Gå til innhold

Jeg skal kjøpe meg nye humbuckere.. Men hva?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe noen nye humbuckere til gitaren min.

Jeg har en Ibanez S-470, som har to stk humbuckere og en single coil i midten.

Jeg har ikke byttet de, og bruker de originale.

Har hørt at disse ikke skal være så sinnsykt bra, og det anbefales å kjøpe noen nye istedet.. :)

Så, jeg er på utkikk etter noe nytt!

Har hørt om DiMarzio og EMG, og har sett litt på disse...

Jeg liker å kunne ha en skikkelig heavy lyd som river deg i brøstet, og en som passer godt til blues og clean.

Har dere noen tips? :D

Setter stor pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om de skal rive hele tiden, eller om du skal ha litt å velge mellom.

Sett en EMG 81 ved stolen, og en 85 ved halsen, så har du en god spennvidde. Alt fra blues til heavy. Eventuelt en 60 ved halsen, slik James Hetfield har for tung rytmegitar.

Så setter du en SA eller S i midten. En SLV hadde vært ideell, men de selges ikke løse.

Geir :)

Lenke til kommentar

hvis du er ute etter passive humbuckere, så kan du sjekke ut seymour duncan også :)

men personlig har jeg kikka litt på disse:

http://cgi.ebay.com/Dimarzio-Steve-Vai-Iba...6QQcmdZViewItem

Det er de samme pickupene som Steve Vai bruker, så tror de skal være gode nok da

det er en ganske god pris det, omtrent 1000 + 25 % = omtrent 1250 kr + frakt, men kan vel ikke koste så utrolig mye å frakte noen pickuper :)

Du hadde endt opp med å betale mer enn det dobbelt i Norge, når en evolution-humbucker koster mer enn en tusing:

http://www.sagevik.no/cart/products.aspx?r...vGrpSubShop=222

håper dette var til hjelp :thumbup:

edit:

hvis du syntes de pickupene du har nå duger, så er det ikke andres mening som teller.f. eks Skal man ha ny harddisk, så anbefales jo det å kjøpe en med god plass, men kanskje man ikke har behovet for det ;) dårlig sammenligning, men du skjønner poenget.

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar

EMG er ikkje særleg stor stas til clean og blues tykkjer eg. Seymour Duncan har mange gode pickups som er mykje meir allsidige enn både EMG og DiMarzio. EMG blir alt for over the top til cleanstuff, og dei fleste DiMarzio blir litt for skarpe imho. Seymour Duncan JB hadde eg sjølv i min gamle Ibanez med stor suksess. Pickup som passar bra til clean og lett drive, samtidig som den har fint over middels høg output slik at den og klarar kraftig distortion. Veldig fin og avrunda kurve på JB. Meir mellomtone enn PAF-Pro, tonezone ol.

Ein anna ting er ast DiMarzio, og spesielt Evolution er veldig kresen på treverket i gitaren. Let svært forskjellig alt etter kva gitar dei står i.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Ein anna ting er ast DiMarzio, og spesielt Evolution er veldig kresen på treverket i gitaren. Let svært forskjellig alt etter kva gitar dei står i.

8765204[/snapback]

det stemmer helt sikkert, men tror ikke det er så veldig stor forskjell, for jem-gitarene er laget i basswood, mens den gitaren som trådstarter har er laget i mahogny. begge lager varmere lyd enn gjennomsnittet, men basswood lager litt lysere, så da ville vel det blitt litt mørkere med mahogany...

http://www.warmoth.com/guitar/options/options_bodywoods.cfm

tror ikke det denne lille forskjellen er hørbar, men kan hende.

vet ikke om dette er sikkert, og er sikkert andre som kan korrigere meg ;)

edit:

dette paret

http://cgi.ebay.com/Seymour-Duncan-SH-4-SH...1QQcmdZViewItem

(er det paret med humbuckere som gitaristen i bullet for my valentine bruker, så kan få ganske heavy lyd ut av de)

og denne (eller bare beholde midt-pickupen)

http://cgi.ebay.com/Dimarzio-ISCV2-Steve-V...6QQcmdZViewItem

kunne vel også vært et valg?

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar

Beklager at jeg kanskje forstyrrer tråden litt, men lurer igrunn litt på det samme (men i en helt annen prisklasse). Skal oppgradere nybegynner gitaren min litt, billig Jiwestone sak. Gitaren er lettspilt og holder seg stemt, men lyden, spesielt i den nederste pickupen (humbucker), er stiv og dårlig. Når jeg lar en single coil spille alene, lager den forresten en summelyd, "hum". Pickupene er alle åpne, og jeg synes ikke det ser så tøft ut. Har tenkt å bruke svarte strenger, og skifte ut noen skruer her og der. Kanskje den kommer til å se helt ok ut :)

Både astetisk og lydmessig oppgradering m.a.o.

Det er to single coils, og en humbucker på gitaren. Er på et stramt budsjett, og til nå har jeg slått meg til ro med:

EMG-SEHG humbucker. 26€, fått relativt gode reviews på harmony central.

http://guitare.playback-europe.com/emg-emg-sehg-12965.html

Review: http://reviews.harmony-central.com/reviews...t/EMG/SEHG/10/1

2x EMG SES. Single Coil pickups. Fått varierende reviews ved harmony central. 21€ pr stk. (Er visst teknisk sett humbuckere)

http://guitare.playback-europe.com/emg-emg-ses-12966.html

Review: http://reviews.harmony-central.com/reviews...Select+SES/10/1

Burde kanskje ha valgt en ren single-coil pickup til hals posisjonen. SES i midten og humbuckeren som bridge.

Vil tro at alt er bedre enn oem-noname- mikrofonene som står på.

Gitaren kostet ny 2000kr, føler ikke at den fortjener noen skikkelige dyre pickups.

Endret av lithium
Lenke til kommentar

Ja, greit. Men er det mulig å få rimelige pickuper som passer godt til "clean", og som i tillegg ikke sumer, når den spiller alene? SES-pickupen er egentlig en humbucker, så lyden blir fort ganske tung. Har lyst på en mikrofon som er god til "clean" på hals plassen.

EMG S3? Finner dog ingen review av den...

Endret av lithium
Lenke til kommentar

Sitter i nesten samme situasjon som deg, bare at jeg har to single coils (ved halsen og i midten) og en humbucker ved stolen. Vurderer å kjøpe kun humbucker (en EMG muligens) men jeg vet ikke om det vil lønne seg. Gitaren er en Ibanez.

Beklager hvis jeg stjeler tråden din, men jeg vil ikke opprette en til tråd om dette når denne er her. :)

Lenke til kommentar
det stemmer helt sikkert, men tror ikke det er så veldig stor forskjell, for jem-gitarene er laget i basswood, mens den gitaren som trådstarter har er laget i mahogny. begge lager varmere lyd enn gjennomsnittet, men basswood lager litt lysere, så da ville vel det blitt litt mørkere med mahogany...

8765317[/snapback]

Ikkje kresen på typen treverk, men kvaliteten på treverket og gitaren sine akkustiske eigenskapar forøvrig. Det finst dårleg mahogny òg, og emnene som blir brukt i Ibanez sine budsjettmodellar tvilar eg på er førstesortering.

Lenke til kommentar

Takk for masse bra svar! :D

Kan jeg eventuelt blande forskjellige merker da? Som f.eks, EMG nede, Seymour Duncan som single i midten og DiMarzio oppe?

Er ute etter å ha et bredt spekter med lyder.. :) Er jo litt stas det da:)

Lenke til kommentar
Takk for masse bra svar! :D

Kan jeg eventuelt blande forskjellige merker da? Som f.eks, EMG nede, Seymour Duncan som single i midten og DiMarzio oppe?

Er ute etter å ha et bredt spekter med lyder.. :) Er jo litt stas det da:)

8770202[/snapback]

tror ikke det er mulig å blande aktiv og passiv elektronikk, så en emg 81 og en sd JB hadde ikke gått, men det skal være mulig å blande passive humbuckere. går jo an å bare sette inn kun en ny humbucker i gitaren din nå, og la de andre stå, og da har man jo allerede blanda merker ;)

edit:

som sagt tidligere og siden KimNK ser ut til å vite det han prater om, så tror jeg at dette paret

http://cgi.ebay.com/Seymour-Duncan-SH-4-SH...1QQcmdZViewItem

er fleksibelt og ikke et dårlig valg, men velg for all del selv. kan gå på hjemmesida til seymour duncan for og få en lyd-demo av egenskapene til humbuckere de selger ;)

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar

Har ikkje vore borti akkurat dei Stratosphere linkar til, men til allroundbruk kan eg trygt anbefale JB, ´59 og "Full Shred"-modellen med lavast output. Trur det er FS4 elns. Skal ligge ei oversikt over outputnivå på SD sine heimesider. Du vil i utgangspunktet nærast midten på skalaen. Full Shred er dei td. Mikael Åkerfeldt brukar. Har inntrykk av at dei passar godt til EL34-ampar. JB har eg hatt sjølv, og den passa meg ganske fint. Godt med output og avrunda topp med mykje mellomtone. Synd gitaren den stod i ikkje heilt var min kopp te. ´59 er ein typisk rockepickup (tenk Gibson og store marshallstacks på bånn juling).

(Og som du kanskje har gjetta er eg stor fan av SD)

:)

Lenke til kommentar
Har ikkje vore borti akkurat dei Stratosphere linkar til, men til allroundbruk kan eg trygt anbefale JB,

8793929[/snapback]

den ene er en JB-humbucker, (står på esken til humbuckerne på bildet på den websida jeg linket til) mens den andre er en jazz. kan også nevne at humbuckerne som følger med Jackson Pro Series-gitarene er dette settet ;)

spillere med dette settet:

Paul Stanley / KISS, Gary Rossington / Lynyrd Skynyrd, Ty Tabor / King’s X, Steve Marker / Garbage, Nick Hexum & Tim Mahoney / 311, John Connolly / Sevendust, Dave Mustaine / Megadeth.

står på ebaysida der :)

Lenke til kommentar

Min mening:

De to buckeren i en s470 er ikke dårlige. De er på høyde med det meste annet, men kanskje ikke helt i din smak. Den som gjerne kan skiftes ut, er singelcoilen. Den er slapp, og låter i tillegg lite "singlecoil." Har en s470 selv (en fantastisk gitar), men skal skifte ut singlecoilen. Jeg har flere andre gitarer med div Dimarzio og andre merker, og mener buckerene i 470en holder fint følge.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange svar! :) Her har jeg nok stoff å studere ja...!

Jeg fikk nemlig tips fra Den uoffisielle gitar tråden, at jeg burde bytte de som var med S-470'n, da disse ikke var så bra... Jeg syntes faktisk selv singlecoilen er god og dugendes til clean, men ikkenoe annet... Da er den elendig. Bruker forresten alltid den nederste pickupen, da den øverste er elendig og lager dårlig og fæl lyd..

Ja, S-470 er en fantastisk gitar! Godt å høre at det er flere som har den! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...