Gå til innhold

Pris-nytte 5-10 000

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe oss videokamera, og har minimal erfaring og kunnskap på området. Kameraet skal brukes til å filme diverse familiebegivenheter og dokumentere våre turer i skog og fjell. Mannen min har fått anbefalt Sony HDR-HC3, som jeg synes er veldig dyrt. Det beste tilbudet vi har funnet er 9000kr. Jeg har søkt litt på nett og synes Panasonic NV-GS320 høres bra ut. Det kan vi i alle fall få til 4 400. Vi synes det er vanskelig å sammenligne de to kameraene, og siden de ligger i ulike priskategorier finner vi heller ingen tester eller lignende som sammenligner dem. Til vårt bruk: Er det verdt pengene å kjøpe Sony-kameraet?

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi skal kjøpe oss videokamera, og har minimal erfaring og kunnskap på området. Kameraet skal brukes til å filme diverse familiebegivenheter og dokumentere våre turer i skog og fjell. Mannen min har fått anbefalt Sony HDR-HC3, som jeg synes er veldig dyrt. Det beste tilbudet vi har funnet er 9000kr. Jeg har søkt litt på nett og synes Panasonic NV-GS320 høres bra ut. Det kan vi i alle fall få til 4 400. Vi synes det er vanskelig å sammenligne de to kameraene, og siden de ligger i ulike priskategorier finner vi heller ingen tester eller lignende som sammenligner dem. Til vårt bruk: Er det verdt pengene å kjøpe Sony-kameraet?

Takker for alle innspill.

8763775[/snapback]

Oppløsningen på TV har vært den samme siden den kom. Det var en stor oppgradering da fargene kom. Dagens oppgraderingen i oppløsning kan på en måte sammenlignes med da fargene kom. Ville du i dag satt pris på et sort/hvitt-opptak fra barndommen din? Sannsynligvis. Ville det vært enda mer stas med farger. Sannsynligvis. Om 20 år vil trolig gammel oppløsning se dårlig ut sammenlignet med det du da er vant til, men det er ikke sikkert at opptak fra dagens HD-kamera (som vel må kunne kalles første generasjon selv om de triller ut i stadig nye versjoner) vil imponere heller.

Det finnes en drøss forskjellige modeller å velge mellom, og begge modellene er så langt jeg vet greie. Det er mye å ta hensyn til ved valg av kamera. DV/HDV er et valg. Et annet spørsmål er om dere planlegger å redigere videoen (uredigert opptak er kjedelig for alle andre enn spesielt interesserte), og om dere i så tilfelle skal redigere på PC eller bruke kameraets redigeringsmuligheter (mener i hvert fall noen harddisk-kameraer har mulighet for enkel redigering på kameraet). Regner med at det kommer flere tips. Det kan jo også være en mulighet å vurdere et brukt videokamera.

Lenke til kommentar

Kan jo nevne at forgjengeren til NV-GS 320, NV-GS 300 vant i test over HDR-HC3. Best i test var Panasonic NV-GS 500. Mini-DV-kassetter gir fortsatt større redigeringsmessige fordeler enn harddisc og DVD. Mini-DV gir video på 13,2Gb/t, mens harddisc og DVD gir video på bare 2,8Gb/t.

Det beste er da og redigere fra mini-DV, og brenne det ferdige resultatet på DVD.

GS 320 har for øvrig ikke inngang for ekstern mikrofon, om dette skulle være aktuellt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...