Gå til innhold

G9x info tråd

Anbefalte innlegg

Min forståelse er som følger:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

G92/G96/G98 har lenge vært misforstått som "Geforce 9800 serien", altså niende generasjon GPU fra NVidia.

Geforce 8800 serien (G80) er den åttende generasjon GPU fra Nvidia. Her kommer navnene G92, G96 og G98 inn i bildet. Denne serien har byttet navn til D8M, D8V og D8E som fortsatt er åttende generasjon (8800 serien), men krympet til 65 nm. Dette er ikke en ny generasjon GPU. Dette har heller ingen ting med Geforce 9800 GTX å gjøre.

Av dette kan det oppsummeres at vi har følgende skjermkort på 65 nm. Disse er basert på 8800 serien men klokket opp:

D8M/P/V? kommer i november, og vil ha rundt samme ytelse som 8800 GTS, vil sannsynligvis hete 8800 GT.

D8E: Dual GPU 65 nm versjonen av 8800GTX. Vil sannsynligvis hete 8800 GX2, kommer januar/februar 2008.

D9E kommer i andre kvartal 2008, jeg tipper november 2008, og vil være niende generasjon GPU, 9800 GTX. Denne vil være basert på 55nm, muligens 45nm.  :dribble:

Jeg tror ikke en krymping av Geforce 8800 GTX fra 90nm til 65 nm vil føre til noe i nærheten av en dobling av ytelsen.  :nei:  En ny generasjon GPU vil derimot føre til en dobling av ytelsen slik som tidligere.

NB!

Alt dette er personlig forståelse og synsing fra min side.

I dag fikk jeg lyst til å kjøpe meg en 8800 GTX + Q6600. Tror det blir det straks, jeg ser ingen grunn til å vente på en 8800 GX2 som kommer i januar/februar. Kommentarer?

Jeg har også lyst til å oppgradere litt før storspillene som står for døren kommer ut...

Skjermen min er en 24" med 1900x1200 oppløsning, så jeg er totalt avhengi av et kort som klarer next gen spillene med max detaljer, i nevnte oppløsning, med akseptabel -> veldig god framerate...

Noen som ser for seg at Call of duty, crysis, asassins creed blir spist av 8800GTX i 1900x1200?

Så jo den forumposten om hw spec req's for crysis, og han mumlet om at 8800gtx klarte crysis "akseptabelt" i de høyere oppløsningene uten noe form for AA eller AF :(

9596245[/snapback]

Det som er problemet til mange gamere i dag. Skjermkort bransjen har ikke fulgt godt nok opp dette med at brukere har fått seg skjermer som takler ekstreme oppløsninger kontra et par år tilbake.

Alle her vet jo at HW er verdens dyreste hobby.. (ingen regel uten unntak)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så jo den forumposten om hw spec req's for crysis, og han mumlet om at 8800gtx klarte crysis "akseptabelt" i de høyere oppløsningene uten noe form for AA eller AF :(

9596245[/snapback]

Crysis kommer til å kjøre helt ok på 8800gts/gtx kort. Det er fremdels mye som kan/vil bli forbedret i nye drivere.

Beta-klienten til Crysis kjører helt ok på mine kort, dog med en litt annen driver den som er public.

Når det gjelder nye nVidia-kort så ler jeg godt av Fudzilla og "Se & Hør" sine spekulasjoner, de endrer seg jo fra uke til uke... Det er mye som ikke er helt bestemt enda, men lanseringen blir i november, det er sikkert, ikke bare for grafikkort, men også nye chipset. Mer enn det kan jeg ikke si.

Lenke til kommentar
Noen som ser for seg at Call of duty, crysis, asassins creed blir spist av 8800GTX i 1900x1200?

9596245[/snapback]

[OT]

Tja, det blir jo rene spekulasjoner fra min side, men mitt svar blir faktisk ja.

Ble faktisk meget positivt overrasket når mitt 8800GTX (stock speeds) rulla Bioshock i 1920*1200 med alt på full guffe (inkl. DX10 effektene) knirkefritt over skjermen.

Selv om Bioshock er en flerplatformtittel, og som derav ikke har de største teksturene gjemt under shaderne, er det vel lov å håpe dette er en pekepinn.

Spillene du nevnte vil sannsynligvis også være enda mer DX10 optimaliserte enn Bioshock (hørte det var et lite stressprosjekt som nVidia selv hjalp til med å få implementert i tide.)

[GDI]Raptor har jo også allerede nevnt det selvfølgelige potensialet for videre optimalisering av drivere. Spesielt tror jeg dette vil få store innvirkninger i driverne som garantert vil følge i fotsporene på de "ekte" DX10 spillene etter hvert.

Så jeg vil fortsatt våge meg på ja - ihvertfall med reservasjoner.

Frykter selv at i sær Unreal Tournament 3 i MP, Crysis og Alan Wake vil kreve litt ofring av eyecandy for å holde seg innenfor mine krav for spillbarhet.

[/OT]

Only time will show, though...

Noe som også gjelder hva nVidia lirker ut av ermet i november.

Ihvertfall for de av oss her inne som ikke deler privilegiet til [GDI]Raptor ;)

Lenke til kommentar

Har det egentlig kommet ut noen konkrete spec på hva crysis vil kreve?

Jeg som sikkert alle andre venter veldig på Crysis og Age Of Conan.

Har veldig lyst til å kjøpe en maskin nå siden jeg ikke har noe for tiden og har da sett på 8800GTX, men om det drar crysis OK er dette jo kjedelig, vil ha en maskin som drar det veldig glatt og pent.

Endret av noXelon
Lenke til kommentar

Har veldig lyst til å kjøpe en maskin nå siden jeg ikke har noe for tiden og har da sett på 8800GTX, men om det drar crysis OK er dette jo kjedelig, vil ha en maskin som drar det veldig glatt og pent.

9610509[/snapback]

Med en quad prosessor og gtx kommer det nok til å se pent ut :)

Med en overklokket quad (feks. 3GHz) og overklokket gtx kommer det vertfall til å se bra ut.. er du usikker kan du jo alltids kjøre gtx i sli :whistle:

Lenke til kommentar

9610509[/snapback]

Med en overklokket quad (feks. 3GHz) og overklokket gtx kommer det vertfall til å se bra ut.. er du usikker kan du jo alltids kjøre gtx i sli :whistle:

9610599[/snapback]

Har i utgangspunktet sett på Q6600 og XFX 8800GTX 570M, den som ikke er klokket så mye.

For den Q6600 kommer til å yte ganske bra en stund vil jeg tro, setter på en litt grommere kjøler enn originalen og klokker litt så går det fint senere.

Samme med grafikkortet, aner ikke åssen kjøleren er på den, mulig jeg ikke trenger å bytte.

Lenke til kommentar

9610509[/snapback]

9610599[/snapback]

Har i utgangspunktet sett på Q6600 og XFX 8800GTX 570M, den som ikke er klokket så mye.

For den Q6600 kommer til å yte ganske bra en stund vil jeg tro, setter på en litt grommere kjøler enn originalen og klokker litt så går det fint senere.

Samme med grafikkortet, aner ikke åssen kjøleren er på den, mulig jeg ikke trenger å bytte.

9610621[/snapback]

Quad yter meget bra ja. De fleste klokkes til 3GHz med stock volt (det finnes unntak).

Kjøleren på 8800 kortene er meget bra. Kjølig og stille :)

Mitt kjører dønn stabilt på 625/2200

Lenke til kommentar

9610621[/snapback]

Quad yter meget bra ja. De fleste klokkes til 3GHz med stock volt (det finnes unntak).

Kjøleren på 8800 kortene er meget bra. Kjølig og stille :)

Mitt kjører dønn stabilt på 625/2200

9610923[/snapback]

Okey.

Det høres jo veldig bra ut :)

Gleder meg til å kjøpe nå. Ser på gameplay filmer av crysis og sikler ganske bra :p

Blir artig å se på de nye kortene fra GeForce. Koster sikkert veldig mye i starten også blir de mer modne og yter bedre etter en tid :D

Endret av noXelon
Lenke til kommentar
Bare synd de fleste singelslottere vanligvis bråker som et uvær. .(

9599526[/snapback]

ATI X1950Pro 512MB SingleSlot og overklokket var meget stille og tilnærmet lydløst.

9600409[/snapback]

Ja, og det er jo lov å håpe på at RV670 blir stille også, singleslot design der også ser det ut til!

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=160512

9613585[/snapback]

Så ut som det er såpass mange forbedringer med R670 at jeg venter.

Men on-topic:

Hvis det ikke kommer en ny GTX i november så blir jeg alvorlig skuffet. Hvis det kun kommer GT så kan jeg kjøpe GTS nå og droppe venting og prisjusteringer.

Men ifølge GDI skal jeg visst kunne forvente en GTX i november i år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...