E-wok Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Er det mange samer her på forumet? Det har jeg alltid lurt på. Kom igjen, vis dere! Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Du bør be om en avstemning slik at de som vil kan være anonyme; jeg kjenner flere samer som holder sin bakgrunn meget privat, og det selv i år 2007. Faktisk de fleste av de jeg kjenner med samisk bakgrunn oppdaget jeg ved en glipp, og da hadde jeg kjent den ene i ca. 15 år. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 De aller fleste fra nordnorge (eller med famile fra nordnorge) har vel endel samisk blod i seg. De fleste vet det ikke selv. Med nordnorge mener jeg Norge nord for Bodø! Spesifiserer dette etter som mange feilaktig t.o.m. tar med Trøndelag i nordnorge! (feks norsk massemedia) Men man er selvfølgelig ikke en same på grunn av denne, svake, genetiske tilhørigheten. Hva er da en same? For å være medlem i samemantallet er kravet: Man må "føle" seg som en same. Men for å komme inn på samisk kvote ved medisinstudiet i Tromsø: "Må man kunne beherske samisk språk" - i tillegg til endel andre krav jeg ikke husker. Lenke til kommentar
Rockagirl Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 ^Tror du må litt lenger nord enn Bodø for å komme til alle samene for jeg vet ikke om mange samer i Bodø! Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Her oppe ved kysten ved Finnmark (der hvor jeg bor i år), er det ikke så mange ordentlige samer, men mange har sameblod fra fjern fortid. Av egen erfaring er det slik at mange tror at alle nord for Tromsø er samer, noe som er feil. BTW: Jeg er ikke same, jeg er ordentlig viking (født på Island) Endret 30. august 2007 av IQ Lenke til kommentar
Inc Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Her oppe ved kysten ved Finnmark (der hvor jeg bor i år), er det ikke så mange ordentlige samer, men mange har sameblod fra fjern fortid. Av egen erfaring er det slik at mange tror at alle nord for Tromsø er samer, noe som er feil. BTW: Jeg er ikke same, jeg er ordentlig viking (født på Island) 9390049[/snapback] Var islendinger vikinger også Islendinger er kule folk Endret 30. august 2007 av regga Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Var islendinger vikinger også Islendinger er kule folk 9390069[/snapback] Islendingene er de nordmennene som var så kule at de ble landsforvist fra Norge (folk ble sjalu ). Sånn som jeg vet må man dra helt til Kautokeino for å finne de store flokkene med rene samer, og jeg vet ikke om den norske stat har prioritert bredbånd inn dit ( ). Noen som vet dette? Endret 30. august 2007 av IQ Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 ^Tror du må litt lenger nord enn Bodø for å komme til alle samene for jeg vet ikke om mange samer i Bodø! 9390026[/snapback] Jeg tror ikke du forsto helt hva jeg mente! De fleste nordlenninger har litt samisk blod i seg. Det er ikke det samme som å være same. Og det har vært (er?) sett på som skam å være av samisk blod. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Kom på at jeg har hørt at stedet det faktisk bor flest samer er Oslo. Men de går dog ikke rundt med samekofte og lasso. Endret 30. august 2007 av IQ Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 E-wok: Jeg kan jo få et par stykker til å melde seg på hvis du mener det er for få av dem her Lenke til kommentar
Nasse-noff Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Samer er ikke nødvendigvis mest i nord-norge... De fleste samer bor faktisk i Oslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå