Gå til innhold

Hvor langt har Linux kommet?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Jeg er fersk bruker på linux. Men jeg lurer på hvor langt har Linux kommet i forhold til Windows XP, og kanskje Windows Vista?

Og hva er hovedutfordringene til Linux OS'et fra nå av og fram i tid? Hva må til i Linux OS'et før man kan på alvor begynne og konkurrere med MS XP/Vista?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det GNU/Linux må bli bedre på, er støtte for f.eks. bluetooth. At dette blir like enkelt som i Windows, med tanke på synkronisering av håndholdte enheter som mobiltelefoner osv. Programvare som gjør dette enkelt er noe som er en stopper i GNU/Linux i dag. Det er et av tingene jeg savner, og som gjør at jeg fremdeles må bruke Windows på min bærbare PC. Dessuten må spillprodusentene gå fra DirectX til OpenGL i spillproduksjonen. DirectX er Windows-spesifikt, og DirectX-spill fungerer ikke så bra i GNU/Linux, selv under Wine/Cedega (med visse unntak). OpenGL på sin side finnes på nær sagt alle plattformer der 3D-aksellerasjon er mulig (se på plattformstøtten til nVIDIA). Strømstyring er også et tema som GNU/Linux må forbedre seg på. Men her er i hvert fall Intel behjelpelige. De fleste ting som gjør at folk fremdeles bruker Windows er det faktisk opp til maskinvareprodusenter og programutviklere å gjøre noe med, ikke GNU/Linux-miljøet i seg selv. Det er et problem at en del maskinvareleverandører ikke lager linux-drivere for sine enheter samtidig som de ikke vil frigi spesifikasjoner slik at andre kan gjøre den jobben. Ta f.eks. Creative og X-Fi. Linux-støtte for X-Fi finnes ikke fordi Creative ikke har skrevet linux-drivere samtidig som de nekter å frigi spesifikasjoner på X-Fi-brikken. GNU/Linux-miljøet er ganske sure på Creative på grunn av dette. Det er også områder hvor GNU/Linux gjør det bedre enn Windows, f.eks. nettverkskommunikasjon.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet vil jeg si er mangelen på drivere. Jeg sier ikke at alt mangler drivere, for det fins drivere til det meste, men når store hardware-produsenter nekter å gi ut spesifikasjoner på ting så skaper det problemer.

Det tror jeg er en av de største problemene.

Lenke til kommentar

Hvor langt de er kommet er vel strengt tatt opp til hva du regner for å være progresjon og hvor i forhold til Linux de konkurerer. Linux er allerede sterk konkurent både på servermarkedet og mobilmarkedet og sterk fremgang på desktopmarkedet med økende nybegynnervennlighet som fokus hos en rekke distribusjoner.

Den største utfordringen nå er for maskinvareprodusenter å lage driverstøtte slik at oppsett av en distribusjon går mest mulig smertefritt. Brukere ser vel også etter samme programvare tilgjengelig på Linux, selv om det i flere tilfeller er fullt verdige alternativer på platformen.

Konkurransen er langt på vei slik jeg ser det, og det at Dell nå begynner salg av Ubuntu og støtte for systemet for sine kunder synes jeg viser at markedet legger merke til at folk liker alternativer, spesielt et som er gratis.

Selv ønsker jeg støtte Creativekortet på min stasjonære og min GuitarPort, begge driverproblemer, og ellers er alt som det skal egentlig ettersom jeg ikke spiller stort og gjør ikke oppgraver som gjør at jeg er avhengig av programvare som bare finnes på Windows og Mac.

Bedriftsmessig så er det vel også en del utfordringer for å gjøre det mer atraktivt, men det kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Bedriftsmessig så er det vel også en del utfordringer for å gjøre det mer atraktivt, men det kan jeg ikke uttale meg om.

8764301[/snapback]

Og det går på slike ting som enkel synkronisering av enheter over bluetooth. Men mye av grunnen til at Windows er mer attraktivt i bedriftssammenheng er nok uvitenhet. For man kan komme langt med Linux/UNIX bare man har kunnskap nok til å utnytte det Linux/UNIX har å by på.

Lenke til kommentar
Nå mente jeg ikke annet enn  det du har nevt, men heller det du nevnte.

8764392[/snapback]

Den er grei, da er vi enige. De tingene er ganske viktige for at folk skal kunne velge GNU/Linux, men som sagt, det meste er opp til program- og maskinvareprodusenter, ikke GNU/Linux-miljøet i seg selv.

Edit: men det må skje noe drastisk med bluetooth-stakken i GNU/Linux. Å koble til en bluetooth-enhet i GNU/Linux er et sant helvete, for å si det på den måten. Har selv prøvd.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Utenom drivere er det nok synkronisering og backup jeg synes henger lengst etter i linux. Skal man synce pda/mobil med evolution (epost/kalender/adressebok) må man (i hvertfall i ubuntu) gjennom noen litt stygge guider med tildels ufulstendige forklaringer (særlig med bluetooth), der resultatet er en inkonsistet og stygg løsning (multisync) som kanskje gir deg støtte for din enhet. Når det gjelder synkronsering via kabel tror jeg nesten ikke det er mulig en gang for mesteparten av de aktuelle enhetene.

Når det gjeder backup har man rett og slett ingen enkle og gode løsninger som tilsvarer de i vista og kommende osx. Det jobbers med det, men prosjektet har vistnok stagnert.

En annen ting jeg synes mangler (som egentlig ikke er linux sin skyld) er mangler på mer funksjonsrik programvare. Dette handler om at linux foreløbig har en ganske begrenset brukermasse. Her mener jeg egentlig ikke photoshop og slikt, som er det som oftest nevnes, men ting som musikkprogram med innebyde konverterings og synkroniseringsmuligheter (slik som media-monkey). Jeg skulle for eksempel gjerne sett en funksjon som kunne autokonvertere fra flac/ogg, som jeg helst vil bruke på daten siden de er frie og gode formater, til mp3/acc på mobilen min, siden ogg ikke er støttet, når overfører musikk til min w850i, slik at jeg slipper all jobben ved å konvertere, som er ekstra tidkrevende og som dessuten skaper duplikater av sangene.

Ellers synes jeg linux absolutt er på høyde med xp, vista og de fleste funksjoner jeg savner er heller ikke default hos m$.

Lenke til kommentar
Utenom drivere er det nok synkronisering og backup jeg synes henger lengst etter i linux. Skal man synce pda/mobil med evolution (epost/kalender/adressebok) må man (i hvertfall i ubuntu) gjennom noen litt stygge guider med tildels ufulstendige forklaringer (særlig med bluetooth), der resultatet er en inkonsistet og stygg løsning (multisync) som kanskje gir deg støtte for din enhet. Når det gjelder synkronsering via kabel tror jeg nesten ikke det er mulig en gang for mesteparten av de aktuelle enhetene.

Vet akkurat hva du snakker om, dette er et stort problemområde, faktisk større enn mangel på drivere for en del enheter.

Når det gjeder backup har man rett og slett ingen enkle og gode løsninger som tilsvarer de i vista og kommende osx. Det jobbers med det, men prosjektet har vistnok stagnert.

I Solaris 10 tilbyr filsystemet ZFS en ganske genial løsning på dette området, både ved å enkelt kunne klone hele filsystemet og å ta snapshots. Men Solaris 10 er et UNIX-system, og ikke GNU/Linux.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

8764301[/snapback]

Og det går på slike ting som enkel synkronisering av enheter over bluetooth. Men mye av grunnen til at Windows er mer attraktivt i bedriftssammenheng er nok uvitenhet. For man kan komme langt med Linux/UNIX bare man har kunnskap nok til å utnytte det Linux/UNIX har å by på.

8764338[/snapback]

Vel som sagt, jeg har begrenset kjennskap til problemstillingene selskaper støter på når de ser til Linux som en løsning, men vil tro at Bluetooth ikke er det største problemet for store bedrifter som Statoil, BP, General Electric o.l. Disse er giganter, og har råd til Windowslisenser i mangfold og jeg tror at om Linux hadde kommet seg over på Desktopmarkedet i slike store giganter ville det vært større drivkraft og marked for utvikling for Linux.

Men andre store brukerbaser som Skoler burde så absolutt være innenfor rekkevidde for politikere å bruke for å influensuere til både billigere drift og bruk av åpne operativsystemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det som har slått meg er at det virker som at selve Os'et er litt umodent, selv om at Linux har vært på banen i mange år. F. eks: I fra jeg går i fra maskina, og skjermbeskytteren har slått seg inn, og jeg kommer tilbake har tastaturet mitt gått i fra norsk til engelsk.

Det har aldri skjedd på mine 8 år ved bruk av MS. Det skulle ønske var at det ble bedre støtte for spill (men dette er vel ikke Linux feil direkte). Så håper jeg at OS'et for seg en push nå som Dell har tatt inn Linux på sine maskiner.. :yes:

Lenke til kommentar
Det som har slått meg er at det virker som at selve Os'et er litt umodent, selv om at Linux har vært på banen i mange år. F. eks: I fra jeg går i fra maskina, og skjermbeskytteren har slått seg inn, og jeg kommer tilbake har tastaturet mitt gått i fra norsk til engelsk.

Det har aldri skjedd på mine 8 år ved bruk av MS. Det skulle ønske var at det ble bedre støtte for spill (men dette er vel ikke Linux feil direkte). Så håper jeg at OS'et for seg en push nå som Dell har tatt inn Linux på sine maskiner..  :yes:

8764588[/snapback]

Det har ikke skjedd hos meg. Har jeg først satt språket på tastaturet, så har det blitt slik. Tvert imot har jeg opplevd at språket på tastaturet har skiftet i Windows.

Lenke til kommentar
Det har ikke skjedd hos meg. Har jeg først satt språket på tastaturet, så har det blitt slik. Tvert imot har jeg opplevd at språket på tastaturet har skiftet i Windows.

8764618[/snapback]

Samme erfaring som meg. Flere ganger har jeg opplevd dette i XP.

Lenke til kommentar

8764468[/snapback]

Man har vel strengt tatt gode muligheter til backup via LVM sin snapshot feature og alle backup programmers far : TAR

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...