld har man meget anvendelig optikk (12x zoom og optisk bildestabilisator), og man måtte ha lagt noen tusenlapper ekstra på bordet for å få like anvendelig optikk til et speilrefleks. FZ50 er det nærmeste du kommer et profesjonelt superzoomkamera med fordeler som manuell fokusring, manuell zoomring, blitssko med mere. Man har selvsagt autofokus også, om man ønsker. Men manuell fokusring er nyttig for de som liker å jobbe litt med bildene man tar.

1/1,8" er bedre enn 1/2,35" ettersom sensoren er større med første benevnelse (1 delt på 1,8 er større enn 1 delt på 2,5). Jo større sensoren er, jo mindre fare er det for støy.

28mm er større vidvinkel enn 35mm (du får med mer på bildet).

432 er større tele enn 420 (du kommer nærmere motivet).

6 megapiksler er mer enn nok til det meste, og spesielt på små kompakter er optikken en begrensning før sensoren om man går et stykke over 6 megapiksler. Og jo mer piksler du har på en liten sensor, jo større er faren for støy i bildene. Men utviklingen går fremover også her, selv om støy er et av de største problemene for mange kamera i dag.

De fleste kompakte og semikompakte har gode makroegenskaper.

Lenke til kommentar

Veldig god informasjon Afseth, du er en forumbruker jeg setter stor pris på her inne, og alle som gir tips selv til oss grønne :D

Må si at FZ50 frister siden den bare ligger rundt tusenlappen over de andre. Mulig jeg går for det. og allerede til uken eller bestiller i morgen.

Riktignok har det dårligere vidvinkel enn TZ3 og dårligere tele enn FZ8, men det ser jo også ut som det er vanskelig å få det beste av begge deler og at de følger hverandre i stor grad høyt og lavt i verdiene.

Selv om jeg sikkert ikke er en god nok fotograf til å si at TZ1 begrenset meg så kan vel FZ50 se ut til å være neste skritt. Digitalt speilrefleks er nok flott, men jeg har mye å lære og FZ50 kan sikkert være et godt kamera å lære mye med.

Hva synes dere evt. om FZ50 vs. konkuransen? Jeg så at en nevnte at det ikke var så mye konkuranse mot denne Lumix klassen?

Elektronisk søker er også nyttig, og de har derfor sikkert prioritert mindre skjerm på FZ50, som også gir bedre batterilevetid.

EDIT:

Valget ser nå ut til å stå mellom disse to...

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...ids%5B%5D=50498

EDIT2:

Samsung Pro815, selv om det er et "gammelt" kamera ser på papiret ut som å være meget godt.

https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications

- 8MP mer enn nok.

- 15x optisk zoom

- større bildesensor enn alle de andre 1/1.5 eller 2/3.

- 28w - 420t

- F2.2 - F4.6

Alikevel får det kritikk for middels bildekvalitet og dårlige egenskaper i svakt lys. Heite specs uten å fullføre?

Men jeg går nok for en av de to over og heller mest mot FZ50.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har bestemt meg for Panasonic Lumix DMC-FZ50. Jeg ble plutselig sittende å se på dSLR og skjønte at nå må jeg bare gi meg og handle. FZ50 gir meg mer en nok av hva en amatør som meg trenger for å få glede av god fotografering samt det å bearbeide bildene i etterkant(RAW).

Men er det noen som kan anbefale hvor jeg bør kjøpe dette? Både Fotomagasinet og FotoVideo som ligger som naboer i Møllergata i Oslo ser ut til å få den sorte utgaven 5. juni.(altså i dag).

Noen som har erfaring med disse? Skulle hatt med et 2GB 160X SD kort samtidig samt om det er noe mer jeg burde tenke på? En god veske for allsidig turbruk og ekstra batteri. Noe annet som er lurt?

Hva slags vidvinkel konverter burde jeg evt. ta med for å få bedre vidvinkel på kameraet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er du lei av å få dårlige bilder i svak belysning burde du heller se på Fujifilm Finepix S6500fd. Zoom område fra 28 til 300mm, og bildekvalitet (spesielt i svak belysning) som konkurentene ikke kan matche.

Eller skal vi si bildekvalitet på ISO1600 som konkurrentene ikke kan matche... FZ50 har ikke noen store problemer med å matche S6500fd dersom du tar bilde i samme omgivelser, men de vil bruke litt forskjellig oppsett. Bl.a. vil bildestabilisatoren sammen med mer lyssterkt objektiv (særlig på litt tele) bidra til at du ikke like ofte trenger å bruke ISO1600...

Ellers har FZ50 mulighet for å bruke ekstern blitz, noe S6500fd ikke har. Det åpner igjen for mye større muligheter med lyssetting...

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at FZ50 er et utmerket kamera, men i svak belysning, som f.eks. innendørs, har jeg sjelden hatt bruk for full tele, og da betyr forskjellen mellom F4.8 kontra F3.7 på full tele svært lite. Vidvinkelen til S6500fd på 28mm er derimot en veldig stor fordel framfor 35mm på FZ50. Muligheten for å bruke ekstern blitz er sikkert kjekt, men hensikten med et kamera med gode ISO kvaliteter er vel nettopp å slippe å bruke blitz ved enhver anledning.

Lenke til kommentar
Vidvinkelen til S6500fd på 28mm er derimot en veldig stor fordel framfor 35mm på FZ50.
Kan jeg bruke en vidvinkel konverter på FZ50 og isåfall hvilken, for å få bedre vidvinkel?

Og hva er evt. fordeler/ulemper med S6500 vs S9600, pris er ikke så viktig under 5000,-. Men kjøper gjerne det beste jeg får under den lappen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...