Gå til innhold

Lynkurs i å matche PC komponenter

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vært Mac-bruker i nesten 3 år nå, men har lyst på PC igjen nå siden det har kommet noen spill jeg ønsker å spille (bla. Tomb Raider Anniversary og Tiberium Wars). I tillegg er jeg litt smålei kompabilitetsproblemene.

Jeg har bygget PC'er før, så jeg setter den gjerne sammen selv om jeg kan spare penger på dette. Problemet er at det er mange år siden jeg hadde kunnskap om hvilke typer hovedkort, prosessorer, minne osv som passet sammen. Når jeg nå ser på hva som finnes på markedet blir jeg mildt sagt forvirret :hmm:

PC'en bør ligge i prisleiet 12 - 14 000, og inkludere følgende komponenter:

- Hovedkort, prosessor, grafikkort, minne, harddisk, strømforsyning, DVD brenner og kabinett

- Lydkort og trådløst nettverkskort

- Skjerm, tastatur, mus og OS.

Alså en relativt komplett PC, minus høyttalere, minnekortlesere, ekstra programmvare o.l. som jeg ser de fleste pakke-PC'er selges med.

For til slutt å stille noen mer konkrete spørsmål.

1) Hva tjener jeg mest på, bygge selv eller kjøpe pakke? Hvor mye kan det være å tjene på dette i mitt tilfelle?

2) Hva må jeg se etter for å være sikker på at hovedkort og prosessor passer sammen?

3) Er det andre komponenter jeg må forsikre meg om at passer sammen? Minne/hovedkort/skjermkort/strømforsyning?

4) Hvilke norske nettbutikker for kjøp av pc komponenter er kjent for kvalitet og god service?

Trenger altså ikke foreløpig noen konkrete forslag til hvilke komponenter jeg skal velge, men heller hva jeg må passe på for selv å kunne kjøpe delene, så alle de forskjellige komponentene vil fungere optimalt sammen. Hvis dette har blitt et veldig komplisert emne de siste årene, er forslag til sammensetning likevel velkomne :)

Håper noen som har peiling på dette har et par minutter til å hjelpe meg :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kor skal man begynne :)

Det raskeste og beste i disse dager er Intel sine CORE 2 DUO prosessorer. Disse benytter en sokkel (les: Hovedkort) som kalles 775 eller LGA 775. Denne sokkelen kommer med mange forskjellige brikkesett, der Intel sin 965 er mest brukt, men også 975X og 945 (micro ATX). nVidia lager også brikkesett til 775, disse er blant andre 680 og 570. Det nyeste brikkesettet for 775 står Intel bak selv og heter P35.

Bortsett fra noen få av de nye P35 kortene, benytter man DDR2 RAM på 775-sokkelen. Mange nøyer seg med gode 5300 eller 5400 brikker, men man får i disse tider også gode sett med 2 GB 6400 brikker til under tusenlappen. Med mindre du skal klokke opp prosessoren din er dette strengt tatt ikke nødvendig.

DX10, som er den nyeste grafikkform-paraplyen til Microsoft, er bare tilgjengelig gjennom Win Vista i kombinasjon med GF 8000 serien og ATI sin 2000 serie. Skal du spille spill med god oppløsning og alle effekter på er 8800 GTS 340 MB et godt valg, likeså ATI sitt HD 2900 XT.

Skjermkort spiser strøm, med en toppspesifisert maskin, er 500W+ PSU å anbefale, av godt merke (Fortron-Source, Hiper, NorthQ, Mist osv.)

Du tjener fort noen tusenlapper på å bygge selv, samt at du får akkurat de komponentene DU trenger. Noen finner også glede i å bygge sin egen PC !

Lykke til !

Lenke til kommentar
Hei, jeg har vært Mac-bruker i nesten 3 år nå, men har lyst på PC igjen nå siden det har kommet noen spill jeg ønsker å spille (bla. Tomb Raider Anniversary og Tiberium Wars). I tillegg er jeg litt smålei kompabilitetsproblemene.

Jeg har bygget PC'er før, så jeg setter den gjerne sammen selv om jeg kan spare penger på dette. Problemet er at det er mange år siden jeg hadde kunnskap om hvilke typer hovedkort, prosessorer, minne osv som passet sammen. Når jeg nå ser på hva som finnes på markedet blir jeg mildt sagt forvirret  :hmm:

- Hovedkort, prosessor, grafikkort, minne, harddisk, strømforsyning, DVD brenner og kabinett

Alså en relativt komplett PC, minus høyttalere, minnekortlesere, ekstra programmvare o.l. som jeg ser de fleste pakke-PC'er selges med.

1) Hva tjener jeg mest på, bygge selv eller kjøpe pakke? Hvor mye kan det være å tjene på dette i mitt tilfelle?

2) Hva må jeg se etter for å være sikker på at hovedkort og prosessor passer sammen?

3) Er det andre komponenter jeg må forsikre meg om at passer sammen? Minne/hovedkort/skjermkort/strømforsyning?

4) Hvilke norske nettbutikker for kjøp av pc komponenter er kjent for kvalitet og god service?

Trenger altså ikke foreløpig noen konkrete forslag til hvilke komponenter jeg skal velge, men heller hva jeg må passe på for selv å kunne kjøpe delene, så alle de forskjellige komponentene vil fungere optimalt sammen. Hvis dette har blitt et veldig komplisert emne de siste årene, er forslag til sammensetning likevel velkomne :)

Håper noen som har peiling på dette har et par minutter til å hjelpe meg  :innocent:

8761897[/snapback]

1) Hmm, lønner seg som regel å bygge selv, men det er jo mange gode pakketilbud eller slike konfig. greier rundt om :)

2) Hovedsaklig socketen. Pass på at det er samme socket på både cpu og hk. Pass og på at hk støtter c2d om du skal ha det.

3) minne passer som regel uansett, men kjøp like brikker(!), så må du sjekke om hovedkort har støtte for ddr3 ram om du skal ha det. De aller aller fleste kjøper ddr2 ram. Skal du kjøre cf/sli må du passe på at hovedkort og skjermkort støtter dette. Passe på at hovedkort har pci e-x16 slot om det er dette skjermkortet ditt har som standard, evt. AGP standard, da må hk ha AGP slot :) Strømforsyning(PSU) må ha samme atx strømkontakt som hovedkort. Som regel har strømforsyningene 20/24, så du kan ta av de ekstra 4 pinsene om du har 20 i hk.

Det var vel det, håper det var til litt hjelp iallefall :thumbup:

EDIT: Filla slo meg :p

zaltmann ;)

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar

Kan jeg få lov til å spørre om noe i denne tråden, som kanskje er til hjlep for trådstarter også, nemlig et lite lynkur i pc bygging?

Kan noen gi litt info om dette, er det så vanskelig som jeg skal ha det til?:p aldri prøvd, men til sommeren skal jeg kjøpe deler og vil gjerne spare litt penger på å bygge selv samt at da kan jeg det, lurt å kunne

Lenke til kommentar
Kan jeg få lov til å spørre om noe i denne tråden, som kanskje er til hjlep for trådstarter også, nemlig et lite lynkur i pc bygging?

Kan noen gi litt info om dette, er det så vanskelig som jeg skal ha det til?:p aldri prøvd, men til sommeren skal jeg kjøpe deler og vil gjerne spare litt penger på å bygge selv samt at da kan jeg det, lurt å kunne

8762959[/snapback]

lynkurs

http://www.hardware.no/guider/annet/pc-bygging/9369

+

http://www.idg.no/kunnskapssenter/maskinva...article6982.ece

+

http://www.idg.no/produkter/maskinvare/pcer/article6994.ece

Lenke til kommentar

"Fear leads to anger, anger leads to hate, and hate leads to the Dark Side. Dark side leads to macintosh".

Det er kjekt å se du har konvertert og komt deg på rett vei.

jeg liker www.psdata.no rimelig, veldig bra service og oppfølging på telefon mail.

netshop.no har litt mer utvalg og kvalitetsvarer, litt mer entusiast opplegg. dobbelt så dyre strømforsyninger med flotte merkenavn.

apropos merke, var rundt i klesbutikker og så halvbukser til 200-300kr så inne på noe som kalles "rolfsen" var det identisk lik til 1200kr hugo boss. så det er mye penger å spare. psdata kjører liksom den rimelige profilen, som også fungerer. jeg lurer på har de fjernet qtec som leverandør.

Lenke til kommentar

Dersom du har vært på "the dark side" i mange år, og nå kommer tilbake til lyset, så er det forståelig at du har mistet en del grunnleggende teknisk kunskap i prosessen. The mac effect som det kalles ;) prææhee... nei, og nok mobbing.

Jeg tror nok at om du er usikker på PCkomponentene så bør du spørere etter konret bygge-annbefaling av forummedlemmene her. Da frå du nok meget gode forslag. Så kan du enten bygge selv om du ikke har glemt hvordan du behandler hardware, eller evt. bare spytte inn 7-800 kr ekstra, så kan som regel nettbutikken du kjøper fra montere ting for deg før utsending. For en dreven PC-nerd så er den ekstra tusingen ikke verdt de 20 minuttene med arbeid som det tar, men om du er veldig rusten så er jo det kanskje bedre å betale litt ekstra framfor å stresse i dagesvis med å feilsøke på ting og herje på. Det må du nesten vurdere litt i forhold til hvordan du vurderer deg selv.

Hovedkortet er kjernen av alt og bestemmer hva andre komponenter som passer. RAM må være riktig type (DDR,DD2,DDR3). Prosessor må¨også være riktig type (passe rent fysisk i sokkelen på hovedkortet, f.eks. socket775, socketA, Socket939).

De andre delene i maskinen er som regel ikke avhengig av kompatabilitet. Det eneste du bør være obs på er at dersom du skal kjøre noe SLI eller Crossfire oppsett (altså 2 skjermkort i tandem), så bør du ha et kort som offisiellt støtter det.

Harddisk også bør du velge utifra hovedkrotet forresten. Gamle harddisker og hovedkort har IDE kontakter. nye harddisker og hovedkort bruker S-ATA. IDE brukes fremdeles ti lde aller fleste CD/DVD stasjoner, så nye hovedkort med S-ATA har alltid også et par IDE.

-Stigma

Lenke til kommentar

Da har jeg lest gjennom alle svarene og litt rundt om forumet ellers. Mye nyttig informasjon, og tusen takk for alle kjappe svarene så langt! Nå har jeg omsider prøvd meg på et litt mer konkret oppsett, og håper litt hjelp videre igjen.

Skjermkort

XFX GeForce 8800 GTS 640MB DDR3, SLI ready (3 195,- hos komplett.no)

Hovedkort/Prosessor

XFX nForce 680i LT SLI INTEL SOCKET 775 DDR2 (1 404,- hos PCutstyr.no)

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz SOCKET LGA775, 4MB, BOXED m/vifte (1 878,- hos PCutstyr.no)

Minne

GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB 800 MHz 2.3 volt (710,- hos PSdata.no)

PSU

MIST 500W ATX 2.2 20/24 pin (895,- hos microplex.no)

Kabinett

Recom Miditower "Backdraft" ATX (695,- hos microplex.no)

HDD

Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA, 7200 rpm, 16 MB, NCQ (681,- hos PCutstyr.no)

DVD Brenner

Samsung SH-S183L SATA DVD Rec 18x/8x S/D Layer, LightScribe, Vista compatible sw (345,- hos PSdata.no)

Skjerm

LG Flatron L204WT 1680 x 1050 Widescreen TCO03 5ms DVI-D (2 245,- hos PSdata.no)

OS

Windows Vista Home Premium (945,- hos PSdata.no)

Tastatur/Mus

Skal prøves og kjøpes i butikk (ca 600,-)

= Totalt 13 593,-

- Min iBook G4 som jeg skal selge billig (2 500,-)

= Foreløpig "oppgraderingskostnad" - frakt på 11 093,-

Jeg er klar over at ikke alle prisene nødvendigvis er de billigste på krona, men har prøvd å samkjøre så mye som mulig for å spare frakt. Ser likevel ut som om jeg må bestille fra fire forskjellige nettbutikker :hrm: Montering av maskinen burde heller ikke være noe problem, og selv om jeg er litt rusten tror jeg prinsippene stort sett er de samme nå som før. Dessuten blir jeg bare mer og mer gira på å prøve meg på dette prosjektet, gamle minner fra da jeg satt å rota rundt med 80386 CPUer og 40MB harddisker begynner å komme tilbake :D

Har satt opp de viktigste spørsmålene jeg nå sitter igjen med, i håp om at noen med den nødvendige innsikt leser dette. Mulig jeg har snublet litt i noen av begrepene her, så det er ikke sikkert alle spørsmålene er reelle problemstillinger, men jeg spør heller litt for mye enn for lite.

1) Hvordan kan jeg vite helt sikkert at strømforsyningen vil passe i kabinettet?

2) Har lest at skjermkortet tar stor plass, kan det hende det blir problemer der i forhold til kabinettet eller hovedkortet?

3) Ettersom både skjermkort og hovedkort støtter SLI, burde da også minnet på hovedkortet støtte SLI for å utnytte dette optimalt, dersom jeg skulle komme til å kjøpe et ekstra kort i framtiden?

4) Har det noe å si at skjermkortet bruker DDR3 minne, mens hovedkortet kjører DDR2?

5) Fant ikke bekreftelse på hvilken type kontakt hovedkortet har for strømforsyningen?

6) I prisguiden her på HW.no stod det at hovedkortet hadde socket LGA775, men på XFX sin hjemmeside står det kun socket 775. Er det noen forskjell her?

7) Er det noen som vet om dette hovedkortet støtter AHCI (NCQ)? Stod på Segates sider at hovedkortet måtte støtte dette for å utnytte denne HDD funksjonen.

8) Trenger jeg Vista Ultimate, eller duger Home Premium like bra? Noen gaming-relaterte/andre viktige features jeg går glipp av?

9) Er 64-bit Vista noe jeg bør vurdere? Hvilke komponenter i maskinen må da isåfall støtte dette?

Og så til sist, men ikke minst, er det noen komponenter her som stikker seg ut som overkill/ukompatible? Vil nødig bruke penger på hardware jeg ikke får benyttet eller utnyttet.

Endret av arcticZenith
Lenke til kommentar

Merk at alle disse guidene er utdaterte og ikke må taes bokstavelig når det kommer til priser og valg av harddiskstørrelse, minne, prosessor, operativsystem osv.

De kan likevel gi en viss guiding i hvordan man fysisk setter ting sammen og hvordan man leter etter kompatible deler.

Ellers så kan det være god hjelp i å se på ytelsetester av Tomb Raider Anniversary, Tiberium Wars og eventuelle andre spill du måtte ønske å spille. Men husk å ikke se deg blind på resultater fra situasjoner du aldri kommer borti. F.eks ytelse på uutholdelig lav oppløsning eller fra programmer du aldri kommer til å bruke.

Lenke til kommentar

når det gjelder strømforsyning så er det standar størelser

kjøper du et ATX kabinett så passer ATX strømforsyning.

når det gjelder skjermkortet så er det ganske langt og kan komme i konflikt med kabinett eller kjøleløsninger på hovedkort

men det på bilder av hovedkortet så ser du om det er noe store greier i veien.

hovedkort har som regel 20 eller 24 pin kontakt for strømforsynig

les litt om det på microplex sine sider mener de har en god info side på det, men mener

da at 24 pin er mere eller mindre standar nå. ikke helt sikker da.

den du har valgt passer uansett begge typer kontakter

Endret av Hercules
Lenke til kommentar

1. Hvis begge to følger ATX- formfaktoren er det greit.

2. Det er ikke så ille i et vanlig ATX kabinett. I verste fall mister du en harddiskplass.

3. Skal i prinsippet ikke ha så mye å si, men har hørt at det faktisk har en effekt. Se etter benchmarks på google.

4. Ikke i det hele tatt.

5. 680i hovedkort har 24 pins hovedkontakt og 8 pin for CPU. Enhver nyere strømforsyning av god kvalitet skal støtte dette.

6. Ikke i det hele tatt.

8. Nei (EDIT: Nei, du trenger ikke Ultimate, i alle fall ikke for spilling).

9. Ja. CPU må støtte 64-bit. Core 2 og AMD X2 gjør dette. Det viktigste utbytte du får av 64-bit er støtte for over 3,3GB RAM.

Endret av dedeee
Lenke til kommentar

Jeg har bygget PC'er før, så jeg setter den gjerne sammen selv om jeg kan spare penger på dette. Problemet er at det er mange år siden jeg hadde kunnskap om hvilke typer hovedkort, prosessorer, minne osv som passet sammen. Når jeg nå ser på hva som finnes på markedet blir jeg mildt sagt forvirret  :hmm:

Håper noen som har peiling på dette har et par minutter til å hjelpe meg  :innocent:

8761897[/snapback]

Du spare nok litt på å bygge en pc.....eller så kan du kjøpe en gamer pc på finn til runt 7000

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...