Gå til innhold

Omtale av Tomb Raider: Anniversary (PC)


Anbefalte innlegg

Fin artikkel. Et helt greit spill, med både gode og negative sider. Irriterer meg f.eks. over kampsystemet som brukes, autoaim o.l. fungerer sikkert flott på konsoll, men når man sitter på PC med mus og har muligheten til å sikte på en skikkelig måte, hvorfor da bruke dette tåpelige systemet?

 

Jeg mislikte også at man ikke har muligheten til å save hvor man vil, men ettersom det er ganske korte sekvenser mellom checkpointene så går dette egentlig greit. Det som virkelig irriterer er at man må inn på menyen for å save etter er nytt checkpoint! Finnes det virkelig ikke en quicksave-knapp?

Endret av Limstift
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var merkelig, jeg var sikker på at det bygget på en noget oppgradert versjon av Legend-motoren. :hmm:

8766687[/snapback]

Den er det. Men grunnet at målgruppen er Wii og PS2 hovedsaklig, har de ikke lagt til "next-gen" innholdet i denne utgaven. Selv om PC-versjonen også er ute, har de nok fokusert på PS2 som en grunnplattform, siden Tomb Raider i bunn og grunn er noe som ble født på Playstation.

 

Legend var mer rettet mot next-gen kraften til Xbox 360.

Lenke til kommentar
Selv har jeg ikke blitt plaget av loading, da disse tar 1 sekund eller mindre på min pc. såvidt som jeg husker i farta er det vel ikke loading annet enn mellom brettene, og da du loader. Er enig med det meste du sier, men personlig er dette en 8'er.

8765541[/snapback]

Jeg hadde ingen problemer med lastetidene, og jeg ser at det kanskje kom litt dårlig fram hva jeg siktet til i konklusjonen. Det jeg mener, er at all prøvinga og feilinga mot slutten gjør at man føler man sitter og ser på lasteskjemen litt for ofte.

8766549[/snapback]

ah, da er vi begge enige ;)

Lenke til kommentar

De har ikke bare gjenskapt selve spillet, men også de forskjellige stedene. Det er en fryd å kunne spille gjennom dalen med dinosaurene på nytt. Jeg håper virkelig at de lager en remake av Tomb Raider 2 og stopper der. Forresten, kan man spille gjennom huset til Lara i remaken?

Lenke til kommentar
Eneste skuffelsen er at de med Legend motoren har gått bort fra muligheten til å lagre spillet hvor man vil til å måtte bruke Checkpoints

8768415[/snapback]

Er dette negativt? Jeg tror utfordringen, og derfor spillopplevelsen, hadde blitt en del dårligere om man kunne lagre hvor man ville. Normalt er jeg for quicksave-funksjonalitet, men spill som Tomb Raider fungerer best uten. Det gir de store hoppene og dødelige fellene et litt ekstra fryktinngytende fjes. :)

8768469[/snapback]

 

Evt så blir de vansklige sekvensene ekstra kjedlig, etter du har falt ned langt uti for 10ende gang. Man orker jo ikke å quicksave før man "må" uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det var merkelig, jeg var sikker på at det bygget på en noget oppgradert versjon av Legend-motoren. :hmm:

8766687[/snapback]

Den er det. Men grunnet at målgruppen er Wii og PS2 hovedsaklig, har de ikke lagt til "next-gen" innholdet i denne utgaven. Selv om PC-versjonen også er ute, har de nok fokusert på PS2 som en grunnplattform, siden Tomb Raider i bunn og grunn er noe som ble født på Playstation.

 

Legend var mer rettet mot next-gen kraften til Xbox 360.

8769390[/snapback]

 

Var det så mye mer født på PS enn andre plattformer? Det kom jo ut samtidig på alle plattformene mener jeg å huske.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fin artikkel. Et helt greit spill, med både gode og negative sider. Irriterer meg f.eks. over kampsystemet som brukes, autoaim o.l. fungerer sikkert flott på konsoll, men når man sitter på PC med mus og har muligheten til å sikte på en skikkelig måte, hvorfor da bruke dette tåpelige systemet?

 

Jeg mislikte også at man ikke har muligheten til å save hvor man vil, men ettersom det er ganske korte sekvenser mellom checkpointene så går dette egentlig greit. Det som virkelig irriterer er at man må inn på menyen for å save etter er nytt checkpoint! Finnes det virkelig ikke en quicksave-knapp?

8769199[/snapback]

 

vel jeg har ikke savet i menyen ennå... jeg bare lar det gå på checkpointene... når jeg er lei bare quitter jeg og når jeg går inn igjen bare tar jeg continue og begynner på siste checkpoint...

 

syns spillet var helt greit... har prøvd 1 ern og 3 ern men da var jeg 12 år elns så jeg husker ikke helt... men 4,5,6,7 og dette har jeg spilt og syns alle untatt 6 (angel of darkness) var bra/morsomme å spille...

Lenke til kommentar
Var det så mye mer født på PS enn andre plattformer? Det kom jo ut samtidig på alle plattformene mener jeg å huske.

 

AtW

8770094[/snapback]

Mener å huske at det kom ut på Playstation først. I følge Tomb Raider Anniversary Dirary (eller var det historien til Tomb Raider?) på Gametrailers var Core Design i samtaler med Sony om å få spillet på PS. Så kom det ut på DOS og Genesis (Megadrive) senere det året. Mulig jeg tar feil.

 

Men siden to av plattformene ikke har tilstrekkelig kraft til å drive next-gen innholdet, så har nok Crystal Dynamic latt være å legge det til. Kanskje kan det komme nedlastbart innhold til PC senere, hvem vet.

Lenke til kommentar
Var det så mye mer født på PS enn andre plattformer? Det kom jo ut samtidig på alle plattformene mener jeg å huske.

 

AtW

8770094[/snapback]

Mener å huske at det kom ut på Playstation først. I følge Tomb Raider Anniversary Dirary (eller var det historien til Tomb Raider?) på Gametrailers var Core Design i samtaler med Sony om å få spillet på PS. Så kom det ut på DOS og Genesis (Megadrive) senere det året. Mulig jeg tar feil.

 

Men siden to av plattformene ikke har tilstrekkelig kraft til å drive next-gen innholdet, så har nok Crystal Dynamic latt være å legge det til. Kanskje kan det komme nedlastbart innhold til PC senere, hvem vet.

8770730[/snapback]

Jeg var en Sega nerd på de tider og kan ikke huske noe Megadrive sammen med tomb raider, men jeg kan bekrefte at det kom til Sega Saturn.

 

Litt snakk om kamera i denne tråden. Er kamera bedre enn i originalspillet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Ifølge databasen til ign kom spillet 15. september til både psx og saturn, og på pc måneden etter.

Jeg har selv spilt 1-3 på PC.

Lenke til kommentar
Ifølge databasen til ign kom spillet 15. september til både psx og saturn, og på pc måneden etter.

Jeg har selv spilt 1-3 på PC.

8771075[/snapback]

 

Har prøvd å undersøke litt selv, og det er ikke lett å bli klok, gemspot oprerer med en annen dato for PC-spillet enn IGN, men sier bare 1996 om PS-versjonen, gamefaqs sier begge ble lansert i oktober(?), wikipedia har bare ppgitt en lanseringsdato.

 

Men uansett er det vel liten tvil om at det ihvertfall var en stor hit på playstation :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Man orker jo ikke å quicksave før man "må" uansett.

8770091[/snapback]

Dette er ganske subjektivt. Personlig quicksaver jeg omtrent hele tiden, bort sett fra i situasjoner der jeg kan ha satt meg fast. Jeg quicksaver bortimot hele tiden uten å tenke over det, det har blitt en vane for meg.

Lenke til kommentar
De har ikke bare gjenskapt selve spillet, men også de forskjellige stedene. Det er en fryd å kunne spille gjennom dalen med dinosaurene på nytt. Jeg håper virkelig at de lager en remake av Tomb Raider 2 og stopper der.

8769561[/snapback]

 

Veldig enig der altså, en remake av TR2 hadde vært fint. Etter TR2 følte jeg serien begynte å skli ut av den gode formelen.

Lenke til kommentar

Dette spillet skal jeg helt klart skaffe meg til PC, må bare skaffe meg PC'en først ;)

 

Ellers er jeg helt enig med dere som har lyst på en TR2 remake. Nå er jeg da også en stor fan av 3'ern, så hvorfor ikke den og? :D Fra 4ern begynte etter min mening nedoverbakken, siden alle de tre første spillene fengslet meg fra start til slutt.

 

Er det forresten noen av dere med spillet som har prøvd å spille spillet med den trådløse 360 gamepaden? (gjennom PC-adapteren til microsoft som selges for rundt 200,-)

Lenke til kommentar

Mener det er en del på Tomb Raider sine egne forum som spiller med 360 kontroll, men om det er den trådløse typen eller den med usbledning vet jeg ikke. Selv spiller jeg med PS2 pad og adapter, og spillet lar deg mappe opp hver enkelt knapp så det burde fungere. :)

Endret av ResidentDante
Lenke til kommentar
Dette spillet skal jeg helt klart skaffe meg til PC, må bare skaffe meg PC'en først ;)

 

Ellers er jeg helt enig med dere som har lyst på en TR2 remake. Nå er jeg da også en stor fan av 3'ern, så hvorfor ikke den og? :D Fra 4ern begynte etter min mening nedoverbakken, siden alle de tre første spillene fengslet meg fra start til slutt.

 

Er det forresten noen av dere med spillet som har prøvd å spille spillet med den trådløse 360 gamepaden? (gjennom PC-adapteren til microsoft som selges for rundt 200,-)

8779070[/snapback]

 

Har prøvd å spille med den trådete 360-kontrolleren, fungerer fint det, er ikke elt sikker på hva som er best av det og mus+tast, begge deler har fordeler og ulemeper, men endte på mus+tast til slutt

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja, det var jo ikke uventet et par sekvenser som ble langt mindre underholdene av det faktumet at man ikke kan save selv. Feks på nest siste brett, hvor man gjentatte ganger først har en kjedlig slosskamp, og deretter en vansklig hoppesekvens som ender i døden om man bommer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, det var jo ikke uventet et par sekvenser som ble langt mindre underholdene av det faktumet at man ikke kan save selv. Feks på nest siste brett, hvor man gjentatte ganger først har en kjedlig slosskamp, og deretter en  vansklig hoppesekvens som ender i døden om man bommer.

 

AtW

8957194[/snapback]

Heh, ja den plassen i lost island der de flyvende monstrene kommer og bombarderer deg med fireballs mens du står på en liten plattform?

Blir du troffet én gang klarer du ikke å komme deg opp før du treffes en gang til, ergo du dør. Rimelig irriterende.:wallbash: Men heldigvis var det quicksave for hver ny plattform da, så det gikk til slutt.

 

Men synes det egentlig var ganske få plasser der jeg savnet manuel saving. Quicksave funksjonen fungerte ganske glimrende, med bare mindre irritasjons momenter.

Lenke til kommentar
Ja, det var jo ikke uventet et par sekvenser som ble langt mindre underholdene av det faktumet at man ikke kan save selv. Feks på nest siste brett, hvor man gjentatte ganger først har en kjedlig slosskamp, og deretter en  vansklig hoppesekvens som ender i døden om man bommer.

 

AtW

8957194[/snapback]

Heh, ja den plassen i lost island der de flyvende monstrene kommer og bombarderer deg med fireballs mens du står på en liten plattform?

Blir du troffet én gang klarer du ikke å komme deg opp før du treffes en gang til, ergo du dør. Rimelig irriterende.:wallbash: Men heldigvis var det quicksave for hver ny plattform da, så det gikk til slutt.

 

Men synes det egentlig var ganske få plasser der jeg savnet manuel saving. Quicksave funksjonen fungerte ganske glimrende, med bare mindre irritasjons momenter.

8957448[/snapback]

 

Den fungerte ikke så verst, men manuell save hadde vært å foretrekke også her. Det hendte ikke såå sjelden at man måtte ta seg en kjapp omvei for å komme innom et savepunkt. Eller gjøre en sekvens som er lang og kjedlig, pga av et dårlig hopp feks. Ikke det aller beste i kombo med den til tider litt underlige tolkningen av renting spillet har.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...