ZeS Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 linux er allerede en fullgod konkurent til windoze. det har sine for og bakdeler, men jeg vil absolut si det er en verdig konkurent! fordeler: virus/spyware/malware = 0 terminalen = gull verdt. CMD i windoze kan ikke sammenlignes engang. tweaking av desktop: det er så mye mere du kan gjøre(enkelt) i linux, enn windoze. liker du ikke skrivebords miljøet ditt? last ned et nytt! skulle likt å se noen gjøre det i windoze.. LINUX ER GRATIS! hvorfor i all verden skal du betale flerfoldige tusen for windoze når du kan få linux gratis? bakdeler: hardware støtte! driver utvikling! disse to bakdelene(som forresten er det eneste jeg kan se, hadde jo vært løst med en gang, om bare hardware produsentene hadde sluppet ut specs på alt hardwaret sitt! nå må jo de stakkars linux coderne sitte å hacke seg inn i feks skjermkort for å finne ut hva som trengs for å lage en "brukbar" driver.. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 LVM er avleggs i forhold til ZFS, som jeg tidligere har nevnt. 8764735[/snapback] Hvorfor drar du inn ZFS i denne tråden i det hele tatt egentlig ? Under den nåværende lisensen til ZFS vil det aldri bli implementert i Linux ( som i kjernen ) Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 terminalen = gull verdt. CMD i windoze kan ikke sammenlignes engang. 8764748[/snapback] Egentlig burde man fokusert mer på å få mulighet til å gjøre flest mulig oppgaver utenom terminalen, enn å framheve hvor god den er. Fattern kommer aldri til å bruke terminalen, om den så kunne gjort han 30 år yngre. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Hvorfor drar du inn ZFS i denne tråden i det hele tatt egentlig ?Under den nåværende lisensen til ZFS vil det aldri bli implementert i Linux ( som i kjernen ) 8764808[/snapback] Som et eksempel på at det finnes svært gode backupløsninger utenom Windows og OS X, som i tillegg ligger langt foran det Windows og OS X har å by på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Og en vestlig ting Linux burde gjøre er å "gjøre kjent" hvilke programmer som er "identiske" med programmer man finner i Windows. Fordi jeg som Windows mann og Linux noob finner jeg ikke programmene mine som jeg brukte under MS plattformen. Og jeg tror at flere ville ha migrert i fra Windows visst de kunne ha fått et identisk oppsett med programmer som man bruker til daglig i Win. For min del så er dette slitsomt i lengden.. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Husker jeg så en side som listet windowsprogrammer og viste til linux-alternativet for oppgaven for en god tid tilbake, tror det var i sammenheng med Skolelinux, hmmm, får komme tilbake til det om noen andre ikke vet hvilken side jeg tenker på Her er en side ihvertfall, ikke den jeg tenker på, men sikker vel så god om ikke bedre. Endret 2. juni 2007 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Husker jeg så en side som listet windowsprogrammer og viste til linux-alternativet for oppgaven for en god tid tilbake, tror det var i sammenheng med Skolelinux, hmmm, får komme tilbake til det om noen andre ikke vet hvilken side jeg tenker på Her er en side ihvertfall, ikke den jeg tenker på, men sikker vel så god om ikke bedre. 8765149[/snapback] denne? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Som et eksempel på at det finnes svært gode backupløsninger utenom Windows og OS X, som i tillegg ligger langt foran det Windows og OS X har å by på. 8764984[/snapback] Det var nå ikke akkurat direkte relevant for tråden Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Nei, var nok ikke det, men flott side uansett, tror den jeg og du har lenket til er mer oversiktelig og ressursfull en den jeg tenker på uansett , så ikke stor vits i å tenke mer på det Takk for lenken. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Som et eksempel på at det finnes svært gode backupløsninger utenom Windows og OS X, som i tillegg ligger langt foran det Windows og OS X har å by på. 8764984[/snapback] Det var nå ikke akkurat direkte relevant for tråden 8765282[/snapback] Hvorfor ikke? Det er kanskje ikke GNU/Linux, men det skjer ting på flere fronter enn bare rundt GNU/Linux som det er verdt å nevne. ZFS er faktisk open-source også. Endret 2. juni 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Hvorfor ikke? Det er kanskje ikke GNU/Linux, men det skjer ting på flere fronter enn bare rundt GNU/Linux som det er verdt å nevne. ZFS er faktisk open-source også. 8765334[/snapback] Fordi dette er en tråd om hvor langt Linux har kommet. Ikke om Solaris. Denne diskusjonen er også off-topic og bør avsluttes umiddelbart. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Fordi dette er en tråd om hvor langt Linux har kommet. Ikke om Solaris.Denne diskusjonen er også off-topic og bør avsluttes umiddelbart. 8765346[/snapback] Jeg synes man bør utvide horisonten og også inkludere hele spekteret av åpen kildekode, ikke bare GNU/Linux. Blir feil å late som om *BSD og UNIX ikke eksisterer, bare GNU/Linux. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg synes man bør utvide horisonten og også inkludere hele spekteret av åpen kildekode, ikke bare GNU/Linux. Blir feil å late som om *BSD og UNIX ikke eksisterer, bare GNU/Linux. 8765374[/snapback] Noen som kan ta seg tid til å forklare forskjellen på Linux og UNIX? Er det ikke strengt talt det samme? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Noen som kan ta seg tid til å forklare forskjellen på Linux og UNIX? Er det ikke strengt talt det samme? 8765611[/snapback] GNU/Linux er en UNIX-klone. Det er skrevet fra grunnen av, og har tatt navn etter Linus Torvalds, som har skrevet linux-kjernen. Det følger UNIX-filosofien, men har ingen ting med UNIX å gjøre. UNIX er opprinnelig laget av AT&T og første versjon kom allerede på slutten av 60-tallet. Det er verdens første moderne operativsystem, og har vært operativt i snart 40 år. UNIX er kanskje verdens mest betydningsfulle operativsystem. Da MS-DOS så dagens lys hadde UNIX allerede multitasking og kjørte på de største datamaskinene. Solaris er en direkte nedstamming av det originale UNIX-operativsystemet, da Solaris bruker UNIX-kode. Dessuten har Solaris UNIX-lisens, noe GNU/Linux ikke har. Kodebasen UNIX System V Release 4 som de fleste UNIX-variantene bruker er skrevet i et samarbeid med AT&T og Sun Microsystems. Endret 2. juni 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Og temmelig rart er det ikke? At Linux er opp og måler høyde med operativsystemet til et av verdens rikeste firma? Egentlig litt morsomt i grunn. At ikke Windows helt klart er MYE bedre? Men jeg skjønner ikke helt dette med BlueTooth jeg? Men jeg har heller ikke gjort annet enn å plugge inn en USB-bluetooth-innstikk og testet det på en Nokia og to Sony Ericsson telefoner. Virket iallfall ut av boksen det. Men nå gjorde ikke jeg annet enn å overføre filer til og fra enhetene. Noe avanserte funksjoner som synkronisering av telefonbøker og avtaler har jeg aldri testet, heller ikke i Windows. Men den delen av problemet ligger jo eventuelt ikke i linux (Ubuntu) vil jeg tro, men heller hos produsentene. Lydsystemet i linux syns jeg er litt kronglete til sammenligning med Windows. Men det er vel heller det at JEG ikke har satt meg skikkelig inn i det ennå. Men... det blir vel! Installerte Ubuntu i fjor sommer etter å ha brukt Windows i 15 år. Angrer SLETTES ikke! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Men jeg skjønner ikke helt dette med BlueTooth jeg? Men jeg har heller ikke gjort annet enn å plugge inn en USB-bluetooth-innstikk og testet det på en Nokia og to Sony Ericsson telefoner. Virket iallfall ut av boksen det. Men nå gjorde ikke jeg annet enn å overføre filer til og fra enhetene. Noe avanserte funksjoner som synkronisering av telefonbøker og avtaler har jeg aldri testet, heller ikke i Windows. Men den delen av problemet ligger jo eventuelt ikke i linux (Ubuntu) vil jeg tro, men heller hos produsentene. Overføre filer går etter en del knoting. Men det GNU/Linux mangler er en bluetooth-stakk som er like enkel og god som den Windows har. At man på en enkel måte kan parre opp enhetene. Her har M$ faktisk vært flinke. Synkronisering av telefonbøker og avtaler er nesten ikke-eksisterende i GNU/Linux og *BSD. Det vet jeg for jeg har selv prøvd å få til dette. Så slik jeg ser det må det jobbes med å forbedre bluetooth-stakken i GNU/Linux. Dette anser jeg faktisk som et GNU/Linux-spesifikt problem. Edit: når det kommer til lyd, har GNU/Linux ALSA. Det fungerer ganske bra, og Creative-kort som er kjent for dårlige drivere i Windows fungerer helt utmerket i GNU/Linux, utenom X-Fi som totalt mangler støtte. Skulle ønske at ALSA-koden ble sluppet med BSD-lisens og ikke GPL, da kunne også ALSA bli en industristandard for GNU/Linux, *BSD og UNIX. Endret 2. juni 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Og temmelig rart er det ikke? At Linux er opp og måler høyde med operativsystemet til et av verdens rikeste firma? Egentlig litt morsomt i grunn. At ikke Windows helt klart er MYE bedre? Det viser vel egentlig hvor dedikerte, flinke og villige mange programmere er til å donere av fritiden sin til å utvikle ett program/system. Men det er også ett viktig poeng at mange har som betalt jobb å jobbe med Linux utvikling. F.eks Fedora, Ubuntu og Suse er alle gratis, men har ett firma eller "rik onkel" i ryggen som plukker opp regningen (lønn og slik til utviklere). De tjener ikke pengene sine på salg av OSet, men på salg av support. (Skulle noen detaljer være feil, så vennligst rett opp) Uannsett så er det bra med valg, og for mitt behov så er GNU/Linux ett fullverdig alternativ til windows Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 terminalen = gull verdt. CMD i windoze kan ikke sammenlignes engang. 8764748[/snapback] Egentlig burde man fokusert mer på å få mulighet til å gjøre flest mulig oppgaver utenom terminalen, enn å framheve hvor god den er. Fattern kommer aldri til å bruke terminalen, om den så kunne gjort han 30 år yngre. 8764826[/snapback] Skyldes ikke dette utsagnet at du har erfaring først og fremst fra Ubuntu/distro fra Debian? Slik jeg har forstått det har andre distroer, som Fedora, betraktelig mer GUI. Mener å ha lest at denne har GUI for stort sett alt man kan tenke seg, eller negativt; det samme mengden som i wintendo? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Noe av det jeg liker best med Linux/BSD/UNIX er nettopp terminal. Kan gjøre en del ting mer effektivt enn med GUI. Musen skal være et supplement til tastaturet, ikke omvendt. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Mange sier her at kommandolinjen er "din beste venn". Jeg må si meg helt enig der. Hadde følt meg litt naken uten kommandolinjen i bakhånd - og med bare grafiske gresesnitt for hånden. Dette skyldes bl.a. det kraftige kommando-linje-språket i Linux (Bash f.eks.) og "piping" mellom programmer og et relativt enkelt syntaks for å sette opp sine egne scripts. Dette er helt genialt med Linux i forhold til Windows. Du kan ganske lett lage deg et script som tar ut bildene på digitalkameraet ditt, resizer dem, ombrekker dem inn i en html-hjemmeside og sette i gang opplasting via FTP-server. Joda, kanskje LITT knoting før du har det i boks. Men når du er ferdig, kan du bare trykke på et pyntelig ikon på skrivebordet ditt og hele prosessen er i gang. Selvfølgelig er bare dette et eksempel på bruk, men det at alle de små, kraftige programmene kan "prate" seg i mellom og utveksle informasjon, er helt klart for KRAFTIG/SMIDIG å regne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå