V-by Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Med andre ord er det neppe forsvalig å la en president få leke seg med landet på egenhånd. 8826634[/snapback] Det er jo bare å la være å gi han all makt alene, men begrenset makt. @noodles: Nå aner ikke jeg hvordan slottet styres, men kan da ikke bli så dyrt som nå med president. Slik med kongefamilien nå, så betaler man apanasje til konge, dronning, kronprins/prinsesser osv... Med en pesident trenger man bare å betale til selveste presidenten. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Med en pesident trenger man bare å betale til selveste presidenten. Neppe... har du tenkt over hele den økonomiske siden til begge deler? Og hvis økonomien er den enste grunnen til at du vil avskaffe monarkiet, tror jeg du ønsker det på feil grunnlag. Norge har mere enn nok penger til og støtte en kongefamilie på 20stk.. så det er absolutt ikke det det burde stå på ved ett "styresett-bytte"... Endret 10. juni 2007 av Lakus Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Med en pesident trenger man bare å betale til selveste presidenten. Neppe... har du tenkt over hele den økonomiske siden til begge deler? Og hvis økonomien er den enste grunnen til at du vil avskaffe monarkiet, tror jeg du ønsker det på feil grunnlag. Norge har mere enn nok penger til og støtte en kongefamilie på 20stk.. så det er absolutt ikke det det burde stå på ved ett "styresett-bytte"... 8826694[/snapback] Jeg svarte bare på et annet inlegg, og økonomien er ikke eneste grunnen til at jeg vil avskaffe kongehuset, jeg har mange andre. Og med en president, mener jeg at du ikke skal betale hele jævla familien hans. De kan finne seg egne jobber. Men du kan sikkert forklare den hele økonomiske siden Endret 10. juni 2007 av V-by Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg svarte bare på et annet inlegg, og økonomien er ikke eneste grunnen til at jeg vil avskaffe kongehuset, jeg har mange andre. Å vi never i fleng? Og med en president, mener jeg at du ikke skal betale hele jævla familien hans. De kan finne seg egne jobber. Ya rigth.. for de hadde ikke måttet bli passet på 24/7 og derfor kostet penger osv... Men du kan sikkert forklare den hele økonomiske siden Nei, men virket ikke som om du hadde tenkt igjennom det hele.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Sparer man penger ved å endre navnet fra konge til president? Skal man ikke likevel gjøre de samme tingene?? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Sparer man penger ved å endre navnet fra konge til president? Skal man ikke likevel gjøre de samme tingene?? Eggsactly mah point.... kinda Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Å vi never i fleng? 1. Jeg er ikke intressert i å betale hele familien, som du sikkert har skjønt. 2. Udemokratisk. Jeg vil velge hvem som skal være norges øverste leder, uansett hvor lite makt han skal ha. 3. Vi trenger ingen konge, hvorfor ikke bare lønne de vanlig, og heller kalle de diplomater? Ya rigth.. for de hadde ikke måttet bli passet på 24/7 og derfor kostet penger osv... Og det må ikke kongefamilien i dag? Lenke til kommentar
Chao Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Vi trenger da ikke noen president fordi vi ikke har konge -________________________- Fungerer fint slik som i dag, bare uten den senile snyltejævelen! Nå blei jeg litt sint mens jeg skrev... >:[ Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Snyltejævlene stemmer vi frem annethvert år. Kongefamilien trenger vi ikke ta disse mere enn risikofylte sjansene på. Og det eksemplariske kongehuset vi heldigvis har, er kun til berikelse for hele nasjonen. Jeg får mere enn innovertiss når jeg tenker på et scenario som er eks. president Carl, eller Kristin, eller broren hennes som heter "Berserk", eller noe sånt. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor vi MÅ ha en kongen. Kan vi ikke avskaffe kongen og fortsette som vanlig? Med statsminister akkurat som nå? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor vi MÅ ha en kongen. Kan vi ikke avskaffe kongen og fortsette som vanlig? Med statsminister akkurat som nå? 8827312[/snapback] Jess.. Men vi kan kalle han president isteden.. Liker det bedre :!: Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jess.. Men vi kan kalle han president isteden.. Liker det bedre :!: 8827335[/snapback] Greit nok. Vi avskaffer konge og beholder regjerningen og Stortinget som det er. Lenke til kommentar
Chao Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jess.. Men vi kan kalle han president isteden.. Liker det bedre :!: 8827335[/snapback] Greit nok. Vi avskaffer konge og beholder regjerningen og Stortinget som det er. 8827362[/snapback] Akkurat! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Undervurderer dere ikke nå det unike nettverket som en kongefasmilie har, og ved en fornuftig styring av dette den inntekten det gir? Lenke til kommentar
Lauk Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Det som er fint med kongen, er at han faktisk har stor PR-verdi ved utenlandsbesøk ol., men likevel ingen spesiell politisk agenda. Dette vil ikke være tilfelle med en president, siden presidenten da ikke vil ha hele folket bak seg (av politiske grunner). I tillegg vil mange besøk a la de kongen har i dag være en hindring for det egentlige arbeidet hans/hennes. Og jeg ser at noen mener at vi da kan sende diplomater, men en diplomat er relativt lite imponerende og oppmerksomhetstrekkende sammenlignet med kongen. Bare hør på (les) ordene: "Konge" høres veldig mye mer imponerende og 'eksklusivt' enn "diplomat" Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hvis det økononiske aspektet er såpass lite at vi kan unnvære de kronene det koster å holde liv i kongefamilien, så bør vi kunne klare oss uten eventuelle inntekter det også gir. Lenke til kommentar
Johkmil Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 2. Udemokratisk. Jeg vil velge hvem som skal være norges øverste leder, uansett hvor lite makt han skal ha. 8827062[/snapback] Kongen kan vel ikke kalles Norges høyeste leder. Han har for lite makt til det. Til de som hevder at kongefamilien koster mye penger; se på hvor mye penger som går til "valgpropaganda" før presidentvalg i USA. Lenke til kommentar
Chao Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 2. Udemokratisk. Jeg vil velge hvem som skal være norges øverste leder, uansett hvor lite makt han skal ha. 8827062[/snapback] Kongen kan vel ikke kalles Norges høyeste leder. Han har for lite makt til det. Til de som hevder at kongefamilien koster mye penger; se på hvor mye penger som går til "valgpropaganda" før presidentvalg i USA. 8828011[/snapback] Vi er da ikke USA Lenke til kommentar
noodles Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Kongen kan vel ikke kalles Norges høyeste leder. Han har for lite makt til det.Til de som hevder at kongefamilien koster mye penger; se på hvor mye penger som går til "valgpropaganda" før presidentvalg i USA. 8828011[/snapback] Det er uvesentleg kor mykje makt han nyttar seg av. Grunnloven stadfestar at Kongen er øverste militære leiar og leiar av den utøvande makta. Det vert vist til Kongen der det er snakk om den utøvande makta i Grunnlova og offisielt er han den øverste leiaren i Noreg framfor Stortingspresidenten. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hvis det økononiske aspektet er såpass lite at vi kan unnvære de kronene det koster å holde liv i kongefamilien, så bør vi kunne klare oss uten eventuelle inntekter det også gir. 8827900[/snapback] Og da kan vi sikkert klare oss fint nok, uten å pålegges lettvinte avgifter, ala. tobakks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå