jonas_blomster Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Hei jeg har et MSI K8N Neo4 hovedkort (amd 64), og 2 stk seagate 250gb disker, som jeg ville satt i raid. Hvordan får jeg gjort det? Og lurer også på hvilken type RAID oppsett dere anbefaler. Skal kjøpe meg en ekstern harddisk på 500gb også, så har ikke plassmangel. Derfor skal jeg sette dem sånn at begge lagrer alt, eller halvparten på hver? Alle de viktige filene mine har jeg på den eksterne uansett Er best mulig ytelse jeg er etter, mvh Jonas Lenke til kommentar
Zyrex_ Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Her er alternativene som er aktuelle for deg Raid 0: Dataene lagres litt på hver disk slik at 50% ligger på hver disk. Fordeler: Teoretisk doblet ytelse, utnytter 100% av lagringskapasiteten Ulemper: Hvis en av diskene ryker mister du alt som er lagret på begge. Raid 1: Diskene speiles så du får to like disker Fordeler: Ryker en disk har du fortsatt all data tilgjengelig på den andre Ulemper: får bare 50% av lagringsplassen dvs to 250 GB disker blir 250 GB JBOD: (Just a Bunch of disks) Gjør ikke så mye annet en at flere disker ser ut som en. Uten noen spesielle funksjoner ellers Fordeler: All lagringsplass tilgjengelig, Du mister kun det som er lagret på den disken som dør. Ulemper: Ingen ekstra funksjonalitet Les i manualen til hovedkortet hvordan du setter opp raid EDIT: La til JBOD Endret 2. juni 2007 av Zyrex_ Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Tusen takk Men vet du om jeg må formatere begge diskene mine før jeg setter igang? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Nei det er ikke nødvendig . RAID oppsettet clearer diskenes MBR under opprettingen (alle data på de mistes) av RAID'et til sin egen så de blir "wipet" under denne prosessen. Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Ok, tusen takk Men man må vanligvis ikke installere noe spesielt før man begynner? Trenger vel bare å sette dem i RAID i BIOS? tusen takk for veldig rask hjelp Lenke til kommentar
Zyrex_ Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Eneste du må huske er at du må ha en diskett med raiddrivere hvis du skal installere windows på raid diskene. eller en windows cd der raiddriverne er lagt inn Hvis du har windows på en annen disk er det bare å legge inn driverene når windows er lagt inn. EDIT: Vet ikke hvordan det er med Vista og Raiddrivere om du bruker det. Mulig de alt ligger inne Endret 2. juni 2007 av Zyrex_ Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Ok, hvor finner jeg den raid driveren da? Pleier det å følge med hovedkortet, på disket? Lenke til kommentar
Zyrex_ Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Noen ganger er det med diskett med hovedkortet, hvis ikke har du de på cd. EDIT: Link til guide om hvordan du kan legge inn driverene på windows cden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=393832 Endret 2. juni 2007 av Zyrex_ Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 takk skal du ha Lenke til kommentar
Zyrex_ Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Bare hyggelig. Raid driverene ligger forresten også i Nforce4 pakka på nvidia.com hvis du har mista/ødelagt drivercden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå