cFc Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg lurer på en ting; nå om dagen sliter jeg med matte, det største problemet er vel at jeg ikke gidder å jobbe hjemme med det. Jeg får nok 2 i faget til tross for stryk på de to siste prøvene. Jeg går VK1, altså det andre året på videregående. Jeg lurer på om jeg er nødt til å ha matte et år til for å kunne komme in på BI some er planen akkurat nå? Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg lurer på en ting; nå om dagen sliter jeg med matte, det største problemet er vel at jeg ikke gidder å jobbe hjemme med det. Jeg får nok 2 i faget til tross for stryk på de to siste prøvene. Jeg går VK1, altså det andre året på videregående. Jeg lurer på om jeg er nødt til å ha matte et år til for å kunne komme in på BI some er planen akkurat nå? 8764242[/snapback] Vidt jeg vet setter ikke BI noen standarder på karakterer. Altså opptakspoeng. Hva har du i andre fag, og hva skal du på BI er en forutsetning for å svare deg her? 2mx, eller 2mz forresten? Skal du videre på universitetet kan det bli et problem, spesiellt NTNU hvor det er påkrevd med mininum 4 i snitt gjennom alle år. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 BI krever bare 2MX (evt. 3MZ?) Om du kommer inn eller ikke avhenger jo i stor grad av de andre karakterene dine, og ikke minst hvilken utdanning du vil inn på. Tror ikke de ser på de individuelle karakterene, ettersom det ikke er satt opp som noe krav å ha god mattekarakter. Men du må jo få ståklarakter da, for å få generell studiekompetanse. På siviløkonom tror jeg de har satt minimumskravet til 50 poeng. De andre fagene har nok en langt lavere grense. En toer i matte bør ikke by på noen problemer dersom du skal inn på universitetet heller. Det er bare ingeniørlinjene på NTNU som opererer med et krav på 4 i 3MX, men du skal kanskje ikke bli ingeniør siden du ikke liker matte? Ellers er det bare snittet av alle karakterene dine pluss eventuelle tilleggspoeng som avgjør om du kommer inn eller ikke. Lenke til kommentar
kesse Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Det kommer også ann på hvilken BI skole du tenker på. BI nydalen har et snitt på rundt 4 på mange av linjene sine, mens de andre stedene i Norge er det ofte ikke noe snitt i det hele tatt. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 At BI ikke har krav i det hele tatt er feil. Som Thoz påpeker over det ca. 50 konkurransepoeng som er snittet (sånn pluss, minus) på siv. øk og sivilmarkedsfører. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Jeg håper det ikke er økonomi du har tenkt å studere på BI, for jeg kan garantere deg at du har valgt feil dersom du ikke liker matematikk og likevel vil studere økonomi. De kvantitative fagene i en økonomiutdannelse, som jo er de fleste, er for anvendt matematikk å regne. Mange tenker som så at matematikken på høyskole bare er noe de må gjennom, mens det i realiteten gjennomsyrer alle fag. Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Helt riktig. Metodefagene har en egenverdi i seg selv. Er mange idioter som studerer økonomi som ikke eier begrep om metode. Hvorfor?? De får elendige karakterer i alt som er (muligens med unntak av de kvalitative fagene). Hvor henter de egentlig motivasjonen sin fra?? Jeg hadde skammet meg hvis jeg skulle ut på jobbmarkedet og vise til en gjennomsnittskarakter på D. Men det finnes jo mye annet å studere på BI og da. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Jeg lurer på en ting; nå om dagen sliter jeg med matte, det største problemet er vel at jeg ikke gidder å jobbe hjemme med det. Jeg får nok 2 i faget til tross for stryk på de to siste prøvene. Jeg går VK1, altså det andre året på videregående. Jeg lurer på om jeg er nødt til å ha matte et år til for å kunne komme in på BI some er planen akkurat nå? 8764242[/snapback] Da tror jeg neppe at økonomistudie er noe for deg. Det er mye matte i slike studier. I tillegg får jeg et inntrykk av at du ikke er særlig hardt arbeidende på skolen, ifølge ditt innlegg. Høgskolen har et helt annet tempo enn videregående. Sikkert mange rett fra videregående som har gått på et smell eller to på høgskolen/universitetet; med tanke på tempo og arbeidsmengde. Jeg har fått smertelig erfare dette smellet da jeg gikk på UiO i høst 06. Hadde Kalkulus, Java programmering og et fag som blander de to første. Endte med at jeg fikk D i Kalkulus og kansellerte eksamensmeldingene til Java og fag nr. 3 fordi de har kommet til et punkt hvor det ble for vanskelig og jeg greide ikke å ta igjen. Jeg hadde underkant 5 i snitt fra videregående (uten å regne med ekstrapoengene), og jeg måtte innse at videregående skole-metode ikke fungerer på høyere utdanning. Husker foreleserne anbefalte 3 timers arbeid på hvert fag hver dag, og ironisk nok advarte de faktisk sterkt imot VGS-metoden. Nå har jeg søkt på Bachelor i bygg på HiO, denne gangen er jeg mye mer forberedt. Håper jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå