Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Begynne med rally

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Altså, du begynner ikke bare med Rally uten erfaring.

Du kan jo begynne med Bilcross

Hvorfor begynne med bilcross når det er rally han vil kjøre? Er ikke noe problem å starte med det uten erfaring fra annen bilsport, selv om det kan være en fordel. Uansett starter man i debutantklassen i sine første rally.

Det eneste man trenger er et lisenskurs, dette er en kveld med teori som arrangeres av NBF. http://bilsport.no/

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Klar over det, men så det var rally det ble spurt etter. Vet ikke noe om økonomien til de som har spurt her, svarte kun på hvordan man skulle gå frem og poenget var at man fint kan starte med det uten annen erfaring.

1. Du MÅ ha MYE penger.

2. Du må ha en bil, med bur.

3. Fult rallyutstyr er ikke billig, kjøpt gjerne brukt.

4. Kontakter, kontakter og enda flere kontakter

5. Det arrangeres nm runder i Norge ca en gang i måneden, der finnes det en nybegynnerklasse.

Jeg kjenner en som driver med rally, han bruker alle pengene han eier på rally. Han er kartleser mens broren hans kjører. De har 0 erfaring å har brutt nesten alle rundene de har vært med på. Rally er liksom ikke noe man bare kan starte med. Kontakter og Øvelse er tingen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Altså, du begynner ikke bare med Rally uten erfaring.

Du kan jo begynne med Bilcross

Hvorfor begynne med bilcross når det er rally han vil kjøre? Er ikke noe problem å starte med det uten erfaring fra annen bilsport, selv om det kan være en fordel. Uansett starter man i debutantklassen i sine første rally.

Det eneste man trenger er et lisenskurs, dette er en kveld med teori som arrangeres av NBF. http://bilsport.no/

Du skriver som om du har veldig peiling på dette, men det har du tydeligvis ikke.

Hvorfor leie hybel, når det er villa du vil bo i?

Har du pengene så er det jo greit.

Jeg kjører selv bilcross og har gjort det i 1 sesong nå. Det er ikke dyrt, men det avhenger av at du kan skru bil, har noen få ekstra tusinger liggendes på kontoen, og har kamerater eller familie som stiller opp når du skal på løp. Du burde helst hatt et sted og skru med alt det nødvendige verktøyet også, eller det er et must for å si det sånn.

Du kan få tak i en helt grei bilcross bil til rundt 5 - 7.000,- inkludert bur, sete og motor osv. Men du må regne med at du må skru en del etter hvert løp.

Siden du er 18 år gammel har du kanskje billappen også? For hvis du har det så trenger du ikke ha lisens. Og om du ikke har det så er det bare et lite kurs å ta, husker ikke prisen, men den er ikke over 2000,- om jeg ikke husker helt feil.

Hvis du vil begynne med rally, så syns jeg du skal starte med bilcross. Det er helt sinnsykt morro og man har faktiskt råd til det. Kanskje du blir god og kommer til nm løp osv innen det og blir sett. Da er det jo ikke umulig at du får sponsorer og kommer deg videre. Kanskje du kan begynne i RCN klassen eller med bakkeløp. Det er hissige greier og det er vel hakket under rallycross, når det gjelder ytelse på bilene. Selvsagt stor veg til rallycross, men jeg kan hvertfall ikke huske å ha visst om en klasse imellom der igjen.

Jeg skal begynne i RCN klassen kanskje, om 2 sesonger til. Er ikke sikker enda, men har da vinni noe allerede. Målet er jo å kjøre WRC :D

Men begynn smått. Petter Solberg ble ikke verdensmester i rally på en dag. Det blir heller ikke du eller jeg, så vi må starte i det små. Der hvor vi har en bitte liten mulighet til å bli sett. Er du med på alle (eller de fleste da) løpene innen bilcross så blir du jo sett (hvis du er litt god) og du blir kjent innen miljøet. Det hjelper.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at det er en klasse som heter volvo original og den skal vistnok være den beste begynnerklassen.

Der kjører man feks volvo 240 og liknende

Du kan kjøre volvo 240 uansett åssen klasse (omtrent, men du skjønner). Men selvfølgelig, er det bare volvoen med i den klassen du nevnte :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Shitzo skrev:

Du skriver som om du har veldig peiling på dette, men det har du tydeligvis ikke.

Har kjørt rally i noen år nå, så tipper jeg har litt mer peil enn endel andre her på forumet..

Som jeg tidligere har sagt aner jeg ingen ting om vedkommenes økonomi, bare svarte på hvordan man går frem.

Personlig hadde jeg null erfaring fra noen som helst type bilsport, men det var uansett rally jeg ville drive med. Jeg var student på den tiden og "tjente" 8000kr i md. Med litt sparing fra sommerjobb klarte jeg allikvel å spleise sammen med en kamerat slik at vi fikk nok penger til en gammel Volvo nasjonalbil til 25000kr. Ikke den råeste bilen, men man har det utrolig gøy. Med en slik bil har man god tilgang på brukte deler og man tar det ikke så tungt om man kjører på gamle dekk f.eks.

Et sprintrally kom gjerne på ca 5000kr totalt, mens en NM-runde lå rundt 10 000kr, litt avhengig av hvor den ble arrangert. Sprintrally koster ofte ca 2500 i startavgift, så kan man plusse på en tusenlapp eller to i bensin til løpsbil og trekkbil. For en NM-runde kan man gjerne doble alle utgiftene pluss at man må regne med overnatting. Så kan man plusse på litt ekstra for deler og eventuelle skader.

Selv om jeg ikke hadde råd til å kjøre så mange løp pr. sesong var dette heller noe jeg ville enn å bulke rundt på en bilcrossbane..

Og til deg som tror bilcross er veien til WRC; HAHA, lykke til og god bedring

Endret av Msten
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at det er en klasse som heter volvo original og den skal vistnok være den beste begynnerklassen.

Der kjører man feks volvo 240 og liknende

Det er kanskje den billigste klassen, og er fin til å starte i. Vil man derimot satse er det nok best å komme seg i en forhjulsdrevet bil i de internasjonale klassene. De er ikke altfor dyre og man har også noen merkescuper med pengepremier.

For de som er mellom 16 og 18 har man fått en egen ungdomsklasse der man kan kjøre forhjulsdrevne biler under to liter og Volvo original

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...