roaldteigen Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Hovedkortet mitt har integrert lyd, med ett lite ekstrakort med Spdif out/in , hva brukes disse spdif kontaktene til? Det ser jo ut som en mono phono plugg.....? Lenke til kommentar
ZoomZoom McMoen Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Dette er digitale innganger og utganger for lyd for tilkobling til forsterker. Kan være greit hvis du har pc'en koblet til en forsterker med Dolby Digital støtte og tv. Du vil da kunne se DVD'er fra pc'en med full DD støtte. Blant annet... Lenke til kommentar
roaldteigen Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 OK! Jeg ønsker da å koble pc min til min reciver, som har en digital inngang, men den er optisk. Hvilken inngang på "forsterkeren" min skal jeg koble den til, og da er det kanskje ikke en vanlig phono kabel, men en spesial kabel jeg må kjøpe da! Lenke til kommentar
ZoomZoom McMoen Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Dersom tilleggskortet ditt bare har en coax-inngang eller utgang må du koble det til en coax-inngang på receiveren din. Trodde at de fleste receivere med digital støtte kom med en optisk og en coax inngang, men det er jo ikke sikkert. Og nei, det er ikke en vanlig phono kabel. Du må ha en digital coax-kabel. Mener jeg nå iallfall. Uten at jeg er veldig ekspert... Lenke til kommentar
striky Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Det fungerer med en "vanlig" koaksial (phono) kabel, men det mest optimale er jo å kjøpe en som er spesielt laget for å overføre digitale signaler. (bedre skjerming bl.a.) Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Jeg bruker vanlig phono-kabel. Har ikke testet med ordentlig coax kabel. Men grunnen til at man skal bruke en ordentlig coax kabel, heter mistilpasning. Det har med refleksjon av signalene å gjøre. Hvis det ikke er riktig motstand (75 Ohm), vil signalene kunne bli reflektert og "ødelegge" hverandre. (Refleksjon oppstår ved at to ledninger med forskjellig motstand/impedans kobles sammen) Grunnen til at dette er viktig ved overføring av digitale signaler (og vanlige TV-antenne-signaler som også bruker coax, 75Ohm tror jeg) er fordi avstanden mellom hvert "signal" (bit) er så liten at den kan sammenlignes med hastigheten det vandrer bortover ledningen (nesten lyshastighet). Da kan refleksjoner som kommer av mistilpasning forstyrre. Men ved vanlig analog overføring, f.eks. lyd via phono, sendes ikke signalene så fort "etter hverandre". Dermed ødelegger ikke evt. refleksjoner så mye. Så derfor er det ikke så nøye med kabelen. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Du kan bruke komposittkabel. Den har impedans på 75 Ohm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå