Gå til innhold

G9x info tråd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir det 12. november som noen rykter sier? Blir det GTX og GTS samtidig?

9432441[/snapback]

det som vel er kommet frem er at det er et GTS kort som kommer, det blir em toppmodell i dagens marked med ikke i 9800 serien...

hadde vært utrolig fint med et GTS, 20% bedre ytelse og ned mot 100W strømorbruk :)

9432529[/snapback]

Prøver å ikke være en gledesdreper, men hvis 9800GTS skal være et "mainstream" kort, må folk flest ha råd til det. Det vil si at det bør havne i 2500-3500kr klassen.

Hvorfor skulle Nvidia ønske å gi ut et 9800GTS som yter bedre enn 8800GTX/ULTRA, når de kan kreve 4000-5000kr for sistnevnte?

Det er i 4-5k kortene den store profitten ligger.

Jeg ser ikke hvorfor de skulle vente til Q1 2008 (når 9800GTX lanseres) med å kreve big bucks for skjermkortene deres.

9800GTS'en kommer sikkert til å yte litt bedre enn 8800GTS'en, ha lavere strømforbruk, støtte for DX10.1 og være bedre egnet for HD avspilling, men det vil neppe true 8800GTX/ULTRA i forhold til gaming.

Alt dette er selvfølgelig ren spekulasjon fra min side :D ...

9435989[/snapback]

Tja, vanligvis så pleier nå neste generasjons GTS/GT å utkonkurere forrige generasjon sitt toppkort ganske kraftig.

Se f. eks 8800GTS mot 7900GTX.

Lenke til kommentar

tror nok helt sikkert at det GTS som kommer blir ganske mye bedre enn det vi ser i dag. må huske at 8800 serien var det første i en ny generasjon, og hvis man da tenker tilbake hvor mye forige generasjon forbedret seg har vi nok mye i vente....

Et 9800GTS 640MB hadde vært interresant... men pris.. pris... Bare 20% bedre? Maks 100W strømbruk hadde vært kjekt.

Theo343: det jeg mente med 20% var at kommende GTS la seg 20% over dagens ultra, så får heller 9800 gtx og ultra komme med 20% til..... vi har så allt for mange ganger forventa oss dobbling av ytelser, så jeg prøver bare og være realistisk, så får jeg heller bli overrasket :)

men man må jo huske at ATI også slipper kort snart...

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Må nok skuffe alle som hadde håpet på en dobling av ytelsen, det blir nok langt fra det...faktisk en tredobling. ÅÅÅåh så skuffet....

http://news.softpedia.com/news/NVIDIA-039-...lub-55548.shtml

The 8800 is capable of about 330 Gflops, which means the green team is suggesting that the 9800 could be three times more powerful

Dx10.1 støtten er på plass

http://www.itavisen.no/sak/393005

http://brutalcs.nu/index.php?p=visa_trad&TRADID=3689

Og, ja, som forventet så forsynes kortet av de nye 8-pins pci-e kontaktene.

http://forums.extremeoverclocking.com/t269011.html

The main difference is related to power. Like ATIs 2900 the new Nvidia cards will require the use of the new 8 pin PCI-e power connector.

Så vet vi det!

Lenke til kommentar

Litt off topic

new 8 pin PCI-e power connector

Når kom det ut?

Får håpe at min MIST 500W fortsatt er brukende.. Jeg kjøpte strømforsyningen for ikke så lenge siden, men tipper den ikke har denne type "connector". Jeg har ikke mulighet til å velge kabler til forsyningen.

8pinpciepoweryt5.jpg

OBS: bildet kan være galt xD

Edit: Min Mist 500 har en 6 pins PCI-e kontakt ./sigh

Da spørs det hvorvidt det lønner seg å gå for ett 9800 kort dersom PSUen også må byttes i tillegg til alt annet.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Blir det 12. november som noen rykter sier? Blir det GTX og GTS samtidig?

9432441[/snapback]

det som vel er kommet frem er at det er et GTS kort som kommer, det blir em toppmodell i dagens marked med ikke i 9800 serien...

hadde vært utrolig fint med et GTS, 20% bedre ytelse og ned mot 100W strømorbruk :)

9432529[/snapback]

Prøver å ikke være en gledesdreper, men hvis 9800GTS skal være et "mainstream" kort, må folk flest ha råd til det. Det vil si at det bør havne i 2500-3500kr klassen.

Hvorfor skulle Nvidia ønske å gi ut et 9800GTS som yter bedre enn 8800GTX/ULTRA, når de kan kreve 4000-5000kr for sistnevnte?

Det er i 4-5k kortene den store profitten ligger.

Jeg ser ikke hvorfor de skulle vente til Q1 2008 (når 9800GTX lanseres) med å kreve big bucks for skjermkortene deres.

9800GTS'en kommer sikkert til å yte litt bedre enn 8800GTS'en, ha lavere strømforbruk, støtte for DX10.1 og være bedre egnet for HD avspilling, men det vil neppe true 8800GTX/ULTRA i forhold til gaming.

Alt dette er selvfølgelig ren spekulasjon fra min side :D ...

9435989[/snapback]

Tja, vanligvis så pleier nå neste generasjons GTS/GT å utkonkurere forrige generasjon sitt toppkort ganske kraftig.

Se f. eks 8800GTS mot 7900GTX.

9436126[/snapback]

Det er sant, men i de tilfellene har det alltid vært et High-end kort i salg i tillegg. Hvis 9800GTS yter bedre enn 8800GTX/ULTRA, kommer det til å gå for 5000+kr og da er det ikke særlig "mainstream", hvilket det visst nok skal være.

Lenke til kommentar
Må nok skuffe alle som hadde håpet på en dobling av ytelsen, det blir nok langt fra det...faktisk en tredobling. ÅÅÅåh så skuffet....

The 8800 is capable of about 330 Gflops, which means the green team is suggesting that the 9800 could be three times more powerful

9438051[/snapback]

Tredobbling betyr absolutt ikke tredobbling av ytelsen. Men er jo en grei pekepinn på hva man kan forvente. :) (dog er jo også dette rykter)

Tror ud skal rimelig langt tilbake i historien hvor et skjermkort er ioppimot tre ganger så bra som forrige generasjons toppkort, så jeg tviler SVÆRT sterkt.

HD 2900XT var jo også ryktet til å bli et monsterkort av dimmensjoner..

Men nei, det holdt så vidt til å være konkurrent med 8800GTS. :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det brukes veldig mange begrep for å vise forskjellene, her er noen som sier at det er tre ganger raskere:

Her sier de at det bli to ganger så raskt som 8800 ultra, og tre ganger så powerful.

http://forums.gametrailers.com/showthread....t=139641&page=1

"G92" GeForce 9800 GTX specs.

- 65nm process technology at TSMC.

- Over one billion transistors.

- Second Generation Unified Shader Architecture.

- Double precsion support (FP64).

- GPGPU native.

- Over one TeraFLOPS of shader processing power.

- MADD+ADD configuration for the shader untis (2+1 FLOPS=3 FLOPS per ALU)

- Fully Scalar design.

- 512-bit memory interface.

- 1024MB GDDR4 graphics memory.

- DirectX 10.1 support.

- OpenGL 3.0 Support.

- eDRAM die for "FREE 4xAA".

- built in Audio Chip.

- built in tesselation unit (in the graphics core)

- Improved AA and AF quality levels

Ser jo at dx10.1 er på plass også.

Dette er jo også gtx spesifikasjonene, så prisen vil vel ligge rundt dagens 8800 gtx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...