Gjest Slettet+19283741 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Hvor nødvendig er det egentlig å installere drivere på pclinux os? Pc'en vil kun bli brukt til å surfe på nettet, se noen filmer og bruke digital kamera. Jeg har en gammel zepto laptop. Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Vanligvis trenger du ikke å installere noen drivere. Alt bør funke out-of-box. Men kan hende det blir problemer hvis du har tenkt til å bruke et trådløst kort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Merkelig nok så er pc linux os veldig bra når det gjelder trådløse kort. Både i CL56 og i en gammel zepto pc (sikkert 4 år) som har et "ikke-intel" kort som er standard, fant begge to, lettere å sette opp det trådløse nettverket her enn i windows. Og jeg har aldri brukt linux før.. Men når jeg snakker om drivere tenker jeg på om disse vil gi noe bedre ytelse? Lenke til kommentar
RusleBiff Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Merkelig nok så er pc linux os veldig bra når det gjelder trådløse kort. Både i CL56 og i en gammel zepto pc (sikkert 4 år) som har et "ikke-intel" kort som er standard, fant begge to, lettere å sette opp det trådløse nettverket her enn i windows. Og jeg har aldri brukt linux før.. Men når jeg snakker om drivere tenker jeg på om disse vil gi noe bedre ytelse? 8763865[/snapback] Drivere er i Linux integrert i kjerna, og man trenger derfor aldri å bry seg om drivere. Unntakene til dette er drivere som ikke er åpen kildekode, der man må styre med å installere dette, eks noen grafikkkort og noen trådløse kort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Noe så kjekt Er det vanskelig å installere et digitalt kamera? Man trenger vel sjelden å intallere drivere her også går jeg utifra da? Kun "plug & play"? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Plug & Pray Men som regel så er det så enkelt, ja. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Plug & Pray Men som regel så er det så enkelt, ja. 8764244[/snapback] Hehe Finner vel fort ut det. Hmm.. Jeg skjønner ikke hvorfor folk sier at linux er vanskelig. Men det er kanskje bare pclinux os som er litt lett da. Men nå har jeg jo ikke gjort så veldig mye utenom å forske litt. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Hehe Finner vel fort ut det. Hmm.. Jeg skjønner ikke hvorfor folk sier at linux er vanskelig. Men det er kanskje bare pclinux os som er litt lett da. Men nå har jeg jo ikke gjort så veldig mye utenom å forske litt. 8764284[/snapback] Noen er uheldige og har en del maskinvare som ikke fungerer. Sånn sett er det forståelig at det kan virke vanskelig for noen. Alle tilpasser seg Windows, og dermed blir ikke hardware-problematikken like stor der. Linux støtter selvsagt en god del hardware, men det hjelper ikke så mye hvis akkurat skjermen din blir svart, eller printeren din ikke fungerer. Nå har jeg mest erfaringer med Ubuntu, men jeg synes de gjør mange riktige steg. Network-roaming, semiautomatisk installering av codecs og restriced driver manager, gjør det hele mye enklere. Isolert sett synes jeg ikke Ubuntu er noe vanskeligere enn Windows eller Mac OS. Man kan selvsagt pirke på noe som er lettere/vanskeligere i Window/Linux/Mac, men i det store og det hele synes jeg det er ganske likt blitt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg hadde problemer med å ordne det trådløse nettverket i ubuntu, det var veldig mye enklere i pclinux os. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Ja, den hadde fine løsninger for installering av windowsdrivere/ndiswrapper eller firmware. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg ble litt overrasket over at Xubuntu ikke gjenkjente nettverkskortet på en gammel 350MHz-klasse PC. Merket (kortet) var også 3Com til og med. Men når det er sagt, var det så gammelt at det sto i en ISA-BUS. Hehe, så det måtte til et par-tre kommandoer og alt satt på plass senere. Lenke til kommentar
Xpi Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) Det meste er Plug and Play her i Linux verdenen i det siste. Har koblet det meste jeg har av USB til til PCLOS nå og alt fungerer uten så mye som å tenke på drivere. Mitt kodak kamera, en gammel Asono Beatsound mp3 spiller, En HP skriver av nyere dato, Sony Ericsson K750i og min Sansa Sandisk. Pretty genialt. Endret 7. juli 2007 av Xpi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå