Gå til innhold

C2D E6600, spørsmål om stepping/batch

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det ligger en tråd her med klokkeresultater ut fra batch på C2D, og tenker å poste der når jeg har noe resultater å komme med, men velger å ta spørmålene i en egen tråd.

Det jeg lurer på er om det altså er batch som er det interessante på C2D og ikke selve stepping/produksjonsdato som jeg er vant med fra A64?

Ser også at det nevnes at det kanskje har vært noe dårligere resultater med nyere batch, ca fra uke 35 sto det vel. Kan man lese produsjonsdato ut av batch nr?

Min E6600 er i alle fall stepping: SL9ZL

Pakkedato: 02.27.07

Batch: L644G240

Tiden vil vise om det er noe tess, men hadde satt pris på en liten avklaring rundt stepping/batch mens vi venter ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en uke 44 prosessor. Tallene som kommer etter L6 er uken den er produsert i (slik jeg har forstått det hvertfall).

Min er også fra uke 44 (batch: L644G433). Klarer 3,2Ghz stabilt med vcore på 1,385. Klarer ikke høyere enn dette selv om jeg øker vcore.

Lenke til kommentar

Ok takk for det svaret -Bushman-, som 24/7 klokk kan jeg være fornøyd med det samme som deg, men hadde vel kanskje håpet den kunne pines noe høyere enn det for benchmark. Men det høres da ut som din stopper relativt brått der den gjør, siden V-core økning ikke gjør noe til eller fra. Skal bli spennende å se, man vet jo ikke dette før man har prøvd, uavhengig av batch/stepping. ;)

Men ok, så det er altså ukenummer det tallet, og da må den med andre ord være produsert i 2006, Oktober eller noe deromkring. Da slår det meg at det må gå veldig lang tid fra produksjon til pakking, siden den altså er pakket 27 feb 2007. Det høres jo nesten usannsynlig ut at den skal suse rundt uten eske inne hos Intel i 4 mnd :dontgetit:

Men ok, du er jo forsiktig med å påstå, og det du sier høres fornuftig ut, bare stusser litt på pakke- dato.

Men hva med stepping, er ikke denne interessant på C2D, eller din (alle) SL9ZL?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg omsider fått satt sammen maskinen, men foreløpig er det med orginal luftkjøler. Jeg sa jo at jeg hadde håpet på bedre enn 3,2Ghz for benchmark, og det fikk jeg. Hva jeg kan forvente av stabile hastigheter aner jeg ikke enda, men her er foreløpig hva jeg har fått til av 1M SuperPi: :)

post-56388-1182678880_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har bare en ting å si... meget bra :!:  har nettopp bestilt meg bla. en e6600 jeg også så jeg håper jeg blir like heldig som du :dribble:

8933648[/snapback]

Fysj å fy, du har blitt hvernevasket du :tease:

Får snaue 40k for sommerjobben i år, så blir nok C2D på meg også. Forøvrig anbefaler jeg deg å sjekke rundt på ebay for å finne gamle B-batcher - de er en del bedre enn de fleste nyere C2D'er.

Nice score på trådstarters CPU, har en følelse av at det er over gjennomsnittlig bra for en CPU med den batchen.

Lenke til kommentar
Har bare en ting å si... meget bra :!:  har nettopp bestilt meg bla. en e6600 jeg også så jeg håper jeg blir like heldig som du :dribble:

8933648[/snapback]

Ja, jeg må si meg veldig fornøyd med dette så langt, og etter å ha helt latterlig mye problemer med å få i gang denne maskinen var det godt å se at det i alle fall tilsynelatende klokker brukbart. Og siden dette er min første C2D finner jeg det også morsomt at man faktisk klokker lenger for hver gang man øker V-core... :D (Mine siste Opteron'er har for all del absolutt vært gode klokkere, men de har stoppet veldig brått, dvs jeg tror faktisk det var DFI Expert som stoppet brått)

Får håpe du får deg en som er minst like bra amdme. Jeg har så langt funnet ut at 3,4Ghz i alle fall er Orthos- stabilt en time, så at jeg i alle fall skal klare det som 24/7 setting når vann er på plass er jeg helt sikker på. Skal jo prøve mer, og må også finne ut hva minnebrikkene er gode for, de feiler på den farten i forige post i alle fall (627Mhz), men kjører da 2,2V som er standard, og 5.5.5.15 som også er standard oppgitt timing. Får se hva som passer ifht cpu/devidere osv etterhvert.

Fikk i alle fall greit bikket over 11K i 3DMark 06 med 3,48Ghz og og litt OC på 8800GTS 640, så dette skal bli riktig så bra tror jeg. :)

Edit; PS jeg har ikke systemviften kjørende på over 30.000 rpm, selv om Ntune påstår det :!:

post-56388-1182695383_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

8933648[/snapback]

Fysj å fy, du har blitt hvernevasket du :tease:

Får snaue 40k for sommerjobben i år, så blir nok C2D på meg også. Forøvrig anbefaler jeg deg å sjekke rundt på ebay for å finne gamle B-batcher - de er en del bedre enn de fleste nyere C2D'er.

Nice score på trådstarters CPU, har en følelse av at det er over gjennomsnittlig bra for en CPU med den batchen.

8933784[/snapback]

He he.. lett og bli revet med vet du :!: Blir vel å bruke vinteren på å sjekke ebay o.l. etter gode eksemplarer. :thumbup:

Blir sikkert en nymaskin med amdprosessor også snart... hvis de bare kan skyndte seg med nyarkitekturen da :whistle:

Lenke til kommentar

8933648[/snapback]

Ja, jeg må si meg veldig fornøyd med dette så langt, og etter å ha helt latterlig mye problemer med å få i gang denne maskinen var det godt å se at det i alle fall tilsynelatende klokker brukbart. Og siden dette er min første C2D finner jeg det også morsomt at man faktisk klokker lenger for hver gang man øker V-core... :D (Mine siste Opteron'er har for all del absolutt vært gode klokkere, men de har stoppet veldig brått, dvs jeg tror faktisk det var DFI Expert som stoppet brått)

Får håpe du får deg en som er minst like bra amdme. Jeg har så langt funnet ut at 3,4Ghz i alle fall er Orthos- stabilt en time, så at jeg i alle fall skal klare det som 24/7 setting når vann er på plass er jeg helt sikker på. Skal jo prøve mer, og må også finne ut hva minnebrikkene er gode for, de feiler på den farten i forige post i alle fall (627Mhz), men kjører da 2,2V som er standard, og 5.5.5.15 som også er standard oppgitt timing. Får se hva som passer ifht cpu/devidere osv etterhvert.

Fikk i alle fall greit bikket over 11K i 3DMark 06 med 3,48Ghz og og litt OC på 8800GTS 640, så dette skal bli riktig så bra tror jeg. :)

Edit; PS jeg har ikke systemviften kjørende på over 30.000 rpm, selv om Ntune påstår det :!:

8933978[/snapback]

Meget bra score/klokk :yes: Får vel min e6600 i løpet av uka regner jeg med...skal poste klokk fortløpende ;)

GTX kortet håper jeg også kommer snart...masterit er litt eehh....."vanskelige" å skjønne seg på.. he he. Men regner med at de prater sant og at kortet blir sendt i løpet av uka også :roll:

Lenke til kommentar
Kor kan ein sjekke kva batch som er bra og kva som er dårleg?

Eg har: L628A235

8935062[/snapback]

I sokkelen på ditt hovedkort :thumbup:

He he, neida, det er jo noen som har laget noen lister, både her og ikke minst på XS forum er det noen ganske omfattende lister over hvem som har fått til hva, med hva. Men jeg vil påstå det aldri er noe mer enn i beste fall en liten indikasjon.

Her på Forum er det en slik liste her Core 2 Duo E6000-serien: Batch/overklokk database

Skrudde opp farten litt til i 3DMark nå, men det gir jo ikke enorme utslag da 11.182 @ 3,6Ghz minne 600 (1200Mhz) :)

post-56388-1182718281_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kor kan ein sjekke kva batch som er bra og kva som er dårleg?

Eg har: L628A235

8935062[/snapback]

I sokkelen på ditt hovedkort :thumbup:

He he, neida, det er jo noen som har laget noen lister, både her og ikke minst på XS forum er det noen ganske omfattende lister over hvem som har fått til hva, med hva. Men jeg vil påstå det aldri er noe mer enn i beste fall en liten indikasjon.

Her på Forum er det en slik liste her Core 2 Duo E6000-serien: Batch/overklokk database

Skrudde opp farten litt til i 3DMark nå, men det gir jo ikke enorme utslag da 11.182 @ 3,6Ghz minne 600 (1200Mhz) :)

8936755[/snapback]

Hva er speccs?

Tenker på volt osv.

Ram har du?

Lenke til kommentar

Ja, nå som jeg har fått testet og bygget ferdig med vannkjøl får jeg oppdatere resultatene her. Det viser seg å være en svært brukbar klokker dette her, selv om produksjonsdato kanskje tilsier noe annet :)

Max 1M SuperPi er 4,032Ghz og 12,6 Sekunder

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1184267742_thumb.jpg

Beste 3DMark 06 med E6600@ 3,88Ghz og 8800GTS 540MB er 12610

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1184267742_thumb.jpg

24/7 fart blir 3,7Ghz og minnet på 550Mhz. Blir nok fsb 463x8, har også prøvd 528x7= 3,7Ghz, men får dårligere resultater så langt med den settingen, såvidt jeg vet pga dårligere timings på hk over 500fsb.

Minnebrikkene er forøvrig ikke stabile på den 1200(600Mhz) farten i forige post, så 462x8 og 550Mhz på minnet virker fornuftig, og er stabilt. Mulig de kan være stabile med litt høyere spenning, men det har jeg ikke testet ut.

Hva er speccs?

Tenker på volt osv.

Ram har du?

Kjører foreløpig cpu V-core på 1,55Volt i bios, som nok er noe lavere i praksis.

Minnet er Crucial PC8000 5.5.5.15 @ 550Mhz ved 2,15Volt

post-56388-1184267856_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...