Gå til innhold

Jeg skal kjøpe meg nye humbuckere.. Men hva?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe- jeg synes at strater ofte har en glass- klokkeaktig lyd. Omtrent som om en eller annen komponent som er med og lager lyden er en vibrerende glassklokke. Lyd er vanskelig å beskrive med ord, og har ikke noen bedre forklaring enn det.

Nå ble jeg veldig nysjerrig på om jeg er den eneste som synes at en Fender Strat kan låte glass- aktig, eller om jeg er skikkelig på bærtur..

Det jeg vel egentlig mente å uttrykke, var vel at jeg synes singelcoilen på S-470-en ikke har noen utpreget stratlyd, og det ønsker jeg meg.

Kanskje det blir litt som at vinkjennere snakker om fotsvette, møbelpolish og andre mer eller mindre sære ting når de beskriver vin?

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg driver fremdeles å tenker på det... Er absolutt ikke sikker på hva jeg skal ha... Enten EMG eller... Noe annet... Kan ikke noen gjøre valget mitt enkelt da? :)

Forresten, det med aktive pickups.. Jeg har forstått at jeg må ha et batteri med i systemet... Hvor lenge varer dette?

Er det noen av/på bryter til de? Eller skrur de seg av når jeg drar ut jack kabelen?

Lenke til kommentar

Aktive pickups har jeg hørt skal vare i et år på batteri før du må skifte.

Og når du tar ut kabelen, skal visst det "koble seg ut".

Sitter i samme situasjon nå. Har snart bursdag, og fikk en god del penger forleden, og har tenkt å skaffe meg nye pickups.

Men jeg har spørsmål jeg også. Når man har aktive pickups sendes jo det low impedanse. Kan jeg bruke hvilken som helst forsterker?

Edit: Og hvor mye har pickups å si på lyden i forhold til forsterkeren?

Endret av Midi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du blir neppe misfornøyd med EMG85/81 hvis det er heavy du er ute etter. Cleanlyden er kanskje noe anonym i forhold til en del annet, men jeg synes personlig at den gir fra seg bra bluestoner også.

Midi: du kan bruke hva som helst av forsterkere. Og jeg vil si at pickups har omtrent like mye å si som forsterker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så hvis jeg kjøer EMG 81, og 85. Hva skal jeg ha som single coil da?

Ser TWFA nevner SA eller S, men veit ikke hva dette er?

Hva blir ca pris på alt dette? :) Og er det mye monteringsjobb? Det er jo i og for seg ikke noe problem, da det er gøy å mekke litt! Men er litt redd for at det blir stygge jordfeil lyder.. :hmm:

Håper på svar! :)

Lenke til kommentar

SA og S er stratpickuper. SA har Alnico magnet. (Alnico er en legering av Aluminium, nikkel og kobolt, derav navnet.) S har keramiske magneter. Sistnevnte gir en tone med mer diskant. SA gir mer fylde (mellomtone). Tenk Pink Floyd (David Gilmour), så vet du hvordan en SA lyder.

Kjøper du det fra USA så blir det ikke så himla dyrt. 230 dollar for to humbuckere, 69 for en SA. Så 300 dollar, eller ca 1750 kroner etter dagens dollarkurs. Under 2500 med moms og frakt. Da følger det med jackplugg, brytere, batteriholder og alt du trenger, bortsett fra pickup-switchen.

EMG har et klips-system, så du slipper å lodde så mye.

Edit: Ulike gitarer har ulike jack-innganger. Det er ikke sikkert den medfølgende passer. Hvis ikke kan du bruke den som sitter i gitaren om den er av stereo-typen. (EMG bruker det til å koble ut systemet når ikke ledningen er plugget i. Ellers vil du bruke på batteriet altfor fort.) Den er stereo hvis den har tre loddepinner.

Noen gitarer (Les Paul f. eks.) har lange skaft på pot'ene. Vet ikke hvordan det er med Ibanez, men si fra når du bestiller så du får riktige. Du bør normalt ikke bruke de pot'ene som sitter i gitaren, hvis den har passive pickuper fra før. De pot'ene er gjerne fra 250 K og oppover, mens EMG bruker 25. Med en 250 eller 500 K pot vil EMG'ene bare reagere på en brøkdel av spekteret, og rett og slett "slå seg av" når du når et visst nivå. Det skader ikke, men det gjør volumkontrollen til nærmest en av/på bryter, og det er jo ikke hensikten.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Okay! Da har jeg endelig tatt meg råd til å skaffe EMG pickupsene!

Fant ut at dette settet er saker for meg:

http://www.emginc.com/displayproducts.asp?...amp;catalogid=3

Zakk Wylde settet, som har 81/85 pickupene.

Men hvilken skal jeg ha som single? Denne?

http://www.emginc.com/displayproducts.asp?...p;catalogid=168

Om det var EMG Geir mente?

Håper det ikke er så mye styr å lodde dette selv.. :) Og passer det på min 5 veis bryter?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Men hvilken skal jeg ha som single? Denne?

http://www.emginc.com/displayproducts.asp?...p;catalogid=168

Nei. S3 (og S1, S2 og S4) er passive pickuper, og du bør ikke blande dem med de aktive i Zakk Wylde-settet. Velg enten en S eller en SA, de er aktive. Forskjellene på de to beskrev jeg i svaret mitt ifjor.

EMG-ene har klips, men du må nok nok frem med loddebolten.

Merk at EMG support sier at du ikke kan bruke en 5-veis switch med et Zakk Wylde sett, fordi du får dead spots i posisjon 2 og 4, og det er ikke bra. (Fordi det ikke blir noen motstand der, og det kan sende stygge spikes til høyttalerne dine.) Men nå skal du ha en tredje pickup også, så da skulle det være mulig å koble det så du får minst en pickup aktiv i alle posisjoner. Om du er usikker ville jeg snakket med en fagmann om det. Det går også an å skrive til EMG support og spørre om de har et koblingsskjema for et HSH oppsett og en 5-veis bryter.

Du bør bruke volum- og tonekontrollene som følger med pickupene, ikke de gamle. EMGs har en annen impedanse enn de originale, som vil virke som en av/på-bryter på EMG pickupene.

Lenke til kommentar

Tar sin tid å bestemme seg ja! :)

Takk for fyldig svar Geir! Jeg bar bestilt opp ZW settet, men venter litt med single coilen da det ble litt dyrere enn jeg hadde planlagt. Men får jeg dead spots med bryteren min når jeg lar den originale single coilen stå i så lenge? (den er passiv)

Jeg trenger ikke å bytte ut 5veis bryteren min, da EMG bruker en annen motstand?

Skal sende en forespursel til EMG også jeg! :)

Sjekket ut SA single coilen nå, og ble imponert over lyden! En del klarere enn humbuckere, altså! Må nesten få meg en slik en også..

Lenke til kommentar

Bryteren din er ingen motstand, den bare kobler inn og ut lederne fra de ulike pickupene i kretsen som går til pot'ene. Det er akkurat som en lysbryter, bare med flere valg. Så den er uavhengig av impedansen på resten av stashet.

Ja, du kan bruke din passive pickup sammen med EMG-pot'ene, men den vil ikke låte spesielt bra. Den får mindre gain og mister antagelig en del diskant. Men inntil du får deg noe annet går det greit. Det går an å koble den via en aktiv krets, for eksempel en PA-2 boost. Da funker det bedre, men det er en unødvendig kostnad hvis du allikevel skal bytte den ut snart.

Og ja, med en tredje pickup kan du antagelig koble så du får lyd i alle posisjoner. Det betyr å koble den passive og den ene eller andre EMG'en sammen i 2. og 4. posisjon. Men EMG'ene har (så vidt jeg vet) bare et par ledere, og kan derfor ikke kobles til flere posisjoner, så jeg mistenker at du da må ha en jumper mellom posisjonene. Jeg er desverre ikke noen gitartekniker og vet ikke mer om elektronikken enn jeg har lest meg til. (Om noen vet bedre så må de gjerne rette på meg.)

Hør hva EMG sier først du, eller ta gitaren med til en proff tekniker, så risikerer du ikke å gjøre noe feil.

Eller kjøp en treveis bryter. De koster ikke mange kronene. Så kan du vurdere om du vil bytte til 5 veis igjen senere.

Lenke til kommentar

Jeg veit at nordmenn tror at det dyre ER det beste, Men GFS lager noen skikkelig gode pickups som mer billige OG gode. Jeg har en Vintage '59 i straten min og folk tror det er en JB. Nå som jeg har prøvd GFS så gidder jeg ikke å bruker 3 gager så mye cash på pickuper som ikke er noe særlig mye bedre :hm:

Lenke til kommentar

Tiltredes. Jeg har SD- pickups som koster nesten to tusen kroner stykket i en gitar, og har akkurat satt inn GFS-rails i en billig telekopi, og for tiden er den GFS- gitaren som brukes...

Du glitrende Hilldur for en lyd det er i de pickupsene!

Nå er det kanskje slik at hvis jeg hadde vært veldig mye flinkere til å spille, så hadde jeg muligens hatt større utbytte av de Seymour- Duncan pickupsene, men hovedpoenget er at guitarfetish- sakene er veldig mye lyd for pengene. Anbefales på det varmeste, og det er totalt problemfritt å handle med firmaet.

Lenke til kommentar

Er det noe heftig metal lyd i de GFS pickupsene da? Er jo ute etter noe som kan rive panelet av vegga når jeg skal spille! :D

Men jeg har jo bestilt EMG settet nå da, så jeg blir vel fornøyd med disse uansett! Vil jeg merke at lyden blir markant bedre, eller blir neste oppgradering en ny amp? (Har Marshall 100hdfx, og PODx3 live)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ÆSJ! For noe svineri! Satt og skulle lodde idag, men får det rett og slett ikke til. Jeg har sendt mail til EMG ang. det oppsettet mitt, men jeg måtte jo prøve litt selv.

Måtte ut med potmetere, og justere de nye potmeterene litt da den ene ledningen var for kort, samt jeg måtte lodde på en ekstra ledning på den motstanden eller hva det er.

Så kjørte jeg på med det jeg trodde skulle være riktig. Den 5-veis bryteren har jeg ikke skjønt meg på, så nå sitter jeg her uten å vite hva jeg skal gjøre. Får håpe at EMG svarer snart..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...