Lekser Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Trenger vi Konge i vårt land? Han gjør jo ikke noe spesielt. Det var gamle tiden konger var viktige! Jeg lurer også på en ting: hvor får han alle pengene fra? Lenke til kommentar
saluttknall Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Selvfølgelig trenger vi ham! Staten og det norske folk må jo ha noen som de kan dulle med ikke sant. "Wow, tenk! Han kan vinke, wow. Dette var stort". Om noen andre hadde vinket hadde det ikke blitt noe oppmerksomhet, menm når en mann som kongen faktisk klarer og gå ut på en balkong å vinke! Da er det noe spesielt. For vi alminnelige mennesker har jo den egenskapen så når en overdådig halvgud gjør det samme er det litt spesielt. (nNei, vi trenger ikke konge" Oobs, kom borti capslockknappen mens jeg skrev.Edit: Pengende får han for å vinke, klippe over snorer og andre supervanskelige oppgaver som ingen andre kan gjøre. Endret 2. juni 2007 av saluttknall Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Kongen er alltid noe vi kommer til og trenge. Se på andre verdens krig, Kongens radio sendinger var mere enn en moral booster, det var stemmen som sa at Norge fremdeles er et land. Selv om alle kongehusene er av samme ætt, så er våres konge han som viser verden om hvordan Norge er. (Ref. Svenske kongen.....) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Trenger vi Konge i vårt land? Han gjør jo ikke noe spesielt. Det var gamle tiden konger var viktige! Dagens kongefunksjoner annerledes. I dag er han mer en slags symbolsk samlingsfaktor, og ikke minst en "høytstående ambassadør" for Norge i utlandet. Kongebesøk blir vel alltid feiret og satt pris på, og skaffer publisitet for norge og norsk næringsliv. Men om vi strengt tatt trenger et kongehus? Nei. Men det kan være kjekt å ha likevel. Spørs om det overlever Haakon Magnus, dog.. Jeg lurer også på en ting: hvor får han alle pengene fra? 8763659[/snapback] Stortinget bevilger penger til kongehuset over statsbudsjettet hvert år. Endret 2. juni 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Lekser Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Stortinget bevilger penger til kongehuset over statsbudsjettet hvert år. 8763867[/snapback] Hvor mye er det? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Stortinget bevilger penger til kongehuset over statsbudsjettet hvert år. 8763867[/snapback] Hvor mye er det? 8763893[/snapback] http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjet...a-A-til-A/6403/ "Kongehuset Det foreslås bevilget 116,9 millioner kroner til Det Kongelige Hoff for 2006. Bevilgningen skal brukes til kongehusets utgifter til offentlige oppgaver samt drift og infrastruktur for å løse disse oppgavene. Bevilgningen skal også dekke utgifter til løpende indre vedlikehold og utvikling av de kongelige eiendommene Slottet, Bygdø kongsgård og Oscarshall." Edit: Og i tillegg: "Apanasje HM Kongen og HM Dronningen foreslås gitt en apanasje på 7,75 millioner kroner for 2006. Dette er en økning fra 7,45 millioner kroner, som utgjør apanasjen i 2005. Bevilgningen skal dekke personlige utgifter for kongeparet, herunder utgifter i forbindelse med diverse offisielle oppgaver og vedlikehold av egne eiendommer. HKH Kronprinsen og HKH Kronprinsessen foreslås gitt en apanasje på 5,2 millioner kroner for 2006 mot 5 millioner kroner for 2005. Bevilgningen skal dekke kronprinsparets personlige ugifter samt midler til drift og vedlikehold av de private eiendommene." Endret 2. juni 2007 av klilleng Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Er Kongen øverskommanderende i det norske Forsvaret (på pairet)? Tror i så tilfelle han har en viktig rolle under og etter en eventuell krig på hjemmebane .. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Er Kongen øverskommanderende i det norske Forsvaret (på pairet)? Tror i så tilfelle han har en viktig rolle under og etter en eventuell krig på hjemmebane .. 8764319[/snapback] Han kan vi bytte ut med en genaral av ett eller annet slag. Nei vi trenger ikke kongehuset. En eventuell president eller statsminister kan ta på seg jobben som kongen har. Eller vi kan gjøre som andre land, ha en valgt monark. Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Jeg vil heller at Kongen tar vare på Norske verdier og tradisjoner enn en General jeg sannsynligvis aldri har hørt om. Edit: Dog enig i at Statsministeren kunne oppfylle Kongens rolle, men jeg har ikke satt meg noe dypt inn i det. Endret 2. juni 2007 av vanedyret Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg synes ikke det er behov for en konge, det er blandt annet ingen god representant for et demokrati. Jeg tror et hele blir under mer disput når(om) Kronsprins Haakon blir kronet konge, det "blå" blodet har blitt "vannet ut" med Sonja. Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Huff nei ... for min del kan de fjerne hele konge opplegget, bare tull hele greia, innfør republikk istedet. Konstitusjonelt monarki er veldig udemokratisk IMO. Det med at kongen er øverstkommanderende kan vi løse med å gjøre Presidenten til "Commander-In-Chief", og at Stortinget får rollen til å kunne erklære krig/fred. Endret 2. juni 2007 av Kenny_NOR Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 En eventuell president eller statsminister kan ta på seg jobben som kongen har. Det synes jeg ikke han burde. Nærmere forklart: Vi bør ha noen til å representere nasjonen, og da synes jeg det er en stor fordel at vedkommende ikke har noe reelt ansvar utover det å vifte med lanken og klippe snorer. Da slipper vi at f.eks. en president får jobben sin forstyrret av den slags pjatt. Dette elementet hadde vi brukt masse penger på uansett hva det besto av, og 100 mill er lommerusk for landet vårt. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Huff nei ... for min del kan de fjerne hele konge opplegget, bare tull hele greia, innfør republikk istedet. Konstitusjonelt monarki er veldig udemokratisk IMO. Det med at kongen er øverstkommanderende kan vi løse med å gjøre Presidenten til "Commander-In-Chief", og at Stortinget får rollen til å kunne erklære krig/fred. 8765138[/snapback] At det er udemokratisk er kun en teoretisk trivialitet. De facto utøver kongen tilnærmet ingen makt, og virker kun som en (meget effektiv) publisitetesfaktor for Norge og norsk næringsliv. Slik jeg ser det er den eneste grunnen til å oppheve monarkiet rent prinsippielt. Men jeg ser ikke helt de store komplikasjonene ved å ha et monarki, og som påpekt så har kongehuset enda sin nytte for oss nordmenn. Lenke til kommentar
Ama-gi Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Som nevnt av andre tråden så ser jeg verdien av å ha konge som et symbol i for eksempel krigstid og som diplomat. Ulempene ved å ha konge kan jeg ikke se så lenge han kan oppføre som han skal og være en god misjonær for Norge, men jeg tror monarkiet vil bli fjernet ved første store "feil" av en monark (les krigshissing, udiplomatisk oppførsel etc). Lenke til kommentar
steinar2000 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Håper de forsvinner så fort som mulig. At slike rettigheter går i arv er galt. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg er imot kongehuset av den enkle grunn at posisjonen som konge går i arv. Representanter av Norge bør være valgt av det norske folk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Kongen er viktig! Kongen er noe alle skandinaviske landene har (no, swe, dk) og er liksom kjennetegnet. dessuten er det bedre med en fast konge enn masse korrupte presidenter som bruker milliarder på markedsføringskampanier hvert valg Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Kongen er viktig! Kongen er noe alle skandinaviske landene har (no, swe, dk) og er liksom kjennetegnet. dessuten er det bedre med en fast konge enn masse korrupte presidenter som bruker milliarder på markedsføringskampanier hvert valg 8767272[/snapback] Monarki er en foreldet "styreform" som jeg håper og tror at vi og resten av skandinavia vil kvitte oss med etterhvert. Det er nok ikke mange presidenter som lar seg bestikke i vestlige land, der man har gode rutiner og gjerne et helt underhus som bare venter på å ta presidenten i å gjøre noe galt. Ingen president i Norge ville ha brukt milliarder på en valgkampanje, og uansett er dette private midler, så jeg ser ikke problemet der. Lenke til kommentar
SoftWarewolf Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 det stemmer at det blir mye svinn med valgkampanjer og slike ting for et demokrati, men det er prisen man må betale for å ikke ha diktatur. hele kongesystemet burde være avskaffet for lenge siden, hva med en demokratisk avstemning? er det egentlig i det hele tatt noen politiske partier som jobber for å avskaffe monarkiet bortsett fra DLF? (som aldri noensinne vil komme inn i stortinget) sjekket FRP, de sier "Norge skal fortsatt være et grunnlovsfestet monarki, der kongen/regenten skal være nasjonens samlende symbol og statsoverhode." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå