Gå til innhold

G9x info tråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg prøvde å få frem var at 8800GT sine 512MB blir en flaskehals i SLI konfigurasjoner ved høye oppløsninger og spill som tar opp mye Vram. Hvis et skjermkort overskrider grenser for antall MB som ligger lokalt på kortet, så kan man som regel vente å se en voldsom tap i ytelse.

Hittil er det mer eller mindre bare crysis som har store nok teksturer til å gjøre noe slik.

 

Jeg har ikke poengtert at 8800GTX vil danke ut 8800GT, men jeg sa at det ligger til rette for at det gjør det i crysis med så høye oppløsninger og teksturer. Drivere vil nok ikke hjelpe stort på den saken (for lite Vram er for lite Vram), og i og med at 8800GTX vil øke tilsvarende ved en god driver så er man like langt.

 

Dette er og har alltid vært forskjellen på kort med forskjellig minnestørrelse.

Så lenge du ikke bruker opp Vrammen så vil det mer eller mindre aldri være noen forskjell i minnemengden på skjermkort. På et skjermkort med mer minne så møter den ikke "veggen" like tidlig.

(ja det er faktisk en grunn til at du har et 640MB og et 320MB 8800GTS, det er ikke bare et salgstriks)

 

men de spekulasjonene jeg har lest har gitt uttrykk for at GTX taper terreng i høy grad for dual-GT.

8800GT SLI er som jeg har sagt flere ganger før langt bedre enn et 8800GTX.... vel og merke helt til det møter veggen. :innocent:

 

For å bli litt mer generell her, gitt at man ikke spiller på forholdsvis meget høy oppløsning, kan det se ut til at det kun er desimaler som skiller de to kortene i enkeltkonfigurasjon. Og dette er ved bruk av den første fullførte driveren til GT!

Stemmer, lavere oppløsninger gjør at Vram bruken holder seg under grensen til 8800GT, og båndbredden får ikke så mye å si. Og da er det ikke lengre så mye som skiller de to kandidatene.

Lenke til kommentar

Så, grunnen til at GT gjør det konsekvent bedre enn 640mb gts ved høyere oppløsninger AA/AF er at 512mb vram er mer enn 640mb vram?

 

Jeg tror at vram er en faktor, helt klart, men jeg vil vente på reelle tall før det blir tydelig hvor en dual GT konfigurasjon møter den proverbiale veggen, du derimot, kan se ut som du har gjort opp en mening allerede. Spørsmålet når testene kommer ut blir vel antakelig hva du mente med "høy oppløsning"

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå blir jeg usikker her. :p

 

Hva mener/tror dere er best av 2xGT eller 1xGTX i 1280x1024 og muligens AA i Crysis? Resten av systemet mitt kommer ikke til å være noe flaskehals.

 

2xGT ville jeg satset på.

Lenke til kommentar
Så, grunnen til at GT gjør det konsekvent bedre enn 640mb gts ved høyere oppløsninger AA/AF er at 512mb vram er mer enn 640mb vram?

 

Jeg tror at vram er en faktor, helt klart, men jeg vil vente på reelle tall før det blir tydelig hvor en dual GT konfigurasjon møter den proverbiale veggen, du derimot, kan se ut som du har gjort opp en mening allerede.

? GTS 640MB slår da ut 8800GT i høye oppløsninger på crysis.... (som igjen styrker teorien min)

aacry1920.gif

Ps: I andre spill så ka ndet godt være at det trengs mer til for å bryte Vram barrieren, og da blir det naturligvis helt annerledes)

 

Og ja, det er bare en teori fra min side, og en forklaring på den dårlige ytelsen til 8800GT.

(som også viser seg å stemme veldig bra med ytelsen til GTS 320MB og GTS 640MB)

 

Jeg snakker bare teori her. Har ikke bygd opp noen mening.

 

Nå blir jeg usikker her.

 

Hva mener/tror dere er best av 2xGT eller 1xGTX i 1280x1024 og muligens AA i Crysis? Resten av systemet mitt kommer ikke til å være noe flaskehals.

Tipper 8800GT SLI drar ganske så rått ifra. ;)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Har du flere tester som styrker den teorien?

Denne testen viser rimelig det samme mønsteret ja:

utennavnhz3.jpg

Edit: den viser faktisk enda klarere forskjellen.

Tviler på at SLI kunne gjort opp for tapt terreng her....

 

Er vel forskjellig fra spill til spill.

 

Når 320 eller 640 spørsmålene herjet, var det mange som mente at skulle du bruke 1600x1200 eller høyere, så var 640MB det beste valget.

 

 

Dette er hva de forskjellige kortene klarer før de møter en viss barriere. (det virker som om 8800GTS 320MB allerede møter på veggen ved 1280x1024 og 0xAA/AF, men ettersom jeg ikke har sett tester med lavere oppløsning så er det litt vanskelig å avgjøre)

Dette er ivhertfall hva grafene kan tyde litt på:

8800GTS 320MB = 1280x1024 ingen AA/AF

8800GT 512MB = 1680x1050 2xAA/4xAF

8800GTS 640MB = 1920x1200 2xAA/4xAF

8800GTX 768MB = 2560x1600 2xAA/AF (?)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

tok netop å testet mitt 8800GT 1920x1080(maks på min skjerm) alt på HIGH AA:0x

hovrdan velger eg AF til 16x? uansett så var alt på high inne på innstillingene.

 

kjørde gjennom testen å så startet eg crysis igjenn slik at dere kan se oppløsningen

ditte er et overklokka GT kort vel og merke

 

edit: glømte å skrive FPS 30

post-92821-1194209014_thumb.jpgtok

Endret av acerview
Lenke til kommentar

Helt enig med Andrull og Smirnoff her og at man derfor må slutte å si at et type kort er det beste uansett. Man må bla. ta hensyn til oppløsningen man skal kjøre på.

 

8800GTS 320MB var sikkert et godt kjøp for mange, men ikke alle. Det samme med 8800GT som i tillegg har fått kutt i minnebussen som de har spedd på med høyere frekvens og fler streamprocs som tilsier bedre ytelse opptil visse oppløsninger, men et fall deretter og at den vil møte vegge tidligere i spill med store texturer etc.

 

Derfor må man ikke blindt si at blindt 2*8800GT knuser alt. En kjøper med 24" skjerm kan fort støte på at han får elendig ytelse i den oppløsningen han spurte om dette ville gå bedre enn eks. 8800GTX.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
I følge denne testen yter 2X8800GT mye bedre enn ett 8800GTX selv i 1900x1200 oppløsning. Det samm gjelder også fro denne testen men ett 8800Gt klarer seg ikke så bra i høye oppløsninger.

Nå må du ikke blande. Vi snakker for det meste om Crysis, da dette spillet tar i bruk svært høyoppløste teksturer og tar i bruk en god del Vram. På grunn av dette er det et godt eksempel på eventuelt kommende DX10 spill. (gjelder naturligvis ikke bare DX10, men da spesielt DX10 på grunn av støtte for fire ganger så høye teksturer)

 

Spill som f. eks BF2 og Fear er gammle og har relativt lave teksturer. I de to spillene spesielt så er det masse shading, og tar veldig god bruk av kraftigere GPUer.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Her er en test som kommer til motsatt konklusjon, andrull, dette er med en standard klokket GT: http://www.legionhardware.com/document.php?id=699&p=3

 

Det er for tidlig å si noe om vrambegrensninger på dette tidspunktet, mener jeg.

Den "konklusjonen" bygger vel nesten enda mer på det jeg har sagt?

De kjørte i DX9 (mindre teksturer) på lavere instillinger, og uten noen AA eller AF.

 

Kombinasjonen av dette gjorde at 8800GT ikke møtte veggen, da de hadde på lavere grafikkinstillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...