Gå til innhold

Hva skal jeg velge Vista 32 eller 64 bits ?

Anbefalte innlegg

Sitter nå med et litt luksus problem.. får vista gjennom jobb, men jeg kan velge hviken versjon jeg får. Det blir helt klart Ultimate, emn om jeg skal gå for 32bits versjoen eller 64 bits er litt mere uklart.

Maskinen det er snakk om skal dualboote xp og vista, og jeg skal nok bare ha vista pga dx10, i hvrtfall med det første.

Men hva er det beste valget ?

Håper folk her kan komme med noen gode grunner for det ene eller det andre..

Taleg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du skal ha Vista bare p.g.a. DX10 regner jeg med at det er til spill. Jeg ville valgt Vista-32. Er ikke mange spill som er laget for å utnytte 64-bit enda. Kompatibiliteten er også best med 32-bit. Finnes også mest drivere til hardware der.

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det jeg lurer på.. hvilken av versjonene som gir best kompatibilitet og ytelse (se sig for hardware, har også et Asus 8800gtx kort og 2 gb med ram til som ikke er installert enda..)....

Vet at jeg ikke før brukt all rammen med 32 bits versjonen, men det kan jeg leve med hvis det vil si at den utgaven gir bedre ytelse og driver/spill støtte.

Det hele koker ned til hva gir mest og best stabilitet, ytelse og kompatibilitet..

Taleg

Lenke til kommentar
Jeg vet at det er graffiske forskjeller på 64 og 32 bit utgavene, eneste som jeg er sikker i desverre :-(

Grafiske forskjeller?

Jeg gjentar det jeg har sagt tidligere. Når det gjelder kompatibilitet, så er det oftest sånn at hvis du får problemer, så er det fordi et spill/program ikke funker med Vista. Altså, VISTA, uansett 32 eller 64bit. Dermed kan du like godt tenke langsiktig og velge 64bit. Ikke noe vits i å gjøre et halvdårlig kompromiss. Vil du være 100% sikker, så fortsett å kjøre XP i enda noen måneder. Men når du skifter, ikke gjør det halvveis.

Lenke til kommentar

Kjørte 64 bits windows XP lenge før jeg oppgraderte og valgte 32 bits vista.

Klarte og kjøre både wow, BF2 og en del andre spill selv om man fikk opp melding i BF 2 at det var usikkert om man fikk kjøre det da det ikke var testet på 64 bit så virket det bra.

Det som du muligens kommer til og slite med 64bit er driverproblemer. skjermkort og lydkort samt hovedkortdrivere finnes det som regel til 64 bit. Men andre drivere til ting slik som scannere, printere, osv kan det vøre dårligere med. det var derfor jeg bestilte 32 bits vista.

mesteparten av programvaren og spillene er skrevet til 32 bit og det kan ta lang tid før de støtter 64 bit funksjonalitetene fullt ut.

Edit: skrive leif

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Det som du muligens kommer til og slite med 64bit er driverproblemer. skjermkort og lydkort samt hovedkortdrivere finnes det som regel til 64 bit. Men andre drivere til ting slik som scannere, printere, osv kan det vøre dårligere med. det var derfor jeg bestilte 32 bits vista.

mesteparten av programvaren og spillene er skrevet til 32 bit og det kan ta lang tid før de støtter 64 bit funksjonalitetene fullt ut.

De driverproblemene jeg har støtt borti gjelder Vista generelt, både 32 og 64bit. F.eks gamle scannere fra Canon, eller enkelte av DLINKs trådløse nettverskort. Når Vista først støttes, så har jeg funnet drivere til både 32 og 64bit for all min hardware. Så hvis du bestemte deg for Vista 32bit bare fordi du _trodde_ det var bedre støtte, så gjorde du etter min mening en stor tabbe. Hvis du bestilte det fordi din spesifikk hardware ikke hadde driverstøtten er det forståelig...

At noe er skrevet for 32bit har ingenting å si, jeg har kjørt XP x64 i flere år nå og disse programmene fungerer smertefritt og uten ytelsestap.

Lenke til kommentar
Jeg vet at det er graffiske forskjeller på 64 og 32 bit utgavene, eneste som jeg er sikker i desverre :-(

Grafiske forskjeller?

Jeg gjentar det jeg har sagt tidligere. Når det gjelder kompatibilitet, så er det oftest sånn at hvis du får problemer, så er det fordi et spill/program ikke funker med Vista. Altså, VISTA, uansett 32 eller 64bit. Dermed kan du like godt tenke langsiktig og velge 64bit. Ikke noe vits i å gjøre et halvdårlig kompromiss. Vil du være 100% sikker, så fortsett å kjøre XP i enda noen måneder. Men når du skifter, ikke gjør det halvveis.

8764070[/snapback]

Det jeg mente er at jeg vet spill ser bedre ut i 64 bit Windows enn 32 bit :p

(Ref Crytek spillet, som er merkbart vakkrere i 64 bit)

Lenke til kommentar

Hm.. tror jeg skal klare å finne alt av drivere til utsyret mitt til både x86 og x64 versjonene.. har stor sett bare standart stæsj..

Et 8800gtx kort.

Et 680i hovedkort

et Soundblaster X-fi lydkort

og

et Promise Sata300 TX4 kontrollerkort..

Er det noe av dette jeg bør være spes på vakt mot potensielle prob med ?

Frister med x64 bit, for da for jeg brukt 4 GB ram skikkelig..

Taleg

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at det med 32 bits program i 64 bits operativsystem har lite å seie, den forskjellen som sjer er at i 32 bit prosessor ser bitsa slik ut: 11000111100111000101010101110011,

mens i 64-bit ser det slik ut:

0000000000000000000000000000000011000111100111000101010101110011

samme om du har 32 eller 64 bit operativsystem.

Forsjellen er at i et 64 bit operativsystem kan du kjøre koder som ser slik ut:

1100011110011100010101010111001111000111100111000101010101110011

siden du kan bruke alle bitsa...

Lenke til kommentar
Kansje litt off topic, men hvordan kan jeg finne ut om jeg har Windows XP 32 eller 64 bit?

8793983[/snapback]

Control Panel -> System and Maintenance -> System. Eller høyreklikk Computer i start menyen og velg Properties.

I vinduet du får opp ser du hva som står etter System type. Det står enten 32-bit eller 64-bit Operating System.

Lenke til kommentar
Det jeg mente er at jeg vet spill ser bedre ut i 64 bit Windows enn 32 bit :p

(Ref Crytek spillet, som er merkbart vakkrere i 64 bit)

8764184[/snapback]

Det du pratar om her er vel forskjellen mellom DirectX 9 og DirectX 10, ikkje mellom 32-bit og 64-bit operativsystem?

Døme: http://www.bit-tech.net/news/2007/05/26/cr...dx9_dx10_comp/1

8804813[/snapback]

Nei det han snakker om er nok Farcry 64bit vs. 32bit. Crytek var tidlig ute med skikkelig støtte for 64bit og 64bits utgaven av Farcry var dermed bedre enn 32bits utgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...